Wie kan adviseren ?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
RubenS
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22.01.2006 - 18:43
Locatie: Zwolle

Beste Volvo-kenners,

Graag klop ik bij jullie aan voor wat advies.

Ik (nou ja, voornamelijk mijn vrouw) rijdt al 3 jaar naar volle tevredenheid een Toyota Avensis stationcar, turbodiesel, bouwjaar 1999. We rijden met de auto ongeveer 25.000 per jaar. De auto heeft nu ± 235.000 km gereden.

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en Volvo blijft trekken, met name model 940 estate. Maar wat is wijsheid………?!

Volgende vragen borrelen bij mij op:

- Is de dagelijkse betrouwbaarheid van een 940 te vergelijken met die van een Toyota Avensis ?
- Zijn de 940 exemplaren van voor 1994 interessant (airbag en ABS zijn wel gewenst) of moet ik kijken naar latere bouwjaren ?
- Is een kilometerstand van 250.000 en hoger een probleem ?
- Hoe is de combinatie diesel en 940 ? Of is LPG gewoon de meest verstandige keuze ? (wellicht gas inbouwen in een benzine-exemplaar ?)
- Hoe beteugel je de hang naar een vierkante, achterwielaangedreven Zweedse auto ?!

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Alvast bedankt voor de moeite.


Ruben
Gast

Een exemplaar van 1994 heeft in ieder geval ABS, Airbags voor bestuurder en passagier, automatische gordelaanspanner en SIPS voor aanrijdingen van opzij. Met de veiligheid zit het wel goed bij zo'n auto.
Wat betrouwbaarheid betreft heb ik geen ervaring met de 940 maar als ik de autobladen zo lees is er geen enkel merk zo betrouwbaar als Toyota.
Dat is gewoon de absolute nr 1 samen met Lexus.
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

lingsper schreef: Wat betrouwbaarheid betreft heb ik geen ervaring met de 940 maar als ik de autobladen zo lees is er geen enkel merk zo betrouwbaar als Toyota.
Dat is gewoon de absolute nr 1 samen met Lexus.
Klopt. Maar een Volvo 940 is ook heel betrouwbaar. Uit een duits onderzoek bleek recent dat vooral Volvo tussen de 8 en 12 jaar tot de betrouwbaarste types hoort. Hoge km standen hoeven geen enkel probleem te zijn MITS goed en regelmatig onderhouden. Bijj een diesel uitvoering ligt dit nog gevoeliger. Een B230FK kan ook op een G3 installatie, geld ook weer in wegenbelasting.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
Marcel
4th Gear member
Berichten: 932
Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
Locatie: Gelderland

Als het zo om de kosten gaat lijkt me het beste advies dat je in je toyota blijft rijden. Dat is wijsheid.

Als er liefde in het spel komt moet je voor de meest luxueuze 940 uit de laatste bouwjaren gaan. Dan maakt het ook niet uit wat het kost.

edit: oja, neem wel benzine. Met 25dkm is dat goed te doen. Gas gaat prima, alleen af en toe een nieuwe kop en de diesel is echt niet van deze tijd. Beide zullen kilometers gemaakt hebben en een nieuwe gasinstallatie heb je er niet snel uit. Hoeveelheid kilometers maakt niet uit mits onderhoud goed en op tijd uitgevoerd is.
Gr. Marcel
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

lingsper schreef:Een exemplaar van 1994 heeft in ieder geval ABS, Airbags voor bestuurder en passagier, automatische gordelaanspanner en SIPS voor aanrijdingen van opzij. Met de veiligheid zit het wel goed bij zo'n auto.
Wat betrouwbaarheid betreft heb ik geen ervaring met de 940 maar als ik de autobladen zo lees is er geen enkel merk zo betrouwbaar als Toyota.
Dat is gewoon de absolute nr 1 samen met Lexus.
Helaas, ABS werd voor 1995 pas standaard, en de rechter airbag is nooit standaard geweest.
Gebruikersavatar
Marcel
4th Gear member
Berichten: 932
Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
Locatie: Gelderland

bart simpson schreef:
lingsper schreef:Een exemplaar van 1994 heeft in ieder geval ABS, Airbags voor bestuurder en passagier, automatische gordelaanspanner en SIPS voor aanrijdingen van opzij. Met de veiligheid zit het wel goed bij zo'n auto.
Wat betrouwbaarheid betreft heb ik geen ervaring met de 940 maar als ik de autobladen zo lees is er geen enkel merk zo betrouwbaar als Toyota.
Dat is gewoon de absolute nr 1 samen met Lexus.
Helaas, ABS werd voor 1995 pas standaard, en de rechter airbag is nooit standaard geweest.
Klopt, onze is van '94. Geen enkele airbag en geen abs. Eigenlijk helemaal geen luxe. Kan het ook niet kapot :wink:

Maar wel: veel veiligheid, veel betrouwbaarheid en een zeer acceptabel verbruik. Ong. 1 op 13. Geen olieverbruik en heerlijke stoelen.
Gr. Marcel
Gast

Het staat wel in de folder van 1994 maar ik was te snel, het zijn inderdaad opties. :oops:
RubenS
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22.01.2006 - 18:43
Locatie: Zwolle

Dag heren,

Tot zover bedankt voor de reacties.

Volgende uit jullie advies geconcludeerd:

- benzine of gas
- bouwjaar na '95 (ABS en Airbag)
- goed onderhouden is een voorwaarde
- Enneh ...liefde voor verstand !!!! :wink:

Ik ben nog wel benieuwd naar jullie voorkeur: handgeschakeld of automaat ?

Groet,

Ruben
Gast

Mijn voorkeur is tegenwoordig automaat. Voorheen leek me dat alleen geschikt voor ouwe l****n maar ik zou nu niet anders meer willen. :D Gewoonweg ideaal in file rijden enz.
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

Ligt er aan wat voor type rijder je bent, voor mijn dagelijks vervoer wil ik nooit meer zonder automaat.
Heerlijk lui sturen. (en rechterhand kan ook in de bocht op de passagiersdij blijven liggen :shock: )
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Dan vraag ik me af; heb je aan een automaat uit 95 niet veel onkosten?
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

Neuh, niet vanzelfsprekend.
Ik heb echter met de 5-handbak in een 740 behoorlijk veel problemen gehad.
Mijntes is van '91 met 420000Km (of zoiets) en geen problemen. De bak zelf is praktisch onverwoestbaar.
Ik stel wel prijs op historie bij een gebruikte auto overigens, om het onderhoud een beetje te kunnen volgen.
Ook veel minder motorslijtage met een automaat.
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
4th Gear member
Berichten: 932
Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
Locatie: Gelderland

Handgeschakeld......
Zo'n driebak schakelt niet terug op de snelweg.
Gr. Marcel
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

Dat zeg ik...
Jaap schreef:Ligt er aan wat voor type rijder je bent
Ik ervaar dat niet als een probleem, integendeel, lekker cruisen 8)
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Tiens

3 pedalen voor 2 voeten is toch wel ouderwets hoor...
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Och de een kan iets meer met z'n voeten misschien :lol:
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Richard S schreef:Och de een kan iets meer met z'n voeten misschien :lol:
Ik wil het niet weten!

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Tapdansen?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
RubenS
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22.01.2006 - 18:43
Locatie: Zwolle

Heren ,

Bedankt voor het advies en de theorie over het aantal voeten versus het aantal pedalen !!!

Gr.

Ruben
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

En?? Ga je een Volvo kopen.... :twisted:
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”