Verouderd kunststof nog te redden?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

Mijn 244GL heeft last van verouderd (bros) kunststof in het interieur, vooral de kapjes op de hoedenplank waar de rolgordels doorheen gaan.

Weet iemand of er een goedje te koop is dat zulk oud plastic weer enigzins toonbaar maakt?
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Er wordt van alles verkocht op dat gebied, maar of het ook goed is?

Is het te overwegen om ze los te halen (breek ze niet, anders krijg ik de schuld!) en te spuiten met passende kleur verf?
Ik zou zelf matte lak nemen en het kunststofeffect met een kunstofonderhoudsmiddeltje erop terugbrengen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Ik denk dat dat er wel is. Ik heb ook een speciaal goedje voor het kunststof van de buitenkant van de auto. De producent van dat spul heeft een hele range aan producten. In een of ander poetstopic op dit forum heb ik al eens het merk genoemd. Zal eens zoeken.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Bornfree
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 02.12.2004 - 22:54
Locatie: Västerbottens län

Probeer eens Polytrol, wordt gebruikt om kunstof haar originele kleur en glans terug te geven. Wordt vooral in de watersport gebruikt om verkleurde polyester schepen te voorzien van de oude kleur en nieuwe glans, zoek eens op polytrol of owatrol. Het is niet goedkoop maar heeft bij mijn 480 de achterlichten weer als nieuw gemaakt.

Eric
Volvo 245 GLT 1988 (in Sweden)
Volvo S60 R T-5 2002 (in sweden)
Volvo V70 2.5 TDI Europe line, 1998
Volvo 855 2.5 10V, 1994
Volvo V70 Professional Pack 2009, Black Stone solid, Cranberry (rood) leer
Volvo 945 GLE 2.3i 1991
Volvo V50 2.0D 2005
Volvo 480 ES 1.7 1989
Volvo 480 TURBO 1990
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

waarom geen nieuwe kapjes?
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

bart simpson schreef:waarom geen nieuwe kapjes?
Zou dat nog nieuw verkrijgbaar zijn dan Bart?

Overigens bedankt voor de snelle service allemaal :lol:
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Jaap schreef:
bart simpson schreef:waarom geen nieuwe kapjes?
Zou dat nog nieuw verkrijgbaar zijn dan Bart?
Ik denk haast van wel, raadpleeg je dealert even.
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

Ga'k even doen, helemaal niet aan gedachtAfbeelding
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
thuuR
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 09.03.2005 - 22:38
Locatie: Maastricht
Contacteer:

In plaats van polytrol is er ook het goedkopere alternatief: lijnolie ;) Ook geschikt voor kunstofdelen aan de buitenzijde van je auto.


Er bestaat ook inderdaad kunstofwas. Ik heb zo'n potje met het merk (jawel!) OKE-WAS. Werkt prima, maar is dan weer niet geschikt voor 'buitenplastic'


Gr 8)
Volvo V70 T5 '97 18T MTE 383.000km
Volvo 850 T-5 '94 263.000km
Volvo 240 Estate GLT '89 280.000km
Volvo 850 2.5 20V '95 LPG 260.000km
Volvo 850 2.5 10V MY97 260.000km
Volvo 740 Estate Turbo Intercooler '88 370.000km
Volvo 240 Estate Turbo '84 358.000km
Volvo 240 Estate Turbo '83 213.000km
Volvo 262 AT B230FT Rica
Volvo 850 2.0 20V '93 280.000km
Volvo 850 GLE 230.000km
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Lijnolie.
Regent dat niet snel van de buitenzijde van de auto af? Of valt het wel mee?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
volvov40t4
3rd Gear member
Berichten: 265
Lid geworden op: 30.11.2005 - 17:43
Locatie: noord-brabant

oke-wax is inderdaad een goed product hier voor.

@ Thuur:

Ik heb nog nooit problemen gehad met oke-wax aan de buitenzijde. 2x per jaar even invetten en alles blijft er goed uitzien.

Gr.
Volvo Amazon 121 B18 1966 LPG
LandRover Defender 90 TD5 1999

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
jelmerv
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 28.01.2006 - 16:18
Locatie: drachten

ik heb het vroeger met een gas brander gedaan, nu niet meteen denken hij steekt em in de fik nee , heel zacht open zetten en vlug heen en weer, niet te lang op dezelfde plek houden en je zal zien , de grijs geworden sierstrips, onderkant bumperstrips enz. wordt weer mooi zwart, en voor een hele lange tijd, kan geen halfords sponsje tube goedje tegen op
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

Da's slim idd,....de strips e.d. zijn thermoplasten en daar zal dit vast goed werken 8)

Mijn probleempje zit aan de binnenkant (bekleding) en is een thermoharder (brokkelig), daar vallen de gaten in als je het opwarmt (als je er alleen naar kijkt ook trouwens)
Ik zal volgende week even bij de dealer langs, zoals Bart S al opperde, om te kijken of de plastic delen nog "nieuw" verkrijgbaar zijn.
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”