Trage reactie klimaatregeling

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Henielma
2nd Gear member

Nu het warmer wordt begon het me te irriteren dat de klimaatregeling van mijn V50 traag reageert op temperatuursverandering in het interieur. Als de auto in de zon gestaan heeft dan blaast de ventilator direct na het instappen heel hard en koud terwijl de ingestelde temperatuur op bijvoorbeeld 26 graden staat.

Ik snap dat de regeling de temperatuur snel wil bereiken maar het valt me op de te regeling pas terugschakelt in het koelen als de temperatuur al lang bereikt is.

Het lijkt erop dat de temperatuursensor de temperatuur meet van het dashbord in plaats van de lucht in het interieur.

Na wat onderzoek viel het me op dat de sensor zich ver achter de kleine openingen bevind.

Als experiment de sensor een paar cm uit de roostersleufjes laten steken. Dit helpt enorm.
De ventilator draait nu maar kortstondig heel hard en de temperatuur blijft snel constant na de eerste paar minuuten.

Hiermee is deze irritatie voor mij opgelost.

Hieronder een foto van de temperatuursensor die uit de sensor sleufjes steekt. De aansluitingen van het kwetsbare sensortje zijn hiervoor lang genoeg.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
kawaman
5th Gear member

Interressant! Ga ik zeker uit proberen.
ben je niet bang dat ie eerder stuk gaat?
Erik

S60 T5 R-design
Peter
7th Gear member
Contacteer:

Bij mij hetzelfde. Het duurt enorm lang, voordat hij stopt met blazen.
En Erik inderdaad zeker voor jou interessant. Want warmte is een risico voor de oudere mens. En gezien je leeftijd.......... :D
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Valt mij idd ook op dat de ECC van mijn V50 niet de gelijke kracht klijkt te hebben als de ECC van mijn XC70. Die heeft het interieur sneller op temperatuur.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
kawaman
5th Gear member

En Erik inderdaad zeker voor jou interessant. Want warmte is een risico voor de oudere mens. En gezien je leeftijd.......... :D[/quote]

Je bent de eerste die dat opvalt, je bent nooit te oud om een forum te bezoeken :razz:
Erik

S60 T5 R-design
Henielma
2nd Gear member

kawaman schreef:Interressant! Ga ik zeker uit proberen.
ben je niet bang dat ie eerder stuk gaat?
De sensor zit op deze manier kwetsbaarder maar als je dat weet lijkt mij het risico dat deze stuk gaat niet zo groot.

Het scheelt dat daarvoor het hele bedieningspaneel zit. Dus je stoot er niet zo maar tegenaan.

Het bevalt me nog steeds uitstekend. Ook vandaag weer. Auto in de zon, instappen temperatuur op 25 graden instellen en een paar minuten later is de rust al wedergekeert. En de ventilator dus al flink teruggeregelt.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”