Airco inschakelen - voel jij het ook?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

op aanvraag, omdat er blijkbaar grote meningsverschillen zijn, de vraag of jij ook het voelt als de airco inschakeld:
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ja, al mijn Volvo die ik heb gehad hadden dit verschijnsel.
Aanvulling: Ik hoor het ook. Maar als je rustig rijdt lijkt het soms alsof de auto een heel klein beetje in houdt. Hij lijtk wat minder gretig op het gas te reageren. Dat is het extra vermogen wat de compressor wegsnoept.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10621
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Nee ik voel het niet, maar hoor het wel....
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 860
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Nee, bij mijn Volvo merk ik het niet.

Bij mijn vorige auto (Citroën) trouwens wel.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

Wat Hans zei: ik voel het niet, hoor het alleen.
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Heb ik even geluk, ik voel hem niet en horen doe ik hem ook niet. Behalve als de blower boven standje 3 komt, dan hoor ik....o ja, de blower,
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

ik merk het wel,en er tikt af en toe een relais onder/achter het dashbordkastje.eigenlijk het zelfde als edraket dus.het werkt verder volgens mij prima.blower bijna altijd standje 1,is dan al koel/koud zat.
groet'n uut grunn
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Al vijf jaar!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Robert Haven
4th Gear member
Berichten: 570
Lid geworden op: 21.10.2006 - 19:21
Locatie: Het Oosten

Op 250 pk voel ik dat niet nee....
Peugeot 508 SW 1.6 e-HDI '12 Brun Guaranja (lease)
Volvo V70 T5 '02 Black Stone
Volvo 244 GL D6 automaat '83 Bordeauxrood
Volvo V70 2.5 10v '99 Nautic Blue Pearl
Volvo V40 1.8i Europa Sports Ed. '00 Silvergrey
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1610
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Op 260 PK wel!.... Ik voel hem altijd inschakelen, heeft niets met pk's te maken.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Nee niet echt, bij mijn vorige auto's heel duidelijk wel (Focus en Focus C-Max)
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Alleen hoorbaar (en goed ook, als je stil staat), niet voelbaar/merkbaar in de zin van minder trekkracht.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Ik voel het zeker! Wordt me toch een partij koud in die auto!
Gebruikersavatar
Skollie
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 09.01.2010 - 13:18
Locatie: Middelstum

Na de tik van het relais +/- 20 seconden na het starten, voel ik de motor iets moeilijker lopen. De airco bleek 3 maand na de aanschaf in de winter kapot (condensor lek). Toen ie net gerepareerd was voelde ik het nog beter, zefs een beetje schudden. Net alsof de compressor moeilijk liep. Dit lijkt nu beter te worden.

Ps als je bedenkt hoeveel vermogen een compressor vraagt van de motor moet volgens mij iedereen met een beetje gevoel voor techniek het inschakelen kunnen voelen in iedere auto.

Groet S.
C 30 2.0 D 07' zwart momentum.
S 60 D5 Drivers Edition geartronic silver 08'
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Skollie schreef: Ps als je bedenkt hoeveel vermogen een compressor vraagt van de motor moet volgens mij iedereen met een beetje gevoel voor techniek het inschakelen kunnen voelen in iedere auto.

Groet S.
Behalve voor de echte pk/koppel monsters, ben ik dat helemaal met je eens.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

945i schreef:
Skollie schreef: Ps als je bedenkt hoeveel vermogen een compressor vraagt van de motor moet volgens mij iedereen met een beetje gevoel voor techniek het inschakelen kunnen voelen in iedere auto.

Groet S.
Behalve voor de echte pk/koppel monsters, ben ik dat helemaal met je eens.
Zelfs de "echte pk/koppel" monsters bij Volvo hebben op stationair toerental niet zo'n monstergroot pk/koppel hoor, dus lijkt me goed mogelijk dat zij het ook voelen.
Voor mij persoonlijk:
Op stationair voel ik het, bij traag stadverkeer ook, maar als ik in een gunstige rpm range zit merk ik er niks van.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Koppel of vermogen heeft daar inderdaad niets mee te maken. Wanneer heb je dan voldoende koppel of vermogen? En bovendien is bij rustig rijden het gevraagde vermogen bij een T6 nagenoeg hetzelfde als bij een 1.6 drive. Dus waar die redenering vandaan komt begrijp ik niet helemaal.
Bovendien heb ik na chippen 120Nm en 63 pk erbij en het inschakelgevoel is er echt helemaal niets door veranderd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
spooky202
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 11.12.2007 - 16:12
Locatie: Maarsbergen

Ik heb zelf altijd het idee dat ik het in een automaat minder voel dan in een handbak. Heb dat met mijn huidige auto (waarin ik het niet voel, maar er eigenlijk ook niet op let) en had dat vroeger ook in alle Mercedes-taxi's waar ik in gereden heb: handbakken voelde ik het duidelijk, bij de automaten (zelfde motor) (vrijwel) niet.

Terwijl het volgens mij technisch gezien geen donder uit moet maken :)
Casper

MY23 V90 T8 Ultimate Dark
MY24 EX30 Ultra
MY21 V90 T8 R-Design - MY21 XC40 T4 Recharge R-Design Expression - MY95 850 2.5 20v Estate - MY09 V50 2.0D Powershift Edition II - MY01 V70 2.4T - MY99 V70 R AWD - MY09 V70 2.4D R-Design - MY18 V90 T4 "Ocean Race Edition" - MY07 V70 D5 Edition Sport - MY13 V70 D5 R-Design

945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Wat ik bedoel Edraket, is dat je met 500nm koppel en 200+ pk's minder/niets merkt van het gevraagde vermogen van een airco die aanslaat.
Deze auto's hebben meestal ook bij lager toerental een vermogen waar de "kleinere" motor niet aan kan tippen.
Bij stationair....misschien dat je het dan voelt, ik niet iig. en heb wel een gevoelige kont wat dat betreft.. :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Maar ik blijf dan zeggen dat je bij nornmaal rijden met een kleine motor net zoveel vermogen nodig hebt als bij een grote motor, en dat het aandeel van de compressor dan even groot is. Of rijd jij altijd vol gas?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”