Pagina 1 van 2
Airco inschakelen - voel jij het ook?
Geplaatst: 08.06.2010 - 15:08
door liquid_force
op aanvraag, omdat er blijkbaar grote meningsverschillen zijn, de vraag of jij ook het voelt als de airco inschakeld:
Geplaatst: 08.06.2010 - 16:24
door edraket
Ja, al mijn Volvo die ik heb gehad hadden dit verschijnsel.
Aanvulling: Ik hoor het ook. Maar als je rustig rijdt lijkt het soms alsof de auto een heel klein beetje in houdt. Hij lijtk wat minder gretig op het gas te reageren. Dat is het extra vermogen wat de compressor wegsnoept.
Geplaatst: 08.06.2010 - 16:26
door Hans oet Twent
Nee ik voel het niet, maar hoor het wel....
Geplaatst: 08.06.2010 - 16:27
door Peter-V50
Nee, bij mijn Volvo merk ik het niet.
Bij mijn vorige auto (Citroën) trouwens wel.
Geplaatst: 08.06.2010 - 16:42
door Welles
Wat Hans zei: ik voel het niet, hoor het alleen.
Geplaatst: 08.06.2010 - 17:14
door V70/2.4D/2003
Heb ik even geluk, ik voel hem niet en horen doe ik hem ook niet. Behalve als de blower boven standje 3 komt, dan hoor ik....o ja, de blower,
Geplaatst: 08.06.2010 - 18:05
door rene en erica
ik merk het wel,en er tikt af en toe een relais onder/achter het dashbordkastje.eigenlijk het zelfde als edraket dus.het werkt verder volgens mij prima.blower bijna altijd standje 1,is dan al koel/koud zat.
Geplaatst: 08.06.2010 - 18:43
door Oceanracer
Al vijf jaar!
Geplaatst: 08.06.2010 - 19:05
door Robert Haven
Op 250 pk voel ik dat niet nee....
Geplaatst: 08.06.2010 - 19:19
door aertssenhjc
Op 260 PK wel!.... Ik voel hem altijd inschakelen, heeft niets met pk's te maken.
Geplaatst: 08.06.2010 - 20:14
door PeerTronic
Nee niet echt, bij mijn vorige auto's heel duidelijk wel (Focus en Focus C-Max)
Geplaatst: 08.06.2010 - 21:29
door Marc O.
Alleen hoorbaar (en goed ook, als je stil staat), niet voelbaar/merkbaar in de zin van minder trekkracht.
Geplaatst: 08.06.2010 - 21:51
door Stinky
Ik voel het zeker! Wordt me toch een partij koud in die auto!
Geplaatst: 08.06.2010 - 22:25
door Skollie
Na de tik van het relais +/- 20 seconden na het starten, voel ik de motor iets moeilijker lopen. De airco bleek 3 maand na de aanschaf in de winter kapot (condensor lek). Toen ie net gerepareerd was voelde ik het nog beter, zefs een beetje schudden. Net alsof de compressor moeilijk liep. Dit lijkt nu beter te worden.
Ps als je bedenkt hoeveel vermogen een compressor vraagt van de motor moet volgens mij iedereen met een beetje gevoel voor techniek het inschakelen kunnen voelen in iedere auto.
Groet S.
Geplaatst: 08.06.2010 - 22:47
door 945i
Skollie schreef:
Ps als je bedenkt hoeveel vermogen een compressor vraagt van de motor moet volgens mij iedereen met een beetje gevoel voor techniek het inschakelen kunnen voelen in iedere auto.
Groet S.
Behalve voor de echte pk/koppel monsters, ben ik dat helemaal met je eens.
Geplaatst: 08.06.2010 - 23:36
door Frederik Welvaert
945i schreef:Skollie schreef:
Ps als je bedenkt hoeveel vermogen een compressor vraagt van de motor moet volgens mij iedereen met een beetje gevoel voor techniek het inschakelen kunnen voelen in iedere auto.
Groet S.
Behalve voor de echte pk/koppel monsters, ben ik dat helemaal met je eens.
Zelfs de "echte pk/koppel" monsters bij Volvo hebben op stationair toerental niet zo'n monstergroot pk/koppel hoor, dus lijkt me goed mogelijk dat zij het ook voelen.
Voor mij persoonlijk:
Op stationair voel ik het, bij traag stadverkeer ook, maar als ik in een gunstige rpm range zit merk ik er niks van.
Geplaatst: 09.06.2010 - 12:47
door edraket
Koppel of vermogen heeft daar inderdaad niets mee te maken. Wanneer heb je dan voldoende koppel of vermogen? En bovendien is bij rustig rijden het gevraagde vermogen bij een T6 nagenoeg hetzelfde als bij een 1.6 drive. Dus waar die redenering vandaan komt begrijp ik niet helemaal.
Bovendien heb ik na chippen 120Nm en 63 pk erbij en het inschakelgevoel is er echt helemaal niets door veranderd.
Geplaatst: 09.06.2010 - 13:02
door spooky202
Ik heb zelf altijd het idee dat ik het in een automaat minder voel dan in een handbak. Heb dat met mijn huidige auto (waarin ik het niet voel, maar er eigenlijk ook niet op let) en had dat vroeger ook in alle Mercedes-taxi's waar ik in gereden heb: handbakken voelde ik het duidelijk, bij de automaten (zelfde motor) (vrijwel) niet.
Terwijl het volgens mij technisch gezien geen donder uit moet maken

Geplaatst: 09.06.2010 - 13:14
door 945i
Wat ik bedoel Edraket, is dat je met 500nm koppel en 200+ pk's minder/niets merkt van het gevraagde vermogen van een airco die aanslaat.
Deze auto's hebben meestal ook bij lager toerental een vermogen waar de "kleinere" motor niet aan kan tippen.
Bij stationair....misschien dat je het dan voelt, ik niet iig. en heb wel een gevoelige kont wat dat betreft..

Geplaatst: 09.06.2010 - 13:16
door edraket
Maar ik blijf dan zeggen dat je bij nornmaal rijden met een kleine motor net zoveel vermogen nodig hebt als bij een grote motor, en dat het aandeel van de compressor dan even groot is. Of rijd jij altijd vol gas?