Slecht startende volvo 440 (95)

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
hertog
Starter

Goedenavond allemaal,

Aangezien ik weet dat er al meer dan genoeg topics hierover zijn begin ik toch een nieuwe om mijn ervaringen te delen zodat iemand anders er misschien ook wat aan hebt.

Situatieschets:

Mijn volvo 440 1.6i uit 95 start sinds een paar dagen erg slecht. Motor slaat wel aan, loop erg slecht stationair en slaat vrijwel gelijk weer uit. Gas geven tijdens het slechte stationair lopen doet eveneens de motor afslaan. Na een paar keer starten loopt de motor netjes en kan ik stotend wegrijden.

Dit is alleen bij een koude start, bij een warme start loopt de motor keurig netjes.

Ik heb vervangen:

Luchtfilter
Bougies
Verdeelkap met rotor

Echter, het probleem is er nog. Ik heb hem uitgelezen d.m.v. de knipper diagnose. Hier kamen de meldingen 1-2-3 en 2-2-2 uit. Zou met de startmotor te maken hebben. Dit is echter niet het geval in mijn ogen.

Morgen ga ik het gasklep huis en de luchtomloop schoonmaken. Tevens heb ik net de koudestartsensor ontkoppeld. ik zal hem morgen starten om te kijken wat de motor doet.

Een stappenmoter is niet het probleem denk ik, namelijk als de motor warm is loopt hij prima, ook stationair. Zou het eventueel ook aan de lambdasonde kunnen liggen? Hier heb ik namelijk geen ervaring mee.

Ik hoor graag of jullie ideeen hebben zodat m'n volvo weer kan lopen zoals hij deed !!

Alvast bedankt,

Hertog
wpee
5th Gear member

Kijk alle luchtslangen na op lekken en verstoppingen.er kan een luchtslang bij zitten met een restrictie, deze laten zitten natuurlijk.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
hertog
Starter

wpee schreef:Kijk alle luchtslangen na op lekken en verstoppingen.er kan een luchtslang bij zitten met een restrictie, deze laten zitten natuurlijk.
Bedankt voor je advies.. alleen.. bij een warme motor loopt alles keurig? Zou dat dan ook een luchtslang kunnen zijn die zich koud anders houdt dan warm?
hertog
Starter

Ik ben een heel eind verder. Vandaag koud gestart met ontkoppelde koude start sensor. Draait weer helemaal goed. Alleen is nu het lampje van de Lambdasonde gaan branden. Heeft dit te maken omdat de koudestartsensor los is? Ik zal een nieuwe koude start sensor kopen en dan kijken of het probleem opgelost is..
Doeke Dobma
5th Gear member

Als een regelsensor stuk is, neemt de ECU hier een vast waarde voor aan. De koeltemperatuursensor doet het niet en VADIS zegt dan dat de ECU 'denkt' dat de motor op temperatuur is. Dit is echter niet zo, dus bij een koude motor spuit ie te weinig brandstof in, waardoor ie niet aanslaat of uitvalt, of iets in die richting. Als je echter een aantal malen hebt gestart, of direct na starten was gas bijgeeft, wil ie vaak wel blijven lopen omdat ie al een beetje warm wordt. Het is nu niet koud buiten dus redelijke kans dat ie met dit weer ut zichzelf wel wil lopen.

Kan kloppen dat de lambda een waarschuwing geeft, de uitlaatgassen zijn op dat moment niet volgens het boekje en de ECU kan het niet verder bijregelen omdat ie verkeerde waardes krijgt. Hoogstwaarschijnlijk opgelost met een nieuwe tempsensor.
hertog
Starter

Tempsensor besteld, morgen zet ik die erin.. ik zal mn bevindingen hier plaatsen...
hertog
Starter

Ik heb de nieuwe temperatuur sensor erin gedaan. Trucje met vacuum trekken van het koelwater werkte niet helemaal zo als bedoeld bij mij ;-)

Motor start vooralsnog goed, lampje lambdasonde is uit. Nu alleen nog de computer resetten..

Verwacht dat het probleem opgelost is :-)
Minimaniac
2nd Gear member

Mijn motor start koud netjes, blijft ook goed lopen, tot hij iets opwarmt.
Dan slaat de motor direkt uit zodra ik het gas loslaat.
Hij wil dan ook bijna niet meer aanslaan.
Zodra de motor warm is, is dit probleem voorbij.
Als hij warm is heb ik echter het probleem dat de motor bij het starten goed aanslaat, om vervolgens na 2 a 3 seconden weer uit te gaan.
Hte maakt dan ook niet uit of ik wel of niet gas geef.
Na enkele keren starten blijft hij ineens wel lopen.
Het lampje van de lambdasonde gaat dan inderdaad ook branden.
Een monteur bij mij uit het dorp vertelde mij vanochtend dat dit waarschijnlijk aan de "bovenste dode punt sensor" licht.
Heeft iemand hier ervaring mee, of zou het ook bij mij aan de koude start sensor liggen?
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”