Pagina 1 van 1
Klok blijft niet bij de tijd?
Geplaatst: 04.06.2010 - 14:09
door dieselpower
Ik heb sinds een paar weken vaak dat de klok (tijd) in mijn dashbord niet op tijd blijft. Soms gaat het dagen goed nadat ik weer de juiste tijd heb ingesteld, soms moet ik bij aanvang van iedere rit (meerdere keren per dag dus) de tijd weer goed instellen. De meeste keren gaat het om minuten. Voorbeeld, als ik de klok nu goed zet kan het zomaar zijn dat deze over een half uur zomaar weer 7 minuten achter loopt. Het meest extreme was een paar dagen geleden, ik zet de klok nog maar weer eens goed en een uur later was de tijdsaanduiding zomaar bijna 3 uur(!) achter.
Het opvallende is wel, de klok loopt steeds achter als deze niet goed staat. je kunt er echter geen peil op trekken dat ze langzamer zou lopen: de ene keer staat ze 6 minuten achter, daarna weer eens zomaar een klein uur, dan weer enkele dagen op tijd, dan weer 3 uur achter, willekeur dus.
Kan het iets te maken hebben met de accuspanning? Ik heb een D5 en misschien trekt deze tijdens het starten zoveel stroom dat de tijd verloopt? Is mijn daschbord stuk?
De auto heeft vorige week een beurt (volvodealer) gehad en toen is er geen storing gemeld in de computer. Eerlijkheidshalve ben ik vergeten te zeggen tegen mijn dealer dat de klok niet op tijd blijft, maar toen ging het juist weer enkele dagen goed, dat zul jer dan net zien.
Iemand hetzelfde meegemaakt hier, of suggesties?
Geplaatst: 04.06.2010 - 14:25
door jpwg001
Het lijkt mij dat zo'n klokje niet veel spanning vraagt. Ik denk eerder aan een defecte klok.
Re: Klok blijft niet bij de tijd?
Geplaatst: 04.06.2010 - 14:31
door Mrlten
Dit probleem komt mij bekend voor aangezien het klokje van mijn auto héél af en toe uit zichzelf achteruit gaat lopen bij het op contact zetten. Dan lijkt het net of het draaiknopje blijft hangen en na een paar minuten stopt die weer en kan ik de tijd goed zetten.
Het probleem is op te lossen volgens de man van Ets (
www.ets1.nl) maar ik heb de reparatie zelf nog niet laten uitvoeren omdat ik er bijna nooit last van heb en ik de reparatie aan de prijzige kant vind.
Een quote van Ets:
Dit euvel is een van de symptomen die een defect instrumentenpaneel kan genereren.
Dat het lijkt op een slecht kontaktje is te begrijpen, feitelijk stuurt de microprocessor een fout datablokje weg naar de centrale module met als gevolg dat de tijd begint te lopen, de tijd wordt namelijk aangeleverd vanuit de centrale module en zit niet in het instrumentenpaneel, dit geldt ook voor de kilometerstand.
Succes ermee!
Geplaatst: 05.06.2010 - 06:57
door HansEindhovenV70
Het is inderdaad ook aan de prijzige kant. Wat de meeste mensen niet weten is dat er vrijwel nooit echt iets stuk gaat maar dat het in 99.9% van de gevallen gewoon een kwestie is van een paar puntjes doorsolderen!! Echt componenten defect op de print komt eigenlijk niet door. Het is een klusje dat iedereen kan doorvoeren die een beetje handig is. Daar heb je echt geen ets voor nodig.
Geplaatst: 05.06.2010 - 10:03
door dieselpower
Mrlten,
Je hebt helemaal gelijk. Ik zag het zojuist gebeuren tidens het starten. De klok begint teruguit te lopen! Uiteindelijk stopt deze en staat de tijd weer bijna 3 uur achter. Wordt dus repareren.........
Re: Klok blijft niet bij de tijd?
Geplaatst: 05.06.2010 - 14:45
door dieselpower
Vanmorgen meteen maar even gebeld met ETS. Het probleem kwam Frans bekend voor en het was goed te repareren. Ik kon eigenlijk meteen terecht en zoals het eruitziet is het netjes verholpen. Zo'n klokje wat niet op tijd loopt lijkt iets knulligs, maar het schijnt zo te zijn dat de oorzaak van de storing kan leiden tot meer serieuze electronische klachten en foutmeldingen en daar zit ik niet op te wachten.
Superservice en een lekker bakkie koffie tijdens het wachten. Wat wil je nog meer.
Tegelijk nog een nieuw wetenswaardigheidje over mijn auto ontdekt; mijn stuur is niet alleen in de hoogte verstelbaar, maar ook in de diepte. (en toch al 4 jaar eigenaar van mn S60) :roll:
Mrlten schreef:Dit probleem komt mij bekend voor aangezien het klokje van mijn auto héél af en toe uit zichzelf achteruit gaat lopen bij het op contact zetten. Dan lijkt het net of het draaiknopje blijft hangen en na een paar minuten stopt die weer en kan ik de tijd goed zetten.
Het probleem is op te lossen volgens de man van Ets (
www.ets1.nl) maar ik heb de reparatie zelf nog niet laten uitvoeren omdat ik er bijna nooit last van heb en ik de reparatie aan de prijzige kant vind.
Een quote van Ets:
Dit euvel is een van de symptomen die een defect instrumentenpaneel kan genereren.
Dat het lijkt op een slecht kontaktje is te begrijpen, feitelijk stuurt de microprocessor een fout datablokje weg naar de centrale module met als gevolg dat de tijd begint te lopen, de tijd wordt namelijk aangeleverd vanuit de centrale module en zit niet in het instrumentenpaneel, dit geldt ook voor de kilometerstand.
Succes ermee!
Geplaatst: 06.06.2010 - 13:37
door jpwg001
Moet je kijken! Je hebt een nieuwe auto! Althans, zo'n nieuw ontdekte optie kan het gevoel geven... hahaha
Geplaatst: 13.06.2010 - 18:56
door dieselpower
Welnu, na een week een evaluatie:
De klok loopt weer, en blijft, mooi op tijd. Het lampje van de veiligheidsgordel in mijn dasboard brand ook weer wanneer het nodig is (dat werkte dan weer wel, dan weer niet, dan weer eens een beetje flikkerend als een kortsluiting), maar dat werkt ook weer goed. Dat zou vlgs ETS ook samenhangen met dezelfde storing die ook de klok verkeerd aanstuurde.
Het is zelfs zo dat m'n cruisecontrol ook weer "beter" werkt. Het kwam de laatste tijd (lees maanden) regelmatig dat ik soms wel 3-4 keer op de + moest duwen wilde de CC inschakelen. Ik ben daar eens voor bij m'n dealer geweest maar die kon eigenlijk niets ondekken en zou eventueel de hele module op m'n stuur kunnen/willen vervangen. Toch maar even er mee door blijven rijden, autootje wordt al ouder dus dat zal de leeftijd dan wel zijn. Nu echter schakelt de CC weer netjes met de eerste druk op de + in. Dit is echt geen gevoel of idee, het werkt weer als vanouds. Iemand hier die weet of de klokstoring ook hier mee samen kan hangen?? Heeft ook dit te maken met CAN electronica?
Ik heb in het verleden wel eens een topicje voorbij zien komen met CC problemen en daarmee dus ook zoeken naar oorzaken, misschien kan ook hier (dashboard) de oorzaak dus in zitten .
Geplaatst: 14.06.2010 - 11:11
door JeroenSpock
dieselpower schreef:Het is zelfs zo dat m'n cruisecontrol ook weer "beter" werkt. Het kwam de laatste tijd (lees maanden) regelmatig dat ik soms wel 3-4 keer op de + moest duwen wilde de CC inschakelen.
Oeh, die heb ik ook :roll: Verder geen knipperende lampjes en klok loopt mooi op tijd.
Geplaatst: 03.10.2010 - 13:25
door Erik!
Wat heeft dit grapje gekost? Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem, daarnaast weigeren soms ook de knipperlichten-verklikkers. De knipperlichten zelf doen het prima.
Geplaatst: 03.10.2010 - 13:28
door Erik!
De verklikkerlampje voor de gordel hapert overigens ook.
Geplaatst: 03.10.2010 - 16:24
door dieselpower
Erik! schreef:Wat heeft dit grapje gekost? Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem, daarnaast weigeren soms ook de knipperlichten-verklikkers. De knipperlichten zelf doen het prima.
Ik weet niet of het tarief gewijzigd is en vlgs mij staat het zelfs op z'n site vermeld maar ik heb voor het repareren incl uit-en inbouwen €165,- betaald. Bij mij is toen 1 chip vervangen.
Duurt een uurtje, op afspraak kon ik er op wachten.
Ik ben nu bijna een half jaar en 10000km verder en alles werkt nog steeds zoals het hoort.
Geplaatst: 03.10.2010 - 17:06
door Erik!
Dank je wel. Ik heb het inmiddels gevonden. Inderdaad is het € 165,-. Geen geld ivm een nieuwe DIM. Wel belachelijk veel problemen met een dergelijke module.
Geplaatst: 05.10.2010 - 20:36
door HansEindhovenV70
Ze zeggen dat ze een chip vervangen! Laat je niks wijs maken. Het gaat gewoon om schoonmaken en stukjes doorsolderen in 99.9% van de gevallen. Dan is 165 euro toch leuk verdiend!
Geplaatst: 05.10.2010 - 21:53
door Erik!
Och Hans, als jij het wilt doen voor € 100,- moet je maar mailen.
Geplaatst: 18.01.2011 - 23:23
door steur1001
Kom, kom, wie kan dit voor minder.
Geplaatst: 10.04.2012 - 22:09
door capslock
Ik heb het zelfde probleem met het klokje. Als ik het contact aanzet begint de klok als een dolle te tellen. Ik denk dat dit de oplossing is:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=27631 Alleen waar kan ik een hetelucht soldeerstation huren? nieuw kosten ze rond de 100euro. Ik kan natuurlijk ook een nieuwe kopen en daarna weer verkopen. :?