Ervaringen gevraagd S40 0f V40 met 1.6 motor

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
HMG
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
Locatie: Veynes

Beste mensen,

ivm verkoop van m'n V40 moet ik iets anders hebben. Nu zie ik een mooie S40 te koop maar deze heeft een 1.6 benzine motor. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze motor in deze auto?
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Onze, nog prille ervaringen (ca. 4000km), betreffen een MY00 met 135.000 km op de klok en door de dealer onderhouden.

Samengevat (de vermeldenswaardige zaken waarbij ik er van uitga dat de V40 en S40 op de carrosserievorm na, nagenoeg gelijk zijn)

1. Trekkracht: ruim voldoende
2. Motorgeluid binnen: normaal voor een 1.6 motor. Uiteraard sterk afhankelijk van de rijstijl.
3. Weggedrag: prima. Als het zo nodig moet kun je er best hard mee door de bocht. Sommigen noemen dat 'sportief' geloof ik :twisted: :twisted:
4. Kofferbak: ruim voldoende

Het enige dat ons erg tegenvalt is het verbruik n.l.: gem. 1 : 11. Persoonlijk vind ik dat een 1.6 bij een bijbehorende rijstijl toch wel minimaal 1 : 14 moet kunnen halen.
Maar deze klacht heb ik vaker gehoord en intussen ook gelezen !

Ik trap nog even een open deur in door te zeggen dat rijstijl en/of wegomstandigheden heel erg bepalend zijn of de prestaties van een auto je bevallen.
Zoals je links kunt zien wordt deze auto in Portugal gebruikt. Bovendien vrijwel uitsluitend voor lokaal verkeer voor afstanden tot zo'n 100km.
De wegen in onze omgeving zijn erg smal en bochtig en het is ook heuvelachtig. De max. toegstane snelheid op deze wegen is 90 km/u en veel harder moet je ook echt niet proberen, tenzij de je Portugese nationaliteit hebt :P :P
Omdat de S80 bij de spuiter stond ben ik er vrij recent 2x mee op en neer geweest naar de Algarve (ca. 520 km per keer) over de snelweg en daar was ook niets mis mee. Snelheid ca. 140 km/u. Miste alleen de cruise-control !

Meer valt er eigenlijk niet te vermelden. Als je nog specifieke vragen mocht hebben dan lees ik dat wel.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Kan bovenstaand verhaal alleen maar onderstrepen. Het is geen racemonster maar voor het dagelijkse verkeer voldoet ie prima, zeker in NL.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
HMG
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
Locatie: Veynes

Bedankt voor je duidelijke verhaal. Heb je toevallig onthouden hoeveel tpm je maakte bij 140 kmh? Ik had een 2.0 en deze was nog vrij rustig bij deze snelheid.
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

HMG schreef:Bedankt voor je duidelijke verhaal. Heb je toevallig onthouden hoeveel tpm je maakte bij 140 kmh? Ik had een 2.0 en deze was nog vrij rustig bij deze snelheid.
Houdt het forum in de gaten. Ik ga z.s.m. even 140 en misschien nog wel iets sneller voor je rijden (dat kan hier nog ongestraft op heel veel wegen :P ) en zal je de tpm even doorgeven.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

HMG schreef:Bedankt voor je duidelijke verhaal. Heb je toevallig onthouden hoeveel tpm je maakte bij 140 kmh? Ik had een 2.0 en deze was nog vrij rustig bij deze snelheid.
Nou lees en huiver. Met ware doodsverachting heb ik me vanochtend op het Portugese wegennet gewaagd en daarbij zonder mezelf en de auto noemenswaardig te beschadigen de volgende snelheden bereikt:

80 km/u : ca. 2500 rpm
100 km/u: ca. 3000 rpm
120 km/u: ca. 3500 rpm
140 km/u: ca. 4000 rpm.

Dit alles uiteraard in de 5de versnelling.

160 km/u was helaas niet haalbaar maar dat zal gezien het verloop ongetwijfeld zo rond de 4500 rpm zijn.

Óók nog even extra op het 'lawaai' gelet. Wat mij betreft normaal voor een 1.6 motor. Zeker niet storend en anders kun je altijd nog de radio op kernsplitsing zetten ! :P

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
HMG
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
Locatie: Veynes

Helemaal top, dank je voor de testrit! Ik ga me beraden wat te doen. Ik neem de 1.6 zeker in overweging.
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

het enige nadeel van de 1.6 is het verbruik in vergelijking met zijn grotere broers.

Mijn 2.0 doet ook 1/11... En heeft toch flink wat meer koppel en pk's.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
julz67
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 23.03.2009 - 20:19

Hi HMG,

Wat verwacht je precies van een auto? Dit klinkt wat suf, maar als je op een vooral rustige manier door het verkeer heen wilt, dan zal de 1.6 wel volstaan. Ik ben ruim anderhalf jaar in het bezit geweest van een handgeschakelde '00 V40 1.6 met tegen de 100k op de klok. Wagen zag er geweldig uit, maar hij is weggegaan omdat mijn vrouw en ik ons erg irriteerden aan de traagheid. In mijn ogen is de 1.6 geen goeie motor voor deze wagen. Hij moet aanzienlijk op toeren gehouden worden om door te rijden. Tot 3500-4000 is er geen beweging in te krijgen en daarna wil er gereden worden. Ik heb me laten vertellen dat de 1.6 en 1.8 niet heel erg voor elkaar onderdoen, zolang je de 1.6 toeren laat maken. De 2.0 is een heel ander verhaal, maar dat kan MDA wel beamen, denk ik.
We zijn naar Italië geweest met deze auto en dit was ook een minder groot succes dan gehoopt. In het zuiden van Duitsland en noorden van Italë is het bergachtig en hier had onze V40 behoorlijke moeite mee. In Duitsland stond de cruisecontrol op 140-150, echter bij menig helling sloeg deze uit, omdat de motor het niet meer trok. Zodra de wagen onder de 3500 toeren kwam, was de kracht meteen weg. Op de snelweg naar 3 terugschakelen om hoog in de toeren terug te komen naar 130-140 is niet handig. De nog schuinere hellingen in Italië was helemaal een ramp. De eerste versnelling ben ik bijna niet uitgeweest.
Natuurlijk zijn die hellingverhalen niet helemaal relevant voor het dagelijkse gebruik in Nederland, maar ik raad je, met klem, aan heel erg goed na te of je geen enkele moeite hebt met een erg trage motor. Doe een uitgebreide proefrit. Wij reden indertijd even een rondje om de kerk en dachten "die trappen we wel even los". Nou, nee hoor...

Samengevat; V40, JA. Dikke wagen. Motor 1.6, NEE. Deze trekt het voor geen meter.

Succes!
Volvo V50 2.4
Volvo V40 1.6
Volvo 440 1.8
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Als een 1.6je over de kop gaat draaien dan ben je niet goed bezig. Waarom moet je 140 bergop rijden? Als je geen gevoel voor techniek hebt, geef dan geen adviezen aub. :evil:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
HMG
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
Locatie: Veynes

dank je Julz, ook nuttige info, ben wel van plan met een vouwwagen naar de bergen te gaan. Een 1.6 lijkt me dan toch geen aanrader. Ik ben vorig jaar, weliswaar zonder vouwwagen met m'n vorige V40 2.0 naar Frankrijk door de Franse alpen gecrossed en dat wilde prima, ook op de snelweg in de bergen met 140 op de teller, geen terugval in toeren oid. Zo zie je maar weer, toch even goed navraag te doen.
julz67
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 23.03.2009 - 20:19

Beetje jammer 945i. Die opmerking slaat natuurlijk kant noch wal. Je hebt ruim meer levenservaring dan ik, dus dat begrijp je ook wel.

Er wordt hier gevraagd naar ervaringen over de 1.6 motor in een S/V40. Gevoel voor techniek komt hier niet ter sprake. Ik verwacht wanneer ik een fatsoenlijke auto koop, in dit geval de V40, dat ik op een normale manier aan het verkeer deel kan nemen. Dit is absoluut mogelijk met de 1600, maar deze motor moet daar wel hard voor werken. Ik maak, in mijn beschrijving, een uitstapje naar onze ervaringen in het buitenland. Lijkt mij volstrekt legitiem. Daarnaast begrijp ook jij wellicht wel dat ik niet wereldvreemd ben wanneer ik 140 op de klok heb in Duitsland. Natuurlijk ben ik niet zo ontoerekeningsvatbaar om de auto in het rood te blijven jagen, maar dit was voor ons de eerste keer dat we met deze wagen door het zuiden van Duitsland reden en wij vonden (en vinden) het vreemd dat deze motor dat niet trekt. Er is geen enkel koppel in de lage toeren te vinden en dit lijkt me, echter met mijn klaarblijkelijk beperkte gevoel voor techniek, geen goede zet. Toch ben ik blij dat ik mijn ervaring gedeeld heb, want ik lees dat HMG van plan is Europa met de vouwwagen door te toeren. Wij ondervonden irritatie met een volle achterbak en een baby aan boord. Een aantal volwassen, bepakking en een vouwwagen wordt er, mijns inziens, niet beter op.

Om het voor 945i nog iets duidelijker te maken (blijkt ook uit mijn eerste bericht);
- Mijn ervaring is dat de 1600 niet doet waar wij de auto indertijd voor aangeschaft hadden. Dit heeft zeker te maken met het feit dat wij ons niet goed genoeg verdiept hadden in de materie.
- Mijn advies is om heel goed na te gaan waar je de 1600 voor gaat gebruiken en om een goeie proefrit te maken.

Sorry dat het zo moet HMG, maar ik hoop dat je hier iets mee kunt. Veel succes met de beslissing en laat ons weten wat het geworden is!
Volvo V50 2.4
Volvo V40 1.6
Volvo 440 1.8
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Precies, de auto doet niet waar je hem voor aangeschaft had. exact mijn punt, eerst uitzoeken wat je wil en dan de passende auto er bij zoeken.
Die auto met 1.6 doet waarschijnlijk 363 dagen in het jaar prima zijn werk, die twee dagen dat jij (onder het juk uit van het CJIB), wil gaan "planken" in Duitsland, had je dan ook moeten meenemen in je overwegingen..
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om het iets rustiger aan te doen en dan kan je met een 1.6 prima ook in het buitenland rijden.
Een 2.0 doet dat natuurlijk allemaal iets makkelijker, uiteraard. ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
julz67
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 23.03.2009 - 20:19

Helemaal mee eens. Bedankt voor de reactie. Goed weekend!
Volvo V50 2.4
Volvo V40 1.6
Volvo 440 1.8
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Oftewel: koop lekker een 2.0! :)
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
HMG
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
Locatie: Veynes

Goed idee, ik ga woensdag naar een V40 2.0 van 2003 kijken. Hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

julz67 schreef:Hi HMG,

Wat verwacht je precies van een auto? Dit klinkt wat suf, maar als je op een vooral rustige manier door het verkeer heen wilt, dan zal de 1.6 wel volstaan. Ik ben ruim anderhalf jaar in het bezit geweest van een handgeschakelde '00 V40 1.6 met tegen de 100k op de klok. Wagen zag er geweldig uit, maar hij is weggegaan omdat mijn vrouw en ik ons erg irriteerden aan de traagheid. In mijn ogen is de 1.6 geen goeie motor voor deze wagen. Hij moet aanzienlijk op toeren gehouden worden om door te rijden. Tot 3500-4000 is er geen beweging in te krijgen en daarna wil er gereden worden. Ik heb me laten vertellen dat de 1.6 en 1.8 niet heel erg voor elkaar onderdoen, zolang je de 1.6 toeren laat maken. De 2.0 is een heel ander verhaal, maar dat kan MDA wel beamen, denk ik.
We zijn naar Italië geweest met deze auto en dit was ook een minder groot succes dan gehoopt. In het zuiden van Duitsland en noorden van Italë is het bergachtig en hier had onze V40 behoorlijke moeite mee. In Duitsland stond de cruisecontrol op 140-150, echter bij menig helling sloeg deze uit, omdat de motor het niet meer trok. Zodra de wagen onder de 3500 toeren kwam, was de kracht meteen weg. Op de snelweg naar 3 terugschakelen om hoog in de toeren terug te komen naar 130-140 is niet handig. De nog schuinere hellingen in Italië was helemaal een ramp. De eerste versnelling ben ik bijna niet uitgeweest.
Natuurlijk zijn die hellingverhalen niet helemaal relevant voor het dagelijkse gebruik in Nederland, maar ik raad je, met klem, aan heel erg goed na te of je geen enkele moeite hebt met een erg trage motor. Doe een uitgebreide proefrit. Wij reden indertijd even een rondje om de kerk en dachten "die trappen we wel even los". Nou, nee hoor...

Samengevat; V40, JA. Dikke wagen. Motor 1.6, NEE. Deze trekt het voor geen meter.

Succes!
Als ik jouw 'hellingverhaal' zo lees lijkt het er op dat jij, misschien zonder het te weten, met het veel voorkomende euvel hebt rondgereden waarbij de 1.6 motor inderdaad 'niet vooruit te branden is'. Ik zal het hier niet uit gaan leggen maar als je in het subforum over de S/V 40 gaat zoeken kun je genoeg over dit onderwerp lezen.

Ik rijd hier dagelijks in een heuvelachtig gebied met hele lange hellingen en korte steile hellingen en ............... zonder problemen neemt onze S40 deze hellingen. Hij gedraagt zich exact zoals je van een 1.6 motor mag verwachten. En 'traag' of 'tussen 3500 - 4000 t/min is er geen beweging in te krijgen', sorry maar echt onzin !

Kortom ik kan jouw verhaal zeker niet onderschrijven !

Voor de rest ben ik het wél volkomen eens met de reacties waarin wordt gesteld dat je inderdaad vooraf zo goed mogelijk zult moeten overwegen wat je wilt met de auto !

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20777
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik dacht maar zo, ik zeg maar niets 8) totdat de echte ervaringsdeskundige spreekt.
Maar gsx750r Rob kan natuurlijk vanuit ervaring spreken. En ik ben het volkomen met hem eens.

Overigens, als je een kar of iets dergelijks gaat trekken, kan wat mij betreft een motor niet sterk genoeg zijn. :wink: Dus een 2.0 is zeker niet verkeerd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

prima motor, geen kanon maar adekwaat genoeg voor normaal gebruik
Volvo for life
Gebruikersavatar
HMG
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
Locatie: Veynes

Het is toch weer een 2.0 geworden! Heb hem vandaag opgehaald, een Europa Sports met Navigator toestand. 105000 kilometers op de teller. EDIT: van 2003
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”