S40 2.0D EGR klep stekker losgetrokken

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
martijntje
Starter

Ik heb vandaag de stekker van de EGR klep losgetrokken met fantastisch resultaat. De auto trok eerst niet lekker door en af en toe kwam de melding "motorservice vereist" voorbij. Ik had al een vermoeden dat de EGR klep "roet" in het eten gooide en was van plan om hem te laten reinigen. Na wat ervaringen van mensen o.a. op dit forum, heb ik de stekker losgetrokken. De auto trekt nu formidabel door. Vooral in lage toeren is dit goed merkbaar. De auto krijgt nu continu verse lucht via het luchtfilter, ik ben benieuwd of het verbruik ook terug loopt. Ik heb gelezen dat dit ook veel beter voor de motor is omdat er nu geen roet meer via de inlaat naar binnen komt.

Gerhard Askamp schrijft op autozine:

Ervaring met auto: Van mijn kant niets meer dan lof (even buiten de zaken als kleine actie-radius en de geringe opbergruimte). Ik werk in Duitsland, kom op een gemiddeld verbruik van 6.3 l/100km en het is een geweldige wagen op hoge snelheden. Ook mijn auto viel stil na 10.000 kilometer; (bijna geen vermogen meer) dit kwam inderdaad door het software probleem met de EGR klep, de dealer heeft het opgelost door de EGR stekker los te halen en de volgende 65.000 kilometer waren probleemloos.

Dat biedt hoop voor de komende kilometers en bespaart de kosten van het reinigen/vervangen van de klep! :D
Fredhead
Geartronic member

Misschien ook maar eens bij mijn auto proberen als ik dit zo lees.
Kijken of ik verschil merk.

Welkom trouwens!
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Welkom :) Een leuke post om mee te beginnen!
Delta
4th Gear member

Martijntje,
Welk bouwjaar is je V50 en heb je geen melding in je display.
Pieter
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
martijntje
Starter

Mijn S40 komt uit 2004. Ik heb vandaag +/- 100 km gereden zonder melding. Ik houd jullie op de hoogte.

Martijn
Ramon&Ramon
7th Gear member

Als je de egr stekker los haalt en hij loopt beter ,is meestal de luchtmassameter de boosdoener in dit verhaal,laat je dus niet misleiden door de egr klep..
Delta
4th Gear member

Ramon&Ramon schreef:Als je de egr stekker los haalt en hij loopt beter ,is meestal de luchtmassameter de boosdoener in dit verhaal,laat je dus niet misleiden door de egr klep..
Ramon wil je dit nader verklaren? Ik lees namelijk best veel over de EGR, zeker op VW fora wordt veel gesproken over het afdoppen.
Pieter
martijntje
Starter

Oke, die kende ik nog niet. Maar het kan toch geen kwaad als de klep niet mee doet? Voor de motor is het sowieso beter omdat er nu alleen maar verse lucht binnen komt, of niet?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Het gaat niet om de verse lucht die binnenkomt,maar om wat er uitkomt,even simpel gezegd dus.
De EGR klep is gerelateerd aan de luchtmassa meter,hij zou ook open kunnen staan,waardoor je een ander signaal op de luchtmassameter krijgt of de luchtmassa meter geeft een verkeerd signaal af aan het motormanagement waardoor de egr klep een fout signaal krijgt.
Even GOED uit laten lezen en de werking van de egr klep goed laten uitlezen enz..
codriver
3rd Gear member

Bij mijn vorige V50 2.0D (2004) ging bij 40.000 km de EGR klep stuk en bij ong. 80.000 km weer, de dealer heeft toen de stekker los gemaakt en zonder problemen tot 184.000 km gereden.

Bij mijn huidige auto, MY 2008, heb ik gevraagd om gelijk de EGR stekker te verwijderen maar dit kan volgens de dealer niet omdat het motor- management dan in de noodloop gaat.
Volvo S60 2.4 AT Edition 1
eds
2nd Gear member

ook mijn auto trok niet lekker door, bij 110 het gas vol intrappen eerst wat inhouden, vervolgens acceleren.
tijdens de laatste beurt de EGR laten reinigen, toen was het al een heel stuk beter, maar nog niet 100%.

vanmorgen heb ik ook de stekker losgetrokken,stukje gereden en geen meldingen gezien. Ik had wel het idee dat hij wat rustiger stationair liep, ook acceleren ging prima. Misschien zit het "tussen de oren", maar ik zal het eens een tijdje proberen zo.

ed
V50 2.0D MOMENTUM 2005
martijntje
Starter

Na een paar dagen rijden is het verschil nog steeds goed te merken. Ik heb sinds het lostrekken van de stekker geen meldingen meer gezien op de BC. Ik houd het voorlopig lekker zo.

Martijn
sanco
5th Gear member

Het is natuurlijk aan jou Martijn, maar ik zou zelf de tip van R&R volgen. Laat hem voor de zekerheid eens uitlezen. Je kunt daarna altijd nog beslissen zo door te rijden. Het moet natuurlijk ook gewoon goed kunnen MET EGR.... In mijn voormalige V50 ook wel wat problemen gehad, maar nadat een en ander was vervangen maakte het bij mij geen moer uit qua prestaties of verbruik of de stekker er nu in zat of niet.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Ramon&Ramon
7th Gear member

martijntje schreef:Na een paar dagen rijden is het verschil nog steeds goed te merken. Ik heb sinds het lostrekken van de stekker geen meldingen meer gezien op de BC. Ik houd het voorlopig lekker zo.

Martijn

Je krijgt alleen maar meer ellende,maar ok...
Delta
4th Gear member

Ramon&Ramon schreef:
martijntje schreef:Na een paar dagen rijden is het verschil nog steeds goed te merken. Ik heb sinds het lostrekken van de stekker geen meldingen meer gezien op de BC. Ik houd het voorlopig lekker zo.

Martijn

Je krijgt alleen maar meer ellende,maar ok...
Ramon,
Wat is het grote vesrschil tussen een EGR van een VAG dieselmotor en die van een PSA.
Bij de VAG modellen wordt danwel middels afdoppen of softwarematig de EGR vaak dichtgezet met goede resultaten, maar uit jouw woorden maak ik op dat er risico's aan verbonden zitten.
sequence
5th Gear member

Stel dat het toch aan de LMM ligt, en door verkeerde singalen er uiteindelijk schade aan turbo ontstaat ofzo? Ik weet het ook niet hoor, maar het is allemaal te duur om mee te gaan experimenteren zonder de gevolgen te kunnen overzien.
V40 T2 Nordic+
martijntje
Starter

Ik heb mijn S40 onlangs laten uitlezen bij de dealer, maar daar konden ze niets vinden over de EGR klep. De melding "motorservice vereist" kwam niet voor in de opgeslagen storingen. Nou zeggen ze dat ik langs moet komen als ik die storing heb (die ik nu niet meer heb sinds het lostrekken) om op dat moment te kijken waar die melding vandaan komt.

Wat ik denk dat er aan de hand is:
de EGR klep is behoorlijk vervuilt (218.000km), waardoor hij door al het roet niet meer op tijd dicht is als de motor daarom vraagt (bij veel vermogen). Als ik de motor met aangesloten stekker uit zet, hoor ik een zoemend geluid bij de EGR klep vandaan komen, na 10 seconden stopt dat geluid (eindelijk klep dicht?) Als ik dan de stekker los trek heb ik veel meer vermogen en is het zoemende geluid bij het afzetten van de motor verdwenen.

Ik vraag mij echt af of het de LMM is, zeker omdat ik op andere forums (TDI enz.) veel lees over het afdoppen, en dat heeft volgens mij nog nooit tot problemen geleid. En als ik het bericht hierboven van Codriver lees, zie je maar weer dat ook de dealer deze methode wel eens gebruikt (hij heeft daarna 100.000km zonder problemen gereden).

Martijn
codriver
3rd Gear member

codriver schreef:Bij mijn vorige V50 2.0D (2004) ging bij 40.000 km de EGR klep stuk en bij ong. 80.000 km weer, de dealer heeft toen de stekker los gemaakt en zonder problemen tot 184.000 km gereden.

Bij mijn huidige auto, MY 2008, heb ik gevraagd om gelijk de EGR stekker te verwijderen maar dit kan volgens de dealer niet omdat het motor- management dan in de noodloop gaat.
Ik heb trouwens met mijn huidige auto dik 180.000 km gereden zonder problemen met de EGR klep. (knock knock)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”