Pagina 1 van 2

accu laad niet bij HELP!!!

Geplaatst: 30.05.2010 - 14:06
door Rianne
Hoi allemaal,

ik heb een probleempje met mijn 144 uit 1973 met een B20B blok erin.

Het zit zo, onderweg van werk naar huis ging mijn AMP lampje ineens branden. Best vervelend als je in de polder rijd op dat moment. Gelukkig wel gewoon thuis kunnen komen. Bij thuiskomst bleek dat mijn dynamo overleden was en de accu dus niet kon bij laden.

Nieuwe dynamo gekocht en mijn vriend heeft deze er met veel pijn en moeite in kunnen zetten, want het beugeltje liep aan. Maar ook dat opgelost.

Hij laad nog niet bij.... en dat is dus het probleem. Kan het zijn dat de nieuwe dynamo toch niet in orde is ofzo?

Op de een of andere vage manier heb ik ook geen OIL, BREAK etc lampjes meer in mijn dashboard. Die doen het gewoon ineens niet meer. Toen ik net veel gas gaf om te kijken of hij toch niet stieken wel wilde bij laden begon het AMP lampje weer te branden...zucht... Maar laden ho maar.

Iemand tips? Tis mijn dagelijkse auto, dus heb hem echt heeeeeeeeeeel hard nodig.

Alvast bedankt voor de reacties!

Geplaatst: 30.05.2010 - 14:54
door Rianne
Nieuwe dynamo is toch kapot :( . Geeft met draaiende motor slechts 0,2 volt... we mogen dus weer terug...

Geplaatst: 30.05.2010 - 15:17
door jos245
Misschien zijn de dynamo's geen van twee stuk maar zijn de koolborstels versleten. Daar zit meestal het probleem.

Geplaatst: 30.05.2010 - 15:55
door Boele
Als het een nieuwe dynamo is mag je er toch wel vanuit gaan dat hij nieuwe koolborstels heeft?

Persoonlijk zou ik eerst eens de bedrading controleren!

Geplaatst: 30.05.2010 - 16:55
door B-lennium
heb je bij de nieuwe dynamo ook de voltage regelaar vervangen, gecontroleerd?

Geplaatst: 30.05.2010 - 18:49
door abbabak1
Of de dynamo vervangen door 1 met ingebouwde regelaar...als je nog een los kastje aan de zijkant hebt met 3 draden zou dat m.i. het euvel zijn...

Geplaatst: 30.05.2010 - 21:56
door edraket
Is de accu wel goed? Het kan zijn dat deze kortsluiting heeft, maar meestal is dat op 1 cel, en niet op alle 6. Dan zou je nog iets van 10 volt over moeten hebben. Wat is de spanning op de accu?

Geplaatst: 30.05.2010 - 23:29
door Rianne
hier de vriend van rianne, de "sleutelaar"

Boele ->
ik heb alle bedrading nagemeten, te weten;
b+ naar de accu = 0 weerstand
d+ naar de aansluiting van het amp-lampje = 0 weerstand
massa naar de accu = 0 weerstand

B-lennium en abbabak1 ->
oude dynamo was er ook een met stroomregelaar. zoals in mijn antwoord naar Boele staat heb ik alles nagemeten en zou het moeten kloppen

edraket ->
accu is goed, geeft gewoon 12,3 volt. 12,1 volt met draaiende motor, met of zonder de nieuwe dynamo...


verder heb ik de dynamo met draaiende motor, los van de accu nagemeten. hij geeft dan 0,2 volt bij ongeveer 2500 rpm. volgens de gegevens van de dynamo moet dit dus 13,8 v zijn.
waarom ik de oude niet reviseer;
koolborstels zijn nog niet helemaal op, het is de spoel die kapot is. ook de lagers zit al (te) veel speling op en de spanningsregelaar ziet er ook niet al te best meer uit.

gelukkig hebben we garantie op de nieuwe dynamo :)
mocht iemand nog een briljante ingeving hebben hoor ik het heeeeeeeeeeeeeel graag

alvast bedankt,

greetz desmond

Geplaatst: 31.05.2010 - 14:35
door edraket
Als je rechtstreeks op de dynamo stekker 0 volt meet is deze dynamo gewoon stuk!

Geplaatst: 31.05.2010 - 22:48
door Rianne
Inderdaad dat is dus het probleem. Mijn vriend heeft even de zaak gebeld waar we hem hebben gekocht en ik ga hem woensdag even omwisslen. Domme pech dus....

Maar, verklaard dat ook waarom de dashboard lampjes het ineens niet meer doen? De oil lampje enzo? Amp lampje doet het ondertussen gewoon weer wel trouwens...

Geplaatst: 01.06.2010 - 10:52
door edraket
UIk denk dat de boardspanning zo laag wordt dat er functies wegvallen. Laad ondertussen even de accu op, anders kun je deze ook weggooien. Accu's kunnen namelijk maar heel slecht tegen ontladen toestand. Een accu die langer als 1 dag volledig ontladen is is eigenlijk al stuk :wink:

Geplaatst: 05.06.2010 - 14:10
door Rianne
Ok, dynamo omgewisseld. En voila! Hij laad weer bij!!!

Maar de lampjes blijven erg vreemd doen en mijn temp meter doet ineens niets meer...... Iemand een idee? Tis geen zekering, dat is zeker....

Nu blijft het AMP lampje hard branden en de choke en brake lampjes erg zacht...

Dus... Wie weet iets?

Geplaatst: 10.06.2010 - 18:57
door minitinus
hoi rianne
heb je de oplossing al gevonden?

Geplaatst: 10.06.2010 - 18:58
door minitinus
hoi rianne
heb je de oplossing al gevonden?

Geplaatst: 11.06.2010 - 12:48
door Rianne
minitinus schreef:hoi rianne
heb je de oplossing al gevonden?
Nope. Blijft een vaag verhaal met de lampjes....

Geplaatst: 11.06.2010 - 22:04
door minitinus
heb je zondag tijd ik wil wel een poging wagen en het probleem van dichtbij zien
woon toch niet zo ver van den bosch
gr martijn

Geplaatst: 11.06.2010 - 22:11
door Rianne
minitinus schreef:heb je zondag tijd ik wil wel een poging wagen en het probleem van dichtbij zien
woon toch niet zo ver van den bosch
gr martijn
Alle dagen behalve zondag tijd :D Zul je net zien he hihi Dan is er een tuning meeting in Den Bosch, en mijn vriend heeft een gepimpte wagen, dus ja, kom ik niet echt onderuit ben ik bang.

Maar, ik wil wel heel graag een keer afspreken, 3 weten er altijd meer als 1 he :D en wij komen er gewoon echt niet uit.

Geplaatst: 11.06.2010 - 22:13
door minitinus
maandag avond moet ook nog wel lukken

Geplaatst: 11.06.2010 - 22:17
door Rianne
minitinus schreef:maandag avond moet ook nog wel lukken
Denk dat dat geen probleem moet zijn :D super bedankt!!! Ik mail je nog even morgen, dan weet ik zeker of het kan. Maar dat denk ik haast wel. Mail ik je meteen mijn adres enzo effe door goed?

SUPER BEDANKT ALVAST VOOR HET MEE DENKEN!!!!!

Geplaatst: 11.06.2010 - 22:19
door minitinus
ey rianne
stuur maar ff een pb en alles komt goed
groeten vanuit gemert