Soms trilt/schudt mijn XC90 (my2007 D5 geartronic). Ik voel dit dan in het stuur en de stoel. De banden heb ik pas laten balanceren, maar dit heeft niet geholpen.
Het gekke is dat dit niet altijd het geval is. Ook de snelheid wanneer het gebeurt is verschillend. Soms 100km/uur, soms 130,140km/uur. Het soort wegdek maakt ook niet uit.
Ik heb zelf het idee dat "iets van het onderstel" "losschiet" en dat de oorzaak is van de tijdelijke trillingen.
Heeft iemand een ander idee??
Over 2 weken heb ik een afspraak bij de dealer.
XC90 Trillen/schudden
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15.12.2009 - 11:25
Bedankt voor de informatie over de fuseekogel.
Inmiddels ben ik bij de dealer geweest en deze heeft de remschijven en blokken voor vervangen. Ik had namelijk ook last van heftige trillingen in het stuur tijdens het remmen en dit is hierdoor in ieder geval verholpen. Verder hebben ze tijdens een proefrit niets abnormaals waargenomen.
Het trillen en schudden is echter nog niet verholpen. Ik denk wel dat de meeste mensen het niet storend ervaren, maar ikzelf ben nogal kritisch en ik vind dat dit verholpen moet worden.
Tot 80km/uur is er trouwens niets aan de hand.
Heb jij er wel last van tot 80km/uur?
Inmiddels ben ik bij de dealer geweest en deze heeft de remschijven en blokken voor vervangen. Ik had namelijk ook last van heftige trillingen in het stuur tijdens het remmen en dit is hierdoor in ieder geval verholpen. Verder hebben ze tijdens een proefrit niets abnormaals waargenomen.
Het trillen en schudden is echter nog niet verholpen. Ik denk wel dat de meeste mensen het niet storend ervaren, maar ikzelf ben nogal kritisch en ik vind dat dit verholpen moet worden.
Tot 80km/uur is er trouwens niets aan de hand.
Heb jij er wel last van tot 80km/uur?
- Anna
- 2nd Gear member
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 18.11.2006 - 00:59
- Locatie: Breda
Trilling zoals dat eigenlijk nog nooit. Had eerder wel last van een soort 'kloink' geluid bij optrekken vanaf stilstand of afremmen net voordat je tot stilstand kwam (ook MY 2007 D5 Geartronic...;o)Irvine schreef:
Tot 80km/uur is er trouwens niets aan de hand.
Heb jij er wel last van tot 80km/uur?
Nu heb ik het probleem dat het linker voorwiel 'knakt' op het moment dat je wegrijdt vanuit stilstand en het wiel bijvoorbeeld net over een randje rijdt of door een kuiltje in het wegdek. Dit blijkt dus de speling op het kogelgewricht te zijn.
Trilling kan ook een onbalans betekenen. Rij je vaak met je voorwielen tegen stoeprandjes en zo? Wellicht moet je ze anders eens uitlijnen (dit is weer anders dan balanceren). Kan ook weer schelen.
suc6
XC90 Black Sapphire D5 Euro IV met 240K en motorschade...grrrrrr
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 03.08.2010 - 15:03
Bekend probleem, hebben een XC90 D5 van eind 2007 zelfde verhaal, hele auto schudt/trilt, vooral bij snelheden 100+, 120/140.
Heel vervelend, merkbaar in het stuur/ de stoelen en vooral bij kinderstoel achterin, wielen al een aantal keer gebalanceerd, nieuwe remschijven voor gemonteerd, recent andere banden, helpt weer niet, nu komen er andere velgen onder, wellicht dat daar het probleem zit.
Als iemand suggesties heeft?
Heel vervelend, merkbaar in het stuur/ de stoelen en vooral bij kinderstoel achterin, wielen al een aantal keer gebalanceerd, nieuwe remschijven voor gemonteerd, recent andere banden, helpt weer niet, nu komen er andere velgen onder, wellicht dat daar het probleem zit.
Als iemand suggesties heeft?
- Anna
- 2nd Gear member
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 18.11.2006 - 00:59
- Locatie: Breda
Heb dus ook een MY 2007 en ondertussen ook wat eigenaardigheidjes gehad maar gelukkig niets ernstig (blokken/ schijven voor vervangen na 3000km wegens diepe slijtage ringen op de schijven door iets in de blokken, een stappenmotortje oid en nu dat kogelgewricht). Wel merk je dat nu deze 90k heeft gelopen niet meer zo 'solide' is (rammeltjes en kraakjes in dashboard, zijpanelen en achterbank/ bagageruimte. Uitermate vervelend en irritant maar dat is m.i. inherent aan bijna een 'ton'.janjoost schreef:Bekend probleem, hebben een XC90 D5 van eind 2007 zelfde verhaal, hele auto schudt/trilt, vooral bij snelheden 100+, 120/140.
Maar schudden boven de 100,... dat lijkt mij een onbalans zijn (in wielen/ assen)
XC90 Black Sapphire D5 Euro IV met 240K en motorschade...grrrrrr
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15.12.2009 - 11:25
Ben nu op vakantie, dus ik lees het forum niet iedere dagAnna schreef: Maar schudden boven de 100,... dat lijkt mij een onbalans zijn (in wielen/ assen)

Ik denk inderdaad ook dat het een onbalans in de wielen en/of assen zal zijn.
Nu zitten er 18 inch LM wielen op (origineel). Afgelopen oktober heb ik er nieuwe 17 inch wielen icm winterbanden op laten zetten en voor mijn gevoel was het toen minder. Misschien ook omdat er "meer band" om de velg zit.
ps kmstand in nu bijna 100.000
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 22.12.2009 - 21:48
Hallo xc 90'ers. even voorstellen; ik heb sinds april 2010 mijn tweede xc90. de eerste beviel prima maar deze heb ik ingeruild met 200.000 op de teller en ben zeer tevreden over de eigenschappen van de xc, vooral als reisauto. Maar.... net zoals jullie hierboven, heb ik behoorlijkke problemen met trillen tijdens het remmen. vooral als je in frankrijk van een berg afkomt en moet remmen - zelfs niet overdreven hard- gaat het stuur zeker 5 mm hard heen en weer trillen. De dealer heeft inmiddels in eerste instantie de schijven afgedraaid omdat deze (iets) krom waren, na 2500 km weer trillen. Daarna zijn er nieuwe schijven opgegaan en is de ophanging nagekeken. Wederom weer trillen en weer voor weer helemaal los. Momenteel heb ik andere velgen met winterbanden en het lijkt nog niet terug te komen, maar ik rij nu tijdelijk minder km's. Mijn vorige xc had geen van deze problemen dus ik heb ook vergelijk.
Mijn vraag is: is bij iemand het euval al helemaal verholpen of kampen jullie ook nog met het probleem.
Mijn vraag is: is bij iemand het euval al helemaal verholpen of kampen jullie ook nog met het probleem.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Aart90, heb je een handbak of automaat?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Het wil ook ontstaan in de banden. Als de banden niet helemaal van een juist homogene samenstelling zijn krijg je dit trillen dus ook.. Het plaatsen van de winterbanden en daarmee het verdwijnen van de trillingen lijken mij daarin genoeg te zeggen. Samen met dat ik het eerder heb meegemaakt.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 22.12.2009 - 21:48
Ik heb een geartronic, was de vorige ook en heb ik met dezelfde type zomerbanden als nu gereden, maar zou nu dus mogelijk een slechte set kunnen zijn.
Michelin alpins heb ik ook gehad maar vond ik een slechte band. Veel minder grip als de vredestein wintrac welke ik momenteel er onder heb. Super grip, nauwelijks last van de sneeuw.
Thanks trouwens voor de snelle reactie!
Michelin alpins heb ik ook gehad maar vond ik een slechte band. Veel minder grip als de vredestein wintrac welke ik momenteel er onder heb. Super grip, nauwelijks last van de sneeuw.
Thanks trouwens voor de snelle reactie!
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Had je wellicht bij de vorige GT de neutral-stand geactiveerd en bij deze niet?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nee, ik bedoel de softwarematige aanpassing welke er voor zorgt dat bij stilstand de neutraal vanzelf wordt ingeschakeld en je derhalve niet steeds de voetrem hoeft te gebruiken om bij stilstand (verkeerslicht bijvoorbeeld) het gebruikelijke kruipen te voorkomen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 22.12.2009 - 21:48
?? Weet niets van deze optie! Volgens mij heb ik het nu niet. Morgen even proberen.
De auto gaat overigens weer trillen bij het remmen. Het heeft weer een paar duizend km's geduurd maar kan het nu alweer merken. Vreemd.... dat het na een aantal km's er weer insluipt.
De auto gaat overigens weer trillen bij het remmen. Het heeft weer een paar duizend km's geduurd maar kan het nu alweer merken. Vreemd.... dat het na een aantal km's er weer insluipt.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Door het inhouden van de rem na het afremmen, koelen de remschijven niet gelijkmatig af, waardoor ze krom kunnen trekken. Met een handbak heb je dat probleem niet, vandaar dat ik eerder al vroeg wat voor bak je erin hebt zitten.
Je kunt dit bij de dealer laten aanpassen. De auto kruipt dan bij stilstand niet meer, zodat je ook de rem niet meer hoeft in te houden. Het heeft wel een nadeel, want na het intrappen van het gaspedaal duurt het wel een fractie langer eer de auto in beweging komt. Het parkeert ook iets minder fijn in.
Je kunt dit bij de dealer laten aanpassen. De auto kruipt dan bij stilstand niet meer, zodat je ook de rem niet meer hoeft in te houden. Het heeft wel een nadeel, want na het intrappen van het gaspedaal duurt het wel een fractie langer eer de auto in beweging komt. Het parkeert ook iets minder fijn in.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Klopt, maar heb je daar een automaat voor? 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race