Modificatie S60/S80

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
paulvb
1st Gear member

Volgens mij is er lang geleden al eens iets dergelijks gevraagd op het forum maar daar is blijkbaar nooit een goede oplossing voor gegeven:

Sinds een paar weken maakt mijn S80 2.5D tussen de 1900 en 2400 toeren (ongeveer) een diep brommend, bijna zoemend geluid, in elke versnelling en alleen tijdens het rijden! Boven en onder die toeren is er niks aan de hand. Het is ook een beetje te voelen via het gaspedaal, geen echte trilling maar een soort vibratie.

Er is even gekeken naar de uitlaat en de bovenste motorsteun maar alles zit nog op zijn plek, volgens de garage ( alleen letterlijk naar gekeken dus)

Nu hoor ik ook berichten over een modificatie van een uitlaatsteun, maar hoe zou het kunnen dat dat pas na 275.000 km een probleem gaat geven?
Dit zou niet alleen voor de S80 maar ook voor andere types gelden.

Heeft iemand zoiets ook gehad en is er een oplossing uitgekomen??
bud
1st Gear member
Contacteer:

inbusboutje voorpijp/turbosteun er uit gelopen ??
paulvb
1st Gear member

dan zou je toch altijd die resonantie moeten hebben?
bud
1st Gear member
Contacteer:

hoeft niet hoor, als hij een bepaalde trillingsfreq. heeft
paulvb
1st Gear member

Ok, maar stel dat het dat niet is, heeft er dan iemand ervaring met een modificatie van een ophanging van de voorste uitlaat?
Vooral omdat het niet alleen bij de S80 schijnt voor te komen maar ook bij de S60 en V70...
paulvb
1st Gear member

ZIjn er zo weinig ervaringsdeskundigen ondanks al die S80-aanhangers?;-)
Gast

paulvb schreef:ZIjn er zo weinig ervaringsdeskundigen ondanks al die S80-aanhangers?;-)
Ik ken het probleem (gelukkig) niet.
Frumpy
5th Gear member

Ik ben helaas ook een van degenen met ervaring. Bij mij heeft een nieuwe voorpijp met de gemodificeerde ophanging geen uitkomst geboden. Was gelukkig een garantiekwestie.
Schijnt inderdaad een veel voorkomend kwaaltje te zijn.

Wat je het beste een keer kunt doen, is naar een garagebedrijf gaan waar de auto met een hefbrug wordt opgetild, waarbij de wielen vrij kunnen draaien. Met draaiende motor en ingeschakelde versnelling in de "lucht rijden". Dan kan de monteur onder de auto gericht kijken en luisteren waar dat geluid vandaan komt.

Bij bijv. een andere auto van mij was het een keer een lullig klein puntlasje van het hitteschild dat los zat. Dat veroorzaakte ook een bepaalde resonantie.
paulvb
1st Gear member

thanx, kijk, daar hebben we wat aan!!!! ;-) goed idee..
paulvb
1st Gear member

het zal toch niet de uitlaat zelf zijn?? Zo klinkt het wel eenbeetje, maar dan kan het niet alleen tussen 1900 en 2400 toeren te horen zijn lijkt me!
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”