Pagina 1 van 2
Paar vraagjes T4
Geplaatst: 18.01.2006 - 20:56
door menjo
Moet er in een phase 2 T4 (motorcode: B4204T5) ook 98 octaan? In een phase 1 wel, meen ik me te herinneren. Meer dan 95 octaan is hier niet te krijgen, alleen als Shell V-Power en Aral Ultimate (100 octaan), maar die stations zijn ook niet altijd de eerstvolgende die je tegenkomt.
Past het luchtfilter van een 1.8 (phase 1) ook op de T4 (phase 2)? Luchtfilterbehuizing zit op een iets andere plek en lijkt ook wat groter op het oog.
Re: Paar vraagjes T4
Geplaatst: 18.01.2006 - 20:57
door gelebanaan
menjo schreef:Moet er in een phase 2 T4 (motorcode: B4204T5) ook 98 octaan? In een phase 1 wel, meen ik me te herinneren. Meer dan 95 octaan is hier niet te krijgen, alleen als Shell V-Power en Aral Ultimate (100 octaan), maar die stations zijn ook niet altijd de eerstvolgende die je tegenkomt.
Past het luchtfilter van een 1.8 (phase 1) ook op de T4 (phase 2)? Luchtfilterbehuizing zit op een iets andere plek en lijkt ook wat groter op het oog.
volgens mij is de aansluiten wel gelijk kwa slang binnen diameter van 74
Geplaatst: 18.01.2006 - 21:10
door Canard
volgens de handleiding hieronder kan er 91-98 RON in...
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40_August_2002.pdf
Geplaatst: 18.01.2006 - 21:16
door menjo
Ah ja, mooi

bedankt.
Geplaatst: 18.01.2006 - 21:17
door Canard
ik weet natuurlijk niet of je auto dan als een tractor rijdt

Geplaatst: 18.01.2006 - 21:19
door menjo
Dan zal ie iig niet gaan pingelen.
Geplaatst: 18.01.2006 - 21:20
door bart simpson
het zou op de binnenzijde van je tankklepje moet staan.
Geplaatst: 18.01.2006 - 21:22
door menjo
Die heb ik nog niet

Geplaatst: 18.01.2006 - 21:28
door Canard
menjo schreef:Ik begin wel een beetje te balen dat ik gezegd heb dat ik hem de 27e pas op wil halen

irritant hè, wachten op iets wat je erg graag wilt hebben. Zeker als je het al gekocht hebt. Sterkte!

Geplaatst: 18.01.2006 - 21:31
door bart simpson
Ik zie nu pas dat je in Duitsland woont, giet er maar lekker 98 (of meer)oktaan in, pas dan loopt hij zoals je voor ogen hebt bij een 200pk machine.
Geplaatst: 18.01.2006 - 21:43
door menjo
Ja ik tank zowiezo meestal V-power of ultimate (nu ook al) alleen het is toch wel fijn om te weten dat ie ook gewoon op 91 kan lopen als het moet.
Geplaatst: 18.01.2006 - 21:47
door bart simpson
menjo schreef:Ja ik tank zowiezo meestal V-power of ultimate (nu ook al) alleen het is toch wel fijn om te weten dat ie ook gewoon op 91 kan lopen als het moet.
Lopen wel, maar mooi lopen niet (ben ik bang)
Geplaatst: 18.01.2006 - 21:54
door Alex
Phase 1 T4 mag ook RON 91-98, aanbevolen is idd RON 98. Of dat bij een Phase 2 anders is zou ik niet durven zeggen

Octaangehalte
Geplaatst: 18.01.2006 - 22:33
door rene69
Beter niet lager dan 98 tanken. Motor is er zeer gevoelig voor. Ik heb een paar keer shell v-power (octaan 96) getankt waarna meteen het lampje van de emissie ging branden.
Geplaatst: 18.01.2006 - 22:42
door menjo
v-power is hier 100 octaan, 98 heb ik hier nog niet gezien.
Geplaatst: 18.01.2006 - 22:47
door rene69
menjo schreef:v-power is hier 100 octaan, 98 heb ik hier nog niet gezien.
Klopt inderdaad. Shell in Duitsland octaan 100.

Zal je auto blij mee zijn!
Hoe hoger hoe beter.
Geplaatst: 18.01.2006 - 23:33
door smokingman
Op het tankklepje staat bij mij 98. Het instructieboekje zegt 91 tot 98. Met als extra vermelding "Gebruik voor de beste prestaties altijd het geadviseerde octaangehalte."
Eerlijk gezegd heb ik tijdens mijn vakanties nooit veel verschil gemerkt in de verschillende octaangehaltes.
Geplaatst: 19.01.2006 - 00:34
door arnoud
Nee, tijdens mijn rit naar Zweden vorig jaar ook een groot stuk door Duitland gereden, en daar noodgedwongen V-Power met oct. 100 moeten tanken, en op die stukken Bundesbahn merkte ik ook niet veel verschil...
Op een side-note, het verbruik van mijn V40 1.8 uit '98 valt me eigenlijk wel een beetje tegen.. In woon-werk verkeer (half stad half snelweg) mag ik blij zijn met 1:10 en op de snelweg (bij zo'n 120-130) is 1:12 echt het absolute maximum wat ik haal... Nu is deze V40 wel een kleine 250 kilo zwaarder dan m'n vorige auto, maar die haalde zelfs aan het eind van 5 jaar onderhoudsloos doorraggen (260.000km) toch nog met gemak 1:12 op de snelweg... (5 jaar eerder was 1:17 niet raar (130dkm))...
Geplaatst: 19.01.2006 - 08:11
door menjo
1 op 12 tot 12,5 is normaal voor een 1.8, dat verbruikten ze nieuw ook gewoon. Met veel stadsverkeer gaat het inderdaad snel naar de 1 op 10. Nu, mijn woon-werk verkeer haal ik 1 op 13 maar dat is 25 km lang 80km weg en een enorme steile berg op (en op de terugweg bergaf, dus dat compenseert weer).
V-Power scheelt bij mij 6% in het verbruik (laatst getest op een rit van 500km met bijna constant 130 op de cruisecontrol (2x zelfde route gedaan dus)).
Geplaatst: 19.01.2006 - 08:34
door Canard
arnoudh schreef:Nee, tijdens mijn rit naar Zweden vorig jaar ook een groot stuk door Duitland gereden, en daar noodgedwongen V-Power met oct. 100 moeten tanken, en op die stukken Bundesbahn merkte ik ook niet veel verschil...
Op een side-note, het verbruik van mijn V40 1.8 uit '98 valt me eigenlijk wel een beetje tegen.. In woon-werk verkeer (half stad half snelweg) mag ik blij zijn met 1:10 en op de snelweg (bij zo'n 120-130) is 1:12 echt het absolute maximum wat ik haal... Nu is deze V40 wel een kleine 250 kilo zwaarder dan m'n vorige auto, maar die haalde zelfs aan het eind van 5 jaar onderhoudsloos doorraggen (260.000km) toch nog met gemak 1:12 op de snelweg... (5 jaar eerder was 1:17 niet raar (130dkm))...
Nu is de 1.8 natuurlijk wel een andere motor dan de T4, dus ik kan me voorstellen dat het effect van octaan verschil kan maken.
Het verbruik van mijn 1.8 zit nu tussen de 1:11 en 1:12. Ik rij gemengd snelweg en stad en ik rijd vlot, dus ik zou nog zuiniger kunnen rijden denk ik.
Op
www.autoverbruik.nl kun je vergelijken.