Pagina 1 van 2
740 met iets bijzonders, of niet??
Geplaatst: 27.06.2010 - 08:40
door Dicks740
Ik kan, voor erbij een Volvo 740 uit 1989 kopen waar eerst een 16 klepper in lag, men zegt dat deze motoren niet de beste waren, vandaar dat deze ook is stuk gelopen, er ligt nu een 240, 2.3L in, met een redelijk nieuwe gasinstallatie, heeft 250.000 km gelopen. Is het inderdaad zo, dat deze motoren uit een 240 zoveel beter zijn?
Geplaatst: 27.06.2010 - 10:16
door Msuidgeest
Volvo-motoren zijn gemaakt voor duurzaamheid en waren destijds beslist geen snelheid-of PK-monsters. Ze werden gemaakt om op verantwoorde wijze je te verplaatsen.
Ik ga er vanuit dat Volvo goed heeft nagedacht over zijn producten.
Geplaatst: 27.06.2010 - 11:00
door Geus
Motoren uit de 740 en 240 komen allebei uit de redblock-familie, dus veel verschil in kwaliteit zal er niet zijn. Lijkt me dat je nog aardig je best moet doen om er 1 kapot te krijgen.
Geplaatst: 27.06.2010 - 11:03
door Dicks740
Redblock, wow, klinkt heftig, inderdaad in mijn 740 ligt een "Redblock" in! Dus heb ik dadelijk 2 red-blocken in de familie
Geus schreef:Motoren uit de 740 en 240 komen allebei uit de redblock-familie, dus veel verschil in kwaliteit zal er niet zijn. Lijkt me dat je nog aardig je best moet doen om er 1 kapot te krijgen.
Geplaatst: 27.06.2010 - 11:06
door Dicks740
Dit word de 2e dan!
Niet meer........afb. verwijdert.
Geplaatst: 27.06.2010 - 11:08
door Dicks740
Alleen de hemel word nog vervangen, dat is namelijk een euvel bij dit type. En er ligt een blok in van een 240 2.3L op gas(250.000 gelopen). Voorheen was dat een 2.0 16 klepper.
Geplaatst: 29.06.2010 - 14:47
door v700r
Een 16 klepper een slecht blok?????? Ik weet niet wie jou dit op je mouw speldt maar het slaat echt helemaal nergens op.. Je gaat van een snelle naar een langzame Volvo.....2.3L pppffffff.
Geplaatst: 29.06.2010 - 15:13
door Dicks740
Uiteraard heeft ieder zijn eigen mening, geen probleem!
Geplaatst: 29.06.2010 - 16:53
door mr.borrie
Een 2.3 16 klepper is natuurlijk beter als je over preformance praat.
het grote voordeel/verschil dat de 8 klepper heeft tegenover de 16V is dat bij het breken van de distubutieriem of het verkeerd monteren ervan de 8V een vrijloper is (betekend geen klepschade) waarbij de 16V je na zo'n foutje bijna een revisiekop moet halen of alle kleppen moet vervangen
Beide blokken zijn natuurlijk gewoon goed volvo maakt(e) geen zooi.
Geplaatst: 29.06.2010 - 17:41
door Dicks740
Tja, mijn in de buurt wonende semi kennis, zweert bij een 8V, heeft zelf een 16V, ik heb hem doorgegeven dat ik nogal wat los maakte op het forum, hij is trouwens zelf geen lid, misschien zegt dat voldoende met al die kenners op dit zeer fijne forum, en dat meen ik!!!
Geplaatst: 29.06.2010 - 19:11
door mr.borrie
Ikzelf ben ook een groot fan van de 8V motoren met 531 kop erop.
In zweden heb je jongens die er 1000PK uit persen dus een 16V hoeft niet altijd DE preformance kop te zijn, het maakt het wel een stuk makkelijker en goedkoper om hogere PK's te behalen natuurlijk

Geplaatst: 30.06.2010 - 16:34
door v700r
Het loopt gewoon véél beter zo'n 16 klepper en om het afgezaagde verhaaltje "als de distributie breekt" moet ik helemáál lachen. Wanneer gebeurt dat dan?
Het blijft gewoon een héél raar verhaal om een 16 klepper te vervangen voor een 8 klepper omdattie beter is, heeeeel gek!!
Geplaatst: 30.06.2010 - 18:48
door Dicks740
v700r, nogmaals alle respect voor uw mening!
Geplaatst: 01.07.2010 - 09:56
door v700r
Maar over één ding zijn wij het hier allemaal eens......de 740 is de mooiste, toch?
Geplaatst: 01.07.2010 - 18:49
door Dicks740
Zekers, niet te overtreffen, heb inmiddels verder geïnformeerd, en ikzelf moet je gelijk geven, een 16V is beter, zeker op gas, bij een 8V kunnen de kleppen problemen geven, en bij een 16V niet, dit heb ik van een ander Volvo specialist, de meningen liggen nogal verschillend! Maar bij deze.....
Geplaatst: 01.07.2010 - 20:45
door v700r
Smaken en meningen verschillen en dat is maar goed ook anders reed iedereen in een 740 hahaha.
Geplaatst: 01.07.2010 - 21:22
door V70/2.4D/2003
Vroeger...toen alles nog goed en mooi was en Volvo slechts RWD had met redblocks, hadden wij thuis een 84-er 740. Dat ding had een 2,3 8v blok en draaide op LPG. En daar was na 400 k (op een versnellingsbakwissel na) helemaal niks mis mee. Daar was ik als 20 jarige snotneus helemaal de bink mee als ik met Pa's 740 voor kwam rijden.
Geplaatst: 01.07.2010 - 21:42
door Michael Oud
mr.borrie schreef:Een 2.3 16 klepper is natuurlijk beter als je over
het grote voordeel/verschil dat de 8 klepper heeft tegenover de 16V is dat bij het breken van de distubutieriem of het verkeerd monteren ervan de 8V een vrijloper is (betekend geen klepschade) waarbij de 16V je na zo'n foutje bijna een revisiekop moet halen of alle kleppen moet vervangen
's Niet helemaal waar, veel 8v's zijn geen vrijlopers...
Geplaatst: 01.07.2010 - 23:30
door Ramon&Ramon
Dat klopt helemaal:)
ze blijven niet allemaal heel.
er zit verschil in een B20 en een B230
Geplaatst: 03.07.2010 - 13:15
door knorrepot
en wie is de vrijloper?
niet dat ik het er op aan laat komen natuurlijk..