Pagina 1 van 2

Wie kan adviseren ?

Geplaatst: 22.01.2006 - 18:51
door RubenS
Beste Volvo-kenners,

Graag klop ik bij jullie aan voor wat advies.

Ik (nou ja, voornamelijk mijn vrouw) rijdt al 3 jaar naar volle tevredenheid een Toyota Avensis stationcar, turbodiesel, bouwjaar 1999. We rijden met de auto ongeveer 25.000 per jaar. De auto heeft nu ± 235.000 km gereden.

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en Volvo blijft trekken, met name model 940 estate. Maar wat is wijsheid………?!

Volgende vragen borrelen bij mij op:

- Is de dagelijkse betrouwbaarheid van een 940 te vergelijken met die van een Toyota Avensis ?
- Zijn de 940 exemplaren van voor 1994 interessant (airbag en ABS zijn wel gewenst) of moet ik kijken naar latere bouwjaren ?
- Is een kilometerstand van 250.000 en hoger een probleem ?
- Hoe is de combinatie diesel en 940 ? Of is LPG gewoon de meest verstandige keuze ? (wellicht gas inbouwen in een benzine-exemplaar ?)
- Hoe beteugel je de hang naar een vierkante, achterwielaangedreven Zweedse auto ?!

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Alvast bedankt voor de moeite.


Ruben

Geplaatst: 22.01.2006 - 18:59
door Gast
Een exemplaar van 1994 heeft in ieder geval ABS, Airbags voor bestuurder en passagier, automatische gordelaanspanner en SIPS voor aanrijdingen van opzij. Met de veiligheid zit het wel goed bij zo'n auto.
Wat betrouwbaarheid betreft heb ik geen ervaring met de 940 maar als ik de autobladen zo lees is er geen enkel merk zo betrouwbaar als Toyota.
Dat is gewoon de absolute nr 1 samen met Lexus.

Geplaatst: 22.01.2006 - 19:19
door volvorider
lingsper schreef: Wat betrouwbaarheid betreft heb ik geen ervaring met de 940 maar als ik de autobladen zo lees is er geen enkel merk zo betrouwbaar als Toyota.
Dat is gewoon de absolute nr 1 samen met Lexus.
Klopt. Maar een Volvo 940 is ook heel betrouwbaar. Uit een duits onderzoek bleek recent dat vooral Volvo tussen de 8 en 12 jaar tot de betrouwbaarste types hoort. Hoge km standen hoeven geen enkel probleem te zijn MITS goed en regelmatig onderhouden. Bijj een diesel uitvoering ligt dit nog gevoeliger. Een B230FK kan ook op een G3 installatie, geld ook weer in wegenbelasting.

Geplaatst: 23.01.2006 - 20:45
door Marcel
Als het zo om de kosten gaat lijkt me het beste advies dat je in je toyota blijft rijden. Dat is wijsheid.

Als er liefde in het spel komt moet je voor de meest luxueuze 940 uit de laatste bouwjaren gaan. Dan maakt het ook niet uit wat het kost.

edit: oja, neem wel benzine. Met 25dkm is dat goed te doen. Gas gaat prima, alleen af en toe een nieuwe kop en de diesel is echt niet van deze tijd. Beide zullen kilometers gemaakt hebben en een nieuwe gasinstallatie heb je er niet snel uit. Hoeveelheid kilometers maakt niet uit mits onderhoud goed en op tijd uitgevoerd is.

Geplaatst: 23.01.2006 - 20:49
door bart simpson
lingsper schreef:Een exemplaar van 1994 heeft in ieder geval ABS, Airbags voor bestuurder en passagier, automatische gordelaanspanner en SIPS voor aanrijdingen van opzij. Met de veiligheid zit het wel goed bij zo'n auto.
Wat betrouwbaarheid betreft heb ik geen ervaring met de 940 maar als ik de autobladen zo lees is er geen enkel merk zo betrouwbaar als Toyota.
Dat is gewoon de absolute nr 1 samen met Lexus.
Helaas, ABS werd voor 1995 pas standaard, en de rechter airbag is nooit standaard geweest.

Geplaatst: 23.01.2006 - 20:54
door Marcel
bart simpson schreef:
lingsper schreef:Een exemplaar van 1994 heeft in ieder geval ABS, Airbags voor bestuurder en passagier, automatische gordelaanspanner en SIPS voor aanrijdingen van opzij. Met de veiligheid zit het wel goed bij zo'n auto.
Wat betrouwbaarheid betreft heb ik geen ervaring met de 940 maar als ik de autobladen zo lees is er geen enkel merk zo betrouwbaar als Toyota.
Dat is gewoon de absolute nr 1 samen met Lexus.
Helaas, ABS werd voor 1995 pas standaard, en de rechter airbag is nooit standaard geweest.
Klopt, onze is van '94. Geen enkele airbag en geen abs. Eigenlijk helemaal geen luxe. Kan het ook niet kapot :wink:

Maar wel: veel veiligheid, veel betrouwbaarheid en een zeer acceptabel verbruik. Ong. 1 op 13. Geen olieverbruik en heerlijke stoelen.

Geplaatst: 23.01.2006 - 22:44
door Gast
Het staat wel in de folder van 1994 maar ik was te snel, het zijn inderdaad opties. :oops:

Geplaatst: 23.01.2006 - 22:52
door RubenS
Dag heren,

Tot zover bedankt voor de reacties.

Volgende uit jullie advies geconcludeerd:

- benzine of gas
- bouwjaar na '95 (ABS en Airbag)
- goed onderhouden is een voorwaarde
- Enneh ...liefde voor verstand !!!! :wink:

Ik ben nog wel benieuwd naar jullie voorkeur: handgeschakeld of automaat ?

Groet,

Ruben

Geplaatst: 23.01.2006 - 23:06
door Gast
Mijn voorkeur is tegenwoordig automaat. Voorheen leek me dat alleen geschikt voor ouwe l****n maar ik zou nu niet anders meer willen. :D Gewoonweg ideaal in file rijden enz.

Geplaatst: 23.01.2006 - 23:08
door Jaap
Ligt er aan wat voor type rijder je bent, voor mijn dagelijks vervoer wil ik nooit meer zonder automaat.
Heerlijk lui sturen. (en rechterhand kan ook in de bocht op de passagiersdij blijven liggen :shock: )

Geplaatst: 24.01.2006 - 00:25
door Richard
Dan vraag ik me af; heb je aan een automaat uit 95 niet veel onkosten?

Geplaatst: 24.01.2006 - 00:32
door Jaap
Neuh, niet vanzelfsprekend.
Ik heb echter met de 5-handbak in een 740 behoorlijk veel problemen gehad.
Mijntes is van '91 met 420000Km (of zoiets) en geen problemen. De bak zelf is praktisch onverwoestbaar.
Ik stel wel prijs op historie bij een gebruikte auto overigens, om het onderhoud een beetje te kunnen volgen.
Ook veel minder motorslijtage met een automaat.

Geplaatst: 24.01.2006 - 15:30
door Marcel
Handgeschakeld......
Zo'n driebak schakelt niet terug op de snelweg.

Geplaatst: 24.01.2006 - 16:43
door Jaap
Dat zeg ik...
Jaap schreef:Ligt er aan wat voor type rijder je bent
Ik ervaar dat niet als een probleem, integendeel, lekker cruisen 8)

Geplaatst: 24.01.2006 - 19:26
door +++t blijft behelpen+++
Tiens

3 pedalen voor 2 voeten is toch wel ouderwets hoor...

Geplaatst: 24.01.2006 - 19:35
door Richard
Och de een kan iets meer met z'n voeten misschien :lol:

Geplaatst: 24.01.2006 - 19:42
door joost
Richard S schreef:Och de een kan iets meer met z'n voeten misschien :lol:
Ik wil het niet weten!

Joost.

Geplaatst: 24.01.2006 - 19:43
door Battlecruiser
Tapdansen?

Geplaatst: 25.01.2006 - 22:59
door RubenS
Heren ,

Bedankt voor het advies en de theorie over het aantal voeten versus het aantal pedalen !!!

Gr.

Ruben

Geplaatst: 25.01.2006 - 23:04
door Hans
En?? Ga je een Volvo kopen.... :twisted: