Dag allemaal,
Sedert een paar dagen kraakt mijn koppelingspedaal bij het intrappen en laten loskomen.
Heb op het forum al wat info gevonden omtrent dit euvel , maar deze info is al van een paar jaar geleden....wellicht dat de posters van toen ondertussen wat meer hierover kunnen vertellen.
De oplossingen die ik heb kunnen terugvinden gaan van
* een beetje insmeren met vet (à luttele euro)
* cilinders vervangen (à 300 euro)
* cilinders vervangen waarbij heel de versnellingsbak er af moet (à 900 €)
Alvast bedankt voor de respons.
Krakend koppelingspedaal
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
Ik heb het ook. als het warm is een stuk minder als dat het koud is. Ik heb van alles geprobeerd. maar niets mocht echt baten. enige wat helpt is het hele pedaal ervanonder halen. maar dan moet ook heel je dash eraf. vind ik persoonlijk wat ver gaan. misschien is de toekomst als hij er toch uit moet.
Ik heb als 'patch-middel' heel de zaak onder geblaft met WD40. werkte wel voor een paar weken. maar ik blijf dit herhalen. dek alles wel effe goed af voor je het weet zit alles onder de WD40.
Ik heb als 'patch-middel' heel de zaak onder geblaft met WD40. werkte wel voor een paar weken. maar ik blijf dit herhalen. dek alles wel effe goed af voor je het weet zit alles onder de WD40.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- PeerTronic
- 4th Gear member
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00
Ik heb al enige tijd precies hetzelfde. En vreemd genoeg treedt dit bij mij op als het warm is en na veelvuldig gebruik koppeling (stads of file rijden).
Ik ben er nog niet achter waar dit vandaan komt. Heb al wel ondersteboven in de auto gelegen en lijkt bij het mechaniek (kunstof) vandaan te komen. Maar heb het nog niet aangedurft WD40 te spuiten.
Lijkt me zeker geen 900 euro waard is naar mijn idee alleen vervelend om te horen (voelen).
Ik ben er nog niet achter waar dit vandaan komt. Heb al wel ondersteboven in de auto gelegen en lijkt bij het mechaniek (kunstof) vandaan te komen. Maar heb het nog niet aangedurft WD40 te spuiten.
Lijkt me zeker geen 900 euro waard is naar mijn idee alleen vervelend om te horen (voelen).
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
ik heb meerdere malen pure Siliconen spray gebruikt.
Dat werkt voor ongeveer 2 weken. Dan begint het weer te kraken waarna het na een maand weer stopt met kraken
Beschrijving vd dosering op de kunstof delen: "Onderblaffen" is zeker gepast
Totaal 2 pogingen gekost waar de 2e keer na 2 weken was...... wie weet..
Dat werkt voor ongeveer 2 weken. Dan begint het weer te kraken waarna het na een maand weer stopt met kraken

Beschrijving vd dosering op de kunstof delen: "Onderblaffen" is zeker gepast

Totaal 2 pogingen gekost waar de 2e keer na 2 weken was...... wie weet..
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- PeerTronic
- 4th Gear member
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00
Bij mij ook... het komt en gaat.
Misschien iets met de luchtvochtigheid, aantal malen ingetrapt?
Misschien iets met de luchtvochtigheid, aantal malen ingetrapt?
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 07.02.2009 - 16:35
wat jullie horen is de/een veer, die het koppelingspedaal terug duwt.
Als je een veer induwt, gaat deze torderen (draaien) op zijn oppervlak.
Dat is de kraak die je hoort.
WD40 of siliconenspray is hiervoor te dun.
vraag aan een motorrijder of je even z'n kettingspray mag lenen. Dit is een goedje dat relatief dun is en een uurtje na opbrengen dikker wordt (dus best even inspuiten als je er even niet mee gaat rijden)
werkt toppie!
Als je een veer induwt, gaat deze torderen (draaien) op zijn oppervlak.
Dat is de kraak die je hoort.
WD40 of siliconenspray is hiervoor te dun.
vraag aan een motorrijder of je even z'n kettingspray mag lenen. Dit is een goedje dat relatief dun is en een uurtje na opbrengen dikker wordt (dus best even inspuiten als je er even niet mee gaat rijden)
werkt toppie!
Oud; V50 2.0D > groene S60R > Nu: V50 2.0D
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Bij mij is het mijn inziens geen torderen van een veer, maar iets wat met de jaargetijden meer of afwezige mate aanwezig is. Kunstof en siliconen spray werkt niet direct. Dit heeft tijd nodig voordat het opgenomen wordt.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
wat ik al zei: pedaal demonteren en helemaal invetten met koper of dik lagervet.
Maar hiervoor moet heel je dash uitmekaar...
Valt me wel opdat hier meer mensen zijn die er last van hebben.
Maar hiervoor moet heel je dash uitmekaar...
Valt me wel opdat hier meer mensen zijn die er last van hebben.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
siliconen spray werkt als oplossing tegen het kraken.
(Na 2 pogingen)
(Na 2 pogingen)
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- ccvanmarion
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 19.01.2007 - 16:39
- Locatie: Rockanje
- Contacteer:
Ik heb dit ook gehad en met siliconen is het inderdaad ongeveer twee weken weg. Bij de laatste beurt (een jaar geleden) is de remvloeistof vervangen en sindsdien is bij mij het kraken verleden tijd!!!!! Al een jaar geen last meer van gehad.
Koos van Marion
Volvo S60 T5 comfort/premium/sports
Volvo S60 T5 comfort/premium/sports
- Ab S
- 5th Gear member
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Heb sinds paar dagen nu ook een krakend plastic-achtig geluid bij intrappen/opkomen van koppeling.ccvanmarion schreef:Ik heb dit ook gehad en met siliconen is het inderdaad ongeveer twee weken weg. Bij de laatste beurt (een jaar geleden) is de remvloeistof vervangen en sindsdien is bij mij het kraken verleden tijd!!!!! Al een jaar geen last meer van gehad.
Is dit inderdaad een kwestie van siliconen spray (en waar?), of heeft iemand de ervaring dat er meer aan de hand is/was (hoop het niet)?
Vast dank voor reactie!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Spray is een poging waard. Het werkt inderdaad niet altijd direct. Wellicht soms helemaal niet. Het kraken is ook erg gebonden aan het jaargetijde 

s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- Ab S
- 5th Gear member
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Dank voor de tip (hoop dus dat het niet koppelingscylcinder is); kan spray gebruikt worden zonder demontage van dashbord?steven460 schreef:Spray is een poging waard. Het werkt inderdaad niet altijd direct. Wellicht soms helemaal niet. Het kraken is ook erg gebonden aan het jaargetijde
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Comfortabel is het niet maar door letterlijk onder je dashboard te duiken met wijd open portier kun je er aardig goed bij. Gebruik een looplicht of een goede zaklamp. De dosering :twisted: staat reeds in dit draadje beschreven.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- snowryder
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 15.12.2010 - 11:23
- Locatie: Elst GLD
onze heeft het ook sinds een week, niet heel storend maar toch,,
zal er ook eens naar gaan kijken dit weekeind.
zal er ook eens naar gaan kijken dit weekeind.
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 05-2001, 202 dkm
Dark Grey, Offblack leder, Tethys 17, HU603
Dark Grey, Offblack leder, Tethys 17, HU603
- Fast Roger
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 04.07.2007 - 21:59
- Locatie: Made (Brabant)
Ik heb het ook gehad.....tot grote ergenis toe..
Smeren, siliconenspray werkt wel maar meestal niet lang.
Ik heb de kopelings cylinder in de auto laten vervangen. Kost wel een paar centen maar iedere dag dat gekraak wordt je een beetje :roll: van
Smeren, siliconenspray werkt wel maar meestal niet lang.
Ik heb de kopelings cylinder in de auto laten vervangen. Kost wel een paar centen maar iedere dag dat gekraak wordt je een beetje :roll: van
- Akkoord
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
- Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent
Bij mij is het gekraak al meer dan een half jaar weg!
In eerste instantie wilde het niet lukken met een gewone spuitbus WD40.
Nadat ik een busje WD40 met Smartstraw (een soort uitklapbaar rietje) had aangeschaft kon ik gericht spuiten.
Let op ; het is belangrijk dat je achter het rubber hoesje (dat tegen het schutbord zit) spuit , daar zit namelijk de oorzaak van het gekraak.
In eerste instantie wilde het niet lukken met een gewone spuitbus WD40.
Nadat ik een busje WD40 met Smartstraw (een soort uitklapbaar rietje) had aangeschaft kon ik gericht spuiten.
Let op ; het is belangrijk dat je achter het rubber hoesje (dat tegen het schutbord zit) spuit , daar zit namelijk de oorzaak van het gekraak.
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
- Ab S
- 5th Gear member
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Ik ben met de spuitbus aan de slag gegaan.
Wat m.i. kraakt is de wit-plastic stang van ongeveer 20 cm (aan het eind ervan zit het rubberen hoesje). Als je stang wat heen en weer
wrikt dan hoor je dat typische gekraak, het zelfde gekraak wanneer je de koppeling indrukt. Ik denk dus het kerkraak niets met de koppelingscylinder te maken heeft.
Ik heb de stang/draaipunten goed ingespoten met siloconen spray en teflonspray. Het gekraak is nu vrijwel helemaal weg (zolang het duurt...).
PS: let wel op met sprayen: in die buurt zit ook de snsor voor cruise control (als je koppeling intrapt schakelt cruise control uit).
Wat m.i. kraakt is de wit-plastic stang van ongeveer 20 cm (aan het eind ervan zit het rubberen hoesje). Als je stang wat heen en weer
wrikt dan hoor je dat typische gekraak, het zelfde gekraak wanneer je de koppeling indrukt. Ik denk dus het kerkraak niets met de koppelingscylinder te maken heeft.
Ik heb de stang/draaipunten goed ingespoten met siloconen spray en teflonspray. Het gekraak is nu vrijwel helemaal weg (zolang het duurt...).
PS: let wel op met sprayen: in die buurt zit ook de snsor voor cruise control (als je koppeling intrapt schakelt cruise control uit).
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)