Pagina 1 van 2
XC90 Trillen/schudden
Geplaatst: 16.07.2010 - 11:14
door Irvine
Soms trilt/schudt mijn XC90 (my2007 D5 geartronic). Ik voel dit dan in het stuur en de stoel. De banden heb ik pas laten balanceren, maar dit heeft niet geholpen.
Het gekke is dat dit niet altijd het geval is. Ook de snelheid wanneer het gebeurt is verschillend. Soms 100km/uur, soms 130,140km/uur. Het soort wegdek maakt ook niet uit.
Ik heb zelf het idee dat "iets van het onderstel" "losschiet" en dat de oorzaak is van de tijdelijke trillingen.
Heeft iemand een ander idee??
Over 2 weken heb ik een afspraak bij de dealer.
Geplaatst: 30.07.2010 - 15:37
door Anna
Wellicht speling op de fuseekogel. Heb ik zelf ook en wordt binnenkort verholpen
Geplaatst: 30.07.2010 - 16:26
door Irvine
Bedankt voor de informatie over de fuseekogel.
Inmiddels ben ik bij de dealer geweest en deze heeft de remschijven en blokken voor vervangen. Ik had namelijk ook last van heftige trillingen in het stuur tijdens het remmen en dit is hierdoor in ieder geval verholpen. Verder hebben ze tijdens een proefrit niets abnormaals waargenomen.
Het trillen en schudden is echter nog niet verholpen. Ik denk wel dat de meeste mensen het niet storend ervaren, maar ikzelf ben nogal kritisch en ik vind dat dit verholpen moet worden.
Tot 80km/uur is er trouwens niets aan de hand.
Heb jij er wel last van tot 80km/uur?
Geplaatst: 30.07.2010 - 23:31
door Anna
Irvine schreef:
Tot 80km/uur is er trouwens niets aan de hand.
Heb jij er wel last van tot 80km/uur?
Trilling zoals dat eigenlijk nog nooit. Had eerder wel last van een soort 'kloink' geluid bij optrekken vanaf stilstand of afremmen net voordat je tot stilstand kwam (ook MY 2007 D5 Geartronic...;o)
Nu heb ik het probleem dat het linker voorwiel 'knakt' op het moment dat je wegrijdt vanuit stilstand en het wiel bijvoorbeeld net over een randje rijdt of door een kuiltje in het wegdek. Dit blijkt dus de speling op het kogelgewricht te zijn.
Trilling kan ook een onbalans betekenen. Rij je vaak met je voorwielen tegen stoeprandjes en zo? Wellicht moet je ze anders eens uitlijnen (dit is weer anders dan balanceren). Kan ook weer schelen.
suc6
Geplaatst: 03.08.2010 - 15:50
door janjoost
Bekend probleem, hebben een XC90 D5 van eind 2007 zelfde verhaal, hele auto schudt/trilt, vooral bij snelheden 100+, 120/140.
Heel vervelend, merkbaar in het stuur/ de stoelen en vooral bij kinderstoel achterin, wielen al een aantal keer gebalanceerd, nieuwe remschijven voor gemonteerd, recent andere banden, helpt weer niet, nu komen er andere velgen onder, wellicht dat daar het probleem zit.
Als iemand suggesties heeft?
Geplaatst: 03.08.2010 - 19:17
door Anna
janjoost schreef:Bekend probleem, hebben een XC90 D5 van eind 2007 zelfde verhaal, hele auto schudt/trilt, vooral bij snelheden 100+, 120/140.
Heb dus ook een MY 2007 en ondertussen ook wat eigenaardigheidjes gehad maar gelukkig niets ernstig (blokken/ schijven voor vervangen na 3000km wegens diepe slijtage ringen op de schijven door iets in de blokken, een stappenmotortje oid en nu dat kogelgewricht). Wel merk je dat nu deze 90k heeft gelopen niet meer zo 'solide' is (rammeltjes en kraakjes in dashboard, zijpanelen en achterbank/ bagageruimte. Uitermate vervelend en irritant maar dat is m.i. inherent aan bijna een 'ton'.
Maar schudden boven de 100,... dat lijkt mij een onbalans zijn (in wielen/ assen)
Geplaatst: 04.08.2010 - 12:43
door janjoost
XC90, heeft nu slechts 38K gelopen, bij aanschaf 18K, probleem speelde toen ook al, helaas.
Geplaatst: 05.08.2010 - 12:51
door Irvine
Anna schreef:
Maar schudden boven de 100,... dat lijkt mij een onbalans zijn (in wielen/ assen)
Ben nu op vakantie, dus ik lees het forum niet iedere dag
Ik denk inderdaad ook dat het een onbalans in de wielen en/of assen zal zijn.
Nu zitten er 18 inch LM wielen op (origineel). Afgelopen oktober heb ik er nieuwe 17 inch wielen icm winterbanden op laten zetten en voor mijn gevoel was het toen minder. Misschien ook omdat er "meer band" om de velg zit.
ps kmstand in nu bijna 100.000
Geplaatst: 21.12.2010 - 21:35
door aart90
Hallo xc 90'ers. even voorstellen; ik heb sinds april 2010 mijn tweede xc90. de eerste beviel prima maar deze heb ik ingeruild met 200.000 op de teller en ben zeer tevreden over de eigenschappen van de xc, vooral als reisauto. Maar.... net zoals jullie hierboven, heb ik behoorlijkke problemen met trillen tijdens het remmen. vooral als je in frankrijk van een berg afkomt en moet remmen - zelfs niet overdreven hard- gaat het stuur zeker 5 mm hard heen en weer trillen. De dealer heeft inmiddels in eerste instantie de schijven afgedraaid omdat deze (iets) krom waren, na 2500 km weer trillen. Daarna zijn er nieuwe schijven opgegaan en is de ophanging nagekeken. Wederom weer trillen en weer voor weer helemaal los. Momenteel heb ik andere velgen met winterbanden en het lijkt nog niet terug te komen, maar ik rij nu tijdelijk minder km's. Mijn vorige xc had geen van deze problemen dus ik heb ook vergelijk.
Mijn vraag is: is bij iemand het euval al helemaal verholpen of kampen jullie ook nog met het probleem.
Geplaatst: 21.12.2010 - 22:51
door Oceanracer
Aart90, heb je een handbak of automaat?
Geplaatst: 22.12.2010 - 13:19
door Thijs
Het wil ook ontstaan in de banden. Als de banden niet helemaal van een juist homogene samenstelling zijn krijg je dit trillen dus ook.. Het plaatsen van de winterbanden en daarmee het verdwijnen van de trillingen lijken mij daarin genoeg te zeggen. Samen met dat ik het eerder heb meegemaakt.
Geplaatst: 22.12.2010 - 14:24
door mad
Zitten vast geen Michelins onder....
Geplaatst: 22.12.2010 - 17:29
door aart90
Ik heb een geartronic, was de vorige ook en heb ik met dezelfde type zomerbanden als nu gereden, maar zou nu dus mogelijk een slechte set kunnen zijn.
Michelin alpins heb ik ook gehad maar vond ik een slechte band. Veel minder grip als de vredestein wintrac welke ik momenteel er onder heb. Super grip, nauwelijks last van de sneeuw.
Thanks trouwens voor de snelle reactie!
Geplaatst: 22.12.2010 - 17:34
door Oceanracer
Had je wellicht bij de vorige GT de neutral-stand geactiveerd en bij deze niet?
Geplaatst: 07.01.2011 - 22:12
door aart90
Zo weer terug, was er even tussen uit.
Bedoel je de sper?
Geplaatst: 07.01.2011 - 22:25
door Oceanracer
Nee, ik bedoel de softwarematige aanpassing welke er voor zorgt dat bij stilstand de neutraal vanzelf wordt ingeschakeld en je derhalve niet steeds de voetrem hoeft te gebruiken om bij stilstand (verkeerslicht bijvoorbeeld) het gebruikelijke kruipen te voorkomen.
Geplaatst: 12.01.2011 - 20:08
door aart90
?? Weet niets van deze optie! Volgens mij heb ik het nu niet. Morgen even proberen.
De auto gaat overigens weer trillen bij het remmen. Het heeft weer een paar duizend km's geduurd maar kan het nu alweer merken. Vreemd.... dat het na een aantal km's er weer insluipt.
Geplaatst: 12.01.2011 - 21:21
door Oceanracer
Door het inhouden van de rem na het afremmen, koelen de remschijven niet gelijkmatig af, waardoor ze krom kunnen trekken. Met een handbak heb je dat probleem niet, vandaar dat ik eerder al vroeg wat voor bak je erin hebt zitten.
Je kunt dit bij de dealer laten aanpassen. De auto kruipt dan bij stilstand niet meer, zodat je ook de rem niet meer hoeft in te houden. Het heeft wel een nadeel, want na het intrappen van het gaspedaal duurt het wel een fractie langer eer de auto in beweging komt. Het parkeert ook iets minder fijn in.
Geplaatst: 12.01.2011 - 21:25
door aart90
Das een goeie! Ga ik doen. Kan ook aanwennen om direct bij slitstand in de N stand te zetten.
Geplaatst: 12.01.2011 - 21:28
door Oceanracer
Klopt, maar heb je daar een automaat voor?
