Pagina 1 van 1
Ten einde raad; koude motor slaat af...
Geplaatst: 20.06.2010 - 20:08
door HenkJanV40
De volgende klachten staan wel in meerdere topics, maar die eindigen meestal met de vervanging van de ETM (gasklephuis). Dit heeft bij mij niet geholpen...
Heb een S60 uit 2001, lpg-g3, 240.000 km. Als ik met een koude motor, dwz, de temp.meter staat nog tussen het eerste en derde streepje, de koppeling in trap, valt de motor uit. Zodra de temp.meter netjes in het midden staat, is deze klacht weer voorbij en rijdt de auto als een zonnetje. Daarnaast is hij erg wispelturig in het aanslaan bij het starten. Vaak in een keer, maar ook regelmatig na zo'n 5 seconden 'volhouden' en een beetje gas erbij. De volvospecialist komt er niet uit. Accu is vervangen, bougies zijn vervangen, ETM is schoongemaakt, thermostaatsensor is vervangen, elektr. nokkenassteller (?) is vervangen, BC uitgelezen (gaf niets aan). De klacht blijft continu hetzelfde. Tijdens de laatste weken is daar de volgende klacht bijgekomen; een aantaal keer is de motor tijdelijk op 4 cilinders gaan lopen. Dit duurde dan zo'n 30 seconden waarbij het oranje motorlampje ging knipperen. De BC gaf dan de volgende boodschap:'langzaam rijden of opschakelen'. Hiervoor is al eens een bobine vervangen, maar dat hielp dus niet. Van de laatste storing is er niets in het geheugen van de BC blijven staan.
Afgelopen vrijdag heeft de volvospecialist dan maar de ETM vervangen, onder de voorwaarde dat als de klacht (van het uitvallen...) bleef, de oude ETM er op hun kosten weer in ging. Er is dus helemaal NIETS aan de klacht verandert... ik wordt er een beetje hopeloos van.
Zouden jullie met mij mee willen denken in welke richting ik het moet zoeken? Ik waardeer dat enorm.
Geplaatst: 20.06.2010 - 20:30
door Gast
Heb je al eens de klepspeling laten controleren?
Zeker dat slecht starten kan daarin een sterke aanwijzing zijn.
Geplaatst: 20.06.2010 - 20:31
door steven460
Is de klepspeling al gecontroleerd?
Geplaatst: 20.06.2010 - 20:59
door HenkJanV40
Nee, klepspeling is nog niet gecontroleerd. Maar hoe verhoudt zich dat tot de temperatuursfactor? De klacht doet zich alleen voor in de eerste twee minuten nadat de koude motor gestart is. Daarna zakt het toerental bij ingetrapte koppeling naar een normaal niveau. Auto rijdt dan prima. De verhouding tussen goed starten en niet goed starten is ong. 2/3e om 1/3e. Met goed starten bedoel ik dan starten zoals je het verwacht, aanslaan binnen een halve seconde. Ik kan ook geen 'als..., dan...' bedenken rondom het startprobleem, er zit geen logica in.
Geplaatst: 20.06.2010 - 21:05
door Gast
Laat je klepspeling maar controleren en ik hoop dat ik geen gelijk heb.............
klepspeling controleren **klik**
en dit als je te laat bent:
cilinderkop revisie **klik**
Geplaatst: 20.06.2010 - 21:11
door 945i
Misschien enigszins verzachtend.. ik heb een LPG-G3 auto gehad met 3 lekkende LPG injectoren, krijg je ook dit soort klachten..
Maar geloof toch ook meer in de klepspeling...
Geplaatst: 20.06.2010 - 21:52
door Msuidgeest
Het is toch ook zo dat de motor-ECU kijkt naar de motortemperatuur met starten en koud lopen? Als daar een verkeerde link zit, kan de ECU denken dat de motor warm is en krijgt deze een minder rijke inspuiting te verwerken.
Zoek eens in die richting.
Geplaatst: 02.07.2010 - 11:05
door HenkJanV40
Vanmorgen bij de volvospecialist geweest. We hebben een afspraak gemaakt om sowiezo de etm weer te vervangen voor de oude.
Verder uitvoerig gesproken over het checken van de klepspeling. Als ik dat graag wilde, kon het wel, maar hij zag er weinig aanleiding voor. Reden; hij loopt veel te mooi om daar het probleem te vinden. Dat ben ik dan ook wel met hem eens. Probleem doet zich alleen voor tijdens de eerste minuut na een koude start. Met de warme ochtenden van afgelopen week viel hij niet eens uit! Zo groot is de invloed van de temperatuur, dus. Het 'af-en-toe-niet-willen-starten-zonder-gas-bij'probleem, is wel nog steeds aanwezig.
Conclusie; om de klepspeling te checken heeft hij een paar uur nodig. Omdat de riem er dan afmoet, wordt die ook vervangen. Uit beleid willen zij niet een riem die eerder op spanning is geweest opnieuw monteren. Alles bij elkaar zou ik dan alleen voor de check, om enkel iets uit te sluiten of vast te stellen, weer zo'n 600 euro kwijt zijn. Het wordt mij een beetje te gek en ik denk er dan ook hard over na om 'm dan maar in te ruilen. Tegelijkertijd weer veel moeite mee, omdat ie zo lekker rijdt... Wordt er wanhopig van!
Wat zou jullie advies aan mij zijn? Ik heb onvoldoende kennis om zelf de speling te checken...
Geplaatst: 02.07.2010 - 13:06
door edraket
Kijk eens naarde koelwater temperatuur sensor. Deze gaan wel vaker stuk.
Geplaatst: 02.07.2010 - 15:42
door Gast
Kijk idd even naar die sensor wat @edraket aangeeft, maar nmm zou die daar niet slecht van moeten starten.
Klepspeling controleren kost nog geen uurtje, kost geen onderdelen en daarvoor hoeft de distributieriem er niet af.
Mits je wel de controle gaten hebt, dat kan je zelf snel zien, zie boven de link naar klepspeling controleren.
Even zwarte deksel er af, daarvoor hoef je niet technisch te zijn.
Als je die boutjes (controle gaten) wel hebt, zou ik eens op zoek gaan naar een andere specialist.
Want dan heb ik mijn twijfels bij die specialist.
Nog even over dat mooi lopen. Ik reed rond met een verbrandde klep en je kon het aan de motor niet horen,
af en toe een plofje achter bij de uitlaat.
De elektronica regelt alles zo goed bij dat je dat gewoon niet meer hoort.
Ondanks mijn ervaring, ging ik daar de mist mee in. Nu weet ik waar ik op moet letten.
Trouwens die ETM, is dat een originele of een gereviseerde van bijvoorbeeld ACTronincs.
Geplaatst: 05.08.2010 - 15:21
door MartijnK
Die van mij doet dit ook, maar dan alleen als het buiten relatief koud is (in de winter bijna altijd, deze zomer heeft ie het een keer of 4 gedaan) is en ook maar één keer. Na het afslaan en weer opnieuw starten (hij start een stuk moeilijker ná het afslaan) loopt ie perfect.
Ook ik rijd LPG, het is ook begonnen ná het inbouwen van de LPG installatie, maar het euvel doet zich voor als de auto nog op benzine rijdt.
S60 2.4 140pk, 122000km, Vialle G3, geïnstalleerd bij 103.000km.
Geplaatst: 05.08.2010 - 15:26
door Ramon&Ramon
HenkJanV40 schreef:Vanmorgen bij de volvospecialist geweest. We hebben een afspraak gemaakt om sowiezo de etm weer te vervangen voor de oude.
Verder uitvoerig gesproken over het checken van de klepspeling. Als ik dat graag wilde, kon het wel, maar hij zag er weinig aanleiding voor. Reden; hij loopt veel te mooi om daar het probleem te vinden. Dat ben ik dan ook wel met hem eens. Probleem doet zich alleen voor tijdens de eerste minuut na een koude start. Met de warme ochtenden van afgelopen week viel hij niet eens uit! Zo groot is de invloed van de temperatuur, dus. Het 'af-en-toe-niet-willen-starten-zonder-gas-bij'probleem, is wel nog steeds aanwezig.
Conclusie; om de klepspeling te checken heeft hij een paar uur nodig. Omdat de riem er dan afmoet, wordt die ook vervangen. Uit beleid willen zij niet een riem die eerder op spanning is geweest opnieuw monteren. Alles bij elkaar zou ik dan alleen voor de check, om enkel iets uit te sluiten of vast te stellen, weer zo'n 600 euro kwijt zijn. Het wordt mij een beetje te gek en ik denk er dan ook hard over na om 'm dan maar in te ruilen. Tegelijkertijd weer veel moeite mee, omdat ie zo lekker rijdt... Wordt er wanhopig van!
Wat zou jullie advies aan mij zijn? Ik heb onvoldoende kennis om zelf de speling te checken...
neem van mij aan dat ze niet weten waar ze het over hebben,de riem moet eraf om klepspeling te controleren?
Als ik jou was zocht ik een andere garage die er wel verstand van heeft of iemand die je daar bij kan helpen,Alex bijv?
Wat je garage zegt is klinklare onzin!
Geplaatst: 05.08.2010 - 15:30
door Ramon&Ramon
Klepspeling controleren is inderdaad een heel klein uurtje werk,meer is het niet,je kunt wel van alles gaan vervangen,maar als de klepspling te strak is,start hij slecht,loopt koud onregelmatig.
Als je alleen maar verkeerde adviezen van je garage krijgt,schiet het niet op,het kost je alleen maar onnodig veel geld!