740 met iets bijzonders, of niet??
- Dicks740
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 12.11.2007 - 19:41
- Locatie: Eindhoven.
Ik kan, voor erbij een Volvo 740 uit 1989 kopen waar eerst een 16 klepper in lag, men zegt dat deze motoren niet de beste waren, vandaar dat deze ook is stuk gelopen, er ligt nu een 240, 2.3L in, met een redelijk nieuwe gasinstallatie, heeft 250.000 km gelopen. Is het inderdaad zo, dat deze motoren uit een 240 zoveel beter zijn?
Je Moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.
Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21438
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Volvo-motoren zijn gemaakt voor duurzaamheid en waren destijds beslist geen snelheid-of PK-monsters. Ze werden gemaakt om op verantwoorde wijze je te verplaatsen.
Ik ga er vanuit dat Volvo goed heeft nagedacht over zijn producten.
Ik ga er vanuit dat Volvo goed heeft nagedacht over zijn producten.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Motoren uit de 740 en 240 komen allebei uit de redblock-familie, dus veel verschil in kwaliteit zal er niet zijn. Lijkt me dat je nog aardig je best moet doen om er 1 kapot te krijgen.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- Dicks740
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 12.11.2007 - 19:41
- Locatie: Eindhoven.
Redblock, wow, klinkt heftig, inderdaad in mijn 740 ligt een "Redblock" in! Dus heb ik dadelijk 2 red-blocken in de familie

Geus schreef:Motoren uit de 740 en 240 komen allebei uit de redblock-familie, dus veel verschil in kwaliteit zal er niet zijn. Lijkt me dat je nog aardig je best moet doen om er 1 kapot te krijgen.
Je Moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.
Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
- Dicks740
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 12.11.2007 - 19:41
- Locatie: Eindhoven.
Alleen de hemel word nog vervangen, dat is namelijk een euvel bij dit type. En er ligt een blok in van een 240 2.3L op gas(250.000 gelopen). Voorheen was dat een 2.0 16 klepper.
Je Moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.
Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
- v700r
- 5th Gear member
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Een 16 klepper een slecht blok?????? Ik weet niet wie jou dit op je mouw speldt maar het slaat echt helemaal nergens op.. Je gaat van een snelle naar een langzame Volvo.....2.3L pppffffff.
Groeten van Frans.
- mr.borrie
- 2nd Gear member
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 23.12.2009 - 14:49
- Locatie: Haarlem
Een 2.3 16 klepper is natuurlijk beter als je over preformance praat.
het grote voordeel/verschil dat de 8 klepper heeft tegenover de 16V is dat bij het breken van de distubutieriem of het verkeerd monteren ervan de 8V een vrijloper is (betekend geen klepschade) waarbij de 16V je na zo'n foutje bijna een revisiekop moet halen of alle kleppen moet vervangen
Beide blokken zijn natuurlijk gewoon goed volvo maakt(e) geen zooi.
het grote voordeel/verschil dat de 8 klepper heeft tegenover de 16V is dat bij het breken van de distubutieriem of het verkeerd monteren ervan de 8V een vrijloper is (betekend geen klepschade) waarbij de 16V je na zo'n foutje bijna een revisiekop moet halen of alle kleppen moet vervangen
Beide blokken zijn natuurlijk gewoon goed volvo maakt(e) geen zooi.
CURRENT:764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 85'|Volvo 360 86 Cup|Volvo 144 70'|
- Dicks740
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 12.11.2007 - 19:41
- Locatie: Eindhoven.
Tja, mijn in de buurt wonende semi kennis, zweert bij een 8V, heeft zelf een 16V, ik heb hem doorgegeven dat ik nogal wat los maakte op het forum, hij is trouwens zelf geen lid, misschien zegt dat voldoende met al die kenners op dit zeer fijne forum, en dat meen ik!!!
Je Moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.
Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
- mr.borrie
- 2nd Gear member
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 23.12.2009 - 14:49
- Locatie: Haarlem
Ikzelf ben ook een groot fan van de 8V motoren met 531 kop erop.
In zweden heb je jongens die er 1000PK uit persen dus een 16V hoeft niet altijd DE preformance kop te zijn, het maakt het wel een stuk makkelijker en goedkoper om hogere PK's te behalen natuurlijk
In zweden heb je jongens die er 1000PK uit persen dus een 16V hoeft niet altijd DE preformance kop te zijn, het maakt het wel een stuk makkelijker en goedkoper om hogere PK's te behalen natuurlijk

CURRENT:764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 85'|Volvo 360 86 Cup|Volvo 144 70'|
- v700r
- 5th Gear member
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Het loopt gewoon véél beter zo'n 16 klepper en om het afgezaagde verhaaltje "als de distributie breekt" moet ik helemáál lachen. Wanneer gebeurt dat dan?
Het blijft gewoon een héél raar verhaal om een 16 klepper te vervangen voor een 8 klepper omdattie beter is, heeeeel gek!!
Het blijft gewoon een héél raar verhaal om een 16 klepper te vervangen voor een 8 klepper omdattie beter is, heeeeel gek!!
Groeten van Frans.
- Dicks740
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 12.11.2007 - 19:41
- Locatie: Eindhoven.
Zekers, niet te overtreffen, heb inmiddels verder geïnformeerd, en ikzelf moet je gelijk geven, een 16V is beter, zeker op gas, bij een 8V kunnen de kleppen problemen geven, en bij een 16V niet, dit heb ik van een ander Volvo specialist, de meningen liggen nogal verschillend! Maar bij deze.....
Je Moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.
Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Vroeger...toen alles nog goed en mooi was en Volvo slechts RWD had met redblocks, hadden wij thuis een 84-er 740. Dat ding had een 2,3 8v blok en draaide op LPG. En daar was na 400 k (op een versnellingsbakwissel na) helemaal niks mis mee. Daar was ik als 20 jarige snotneus helemaal de bink mee als ik met Pa's 740 voor kwam rijden.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
's Niet helemaal waar, veel 8v's zijn geen vrijlopers...mr.borrie schreef:Een 2.3 16 klepper is natuurlijk beter als je over
het grote voordeel/verschil dat de 8 klepper heeft tegenover de 16V is dat bij het breken van de distubutieriem of het verkeerd monteren ervan de 8V een vrijloper is (betekend geen klepschade) waarbij de 16V je na zo'n foutje bijna een revisiekop moet halen of alle kleppen moet vervangen
Volvo 940 SE
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat klopt helemaal:)
ze blijven niet allemaal heel.
er zit verschil in een B20 en een B230
ze blijven niet allemaal heel.
er zit verschil in een B20 en een B230