Ik rijd alweer bijna 3 jaar naar alle tevredenheid onze "roffel", maar we zijn stiekem toch een beetje aan het kijken naar een nieuwere auto. Waarschijnlijk een D5. Nu is er op het Volvo850forum een topic met aankooptips, waar op te letten e.d. maar ik heb dat hier nog niet kunnen vinden, vandaar mijn vraag (en een kleine voorzet voor de antwoorden):
"Waar moet je op letten bij de aanschaf van een gebruikte V70?"
Algemeen:
Complete onderhoudshistorie
Benzine:
Diesel:
Help ons aub een miskoop voorkomen!
Bij voorbaat dank.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR XC70 D5 Polar+ 2016 GT V70 NN D5 my 2012 V70N 2.4D 2007 Edition Classic V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6 C30 summum 2.4i V40 phase II 2.0T 2002 AT VW Polo 1.4 kaal...
Zoveel mensen die de vraag wel bekijken, maar niemand met zinnige tips? Zijn deze auto's echt zo probleemloos? Of stel ik de vraag verkeerd?
Aanvullend vraagje van mijn kant, vanaf wanneer is een 6 bak standaard op een D5?
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR XC70 D5 Polar+ 2016 GT V70 NN D5 my 2012 V70N 2.4D 2007 Edition Classic V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6 C30 summum 2.4i V40 phase II 2.0T 2002 AT VW Polo 1.4 kaal...
Het is inderdaad een veelgestelde vraag, er staat ook het nodige op dit forum over geschreven maar... niet op 1 plaats. Ik vind het zelf ook wel een manco van deze verder prachtige site: zoeken is nogal bewerkelijk (veel zoeken met AND helpt) en informatie wordt niet/nauwelijks samengevat in FAQ's. De meest populaire onderwerpen zoals type dieselmotoren/transmissie etc: ik zou een FAQ op prijs stellen. Wellicht geef ik binnenkort zelf een keer een goede voorzet voor een FAQ; goed zien doet goed volgen?
Inhoudelijk reagerend op je vraag: ik heb zelf een tijdje rondgekeken en veel gelezen voordat ik mijn D5 kocht. Mijn tips, los van de techniek:
- vermijd alles waar de historie niet tastbaar van aanwezig is. Dure reparaties / groot onderhoud: waar is de rekening?
- weet wie de vorige bestuurders waren en het karakteristieke gebruik van de auto.
- laat een andere garagist een kijkje nemen, gewoon obv een uur inspectie en proefrijden. Kost je een uurloon maar levert vaak ook weer info op voor prijsonderhandeling, mocht je hem nog willen.
- alle waar naar zijn geld. Te mooi om waar te zijn? Dan is het dat waarschijnlijk ook.
- Volvo's kunnen veel km's aan is inderdaad de reputatie. Maar daar hoort goed onderhoud en netjes mee gereden ook bij.
- Je zegt niets over welk bouwjaar / budget / km stand. Je vraag is daarom wel erg ruim gesteld.
Mbt de 5- of 6-bak: weet ik niet, ik heb zelf een automaat met 5-bak (2002). De geartronic is op een gegeven moment met 6-bak gekomen, maar ik dacht niet vanaf het begin.
Dank heren voor jullie eerste input. Wat betreft de versnellingsbak, ik bedoelde de handbak (wist niet eens dat er al een GRT met 6 versnellingen was :oops: ).
Ons budget is niet echt eenvoudig, we zijn ons nog op het gemakje aan het orienteren, maar we willen max ongeveer 10 K bijbetalen, dus het is ook erg afhankelijk van wat we voor onze huidige V70 terug krijgen (maar ik ben bang dat dat niet al te veel zal zijn). Overigens kan na de bruiloft in September dit bedrag zowel naar boven als naar beneden zijn bijgesteld...
premium audio, Xenon koplampen, vanaf MY 06, BT carkit, Electrische stoelverstelling, Koplampwissers
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR XC70 D5 Polar+ 2016 GT V70 NN D5 my 2012 V70N 2.4D 2007 Edition Classic V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6 C30 summum 2.4i V40 phase II 2.0T 2002 AT VW Polo 1.4 kaal...
Ik heb een 24D van 2006 met 163pk met 6 traps GT en mijn schoonvader heeft een xc70 D5, ook 163 pk van 2004 met 5 traps GT en ik voel een heel duidelijk verschil in gedrag van de auto.#
De 2004 motor is veel aggressiever als je gas geeft, mijn 2006 is veel gemoedelijker, en dan ook aangenamer om te rijden vind ik.
Motor is heel anders alhoewel het grotendeels dezelfde motor is denk ik.
Mijn 2006 heeft wel een wervelklep (die al na 47000km stuk ging), maar er is een nieuw type wervelklep ingebouwd onder garantie en sindsdien geen problemen meer.
Mijn 2006 heeft een RFP, de 2004 niet.
Bij aankoop was mijn V70 amper 2 jaar oud met 35000km op de teller, selected used car enz, dus erg veilige aankoop, ik heb de auto dan ook nog door een onafhankelijk diagnosecentrum (VAB in Zwijndrecht bij Antwerpen) een volledige keuring laten doen en hun besluit was ook dat de auto in perfecte staat was.
En toch heb ik in het eerste jaar wat ergernisjes meegemaakt, kabelbundel in de achterklepscharnier gebroken, airco servomotortjes moeten calibreren, enz.
Allemaal los staande klachtjes, maar wel netjes onder garantie verholpen.
Zo zie je maar, je mag nog zo kritisch zijn in je keuze, er kan altijd was fout gaan na de aankoop.
Inmiddels rijd mijn V70 als een droom en ik ben er te spreken over de 6 traps geartronic.
Als je echt weinig risico wil lopen, raad ik aan hetzelfde te doen als ik, auto bij een dealer kopen, als selected used car, maar dan is het prijskaartje er ook naar.
Mooie kleur! wij zijn vorige week naar een 2006 V70 gaan kijken in dezelfde kleur, vind het erg chique en weer eens wat anders dan het standaard, zwart blauw en grijs.
Overigens was dat wel een handbak, en gezien het verbruik en de wegenbelasting (met automaat altijd weer een belastingklasse hoger ivm gewicht) gaat onze voorkeur daar ook wel naar uit.
Ik wil dit keer er ook wel de tijd voor nemen, omdat we nu ook niet om een auto verlegen zitten (En dat was bij de aankoop van de huidige auto wel het geval). Ik denk ook wel dat ik er tijdens de proefrit mee langs de garage rijd om hem even kort te laten inspecteren.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR XC70 D5 Polar+ 2016 GT V70 NN D5 my 2012 V70N 2.4D 2007 Edition Classic V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6 C30 summum 2.4i V40 phase II 2.0T 2002 AT VW Polo 1.4 kaal...
Quota schreef:Zoveel mensen die de vraag wel bekijken, maar niemand met zinnige tips? Zijn deze auto's echt zo probleemloos? Of stel ik de vraag verkeerd?
Aanvullend vraagje van mijn kant, vanaf wanneer is een 6 bak standaard op een D5?
Vanaf MY06 kan je de 6-bak tegenkomen op de diesels waarbij dan ook het roetfilter standaard geworden is.
Tips...Distributie voor de 185pk D5 is volgens mij 180000 km met de eerdere 150of 160000 km.
Kwa rijden. Een 6-bak rijdt wat rustiger op de snelweg.
Verbruik, door het fijne roetfilter naar mijn idee wat hoger. Ik reed destijds met mijn S60 toch wel redelijk wat zuinoger als nu met de V70.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue