We gaan beginnen aan een nieuw project.
Deze keer gaan we een V40 aanpakken, en willen beginnen met deze op AIR te leggen. (airride suspension system)
De balgen, compressor, tank en leidingen liggen al klaar.
Maar de balgen willen we plaatsen op nieuwe Koni veerpoten.
En hier komt het probleem....
Koni heeft verschillende types veerpoten voor de V40.
Alleen kunnen zij aan het typenummer niet zien om welk type auto het gaat...
De lokale volvo dealer kon ons niet helpen, want de monteur was op vakantie. :oops:
De lokale volvo garage dacht ons te kunnen helpen, maar kon het niet 100% bevestigen.
Ik zelf heb ook een idee, maar kan dat niet bewijzen...
Dus, voordat we straks met de verkeerde veerpoten blijven zitten:
Zijn de veerpoten van een phase1 en phase2 verschillend... of onderling uitwisselbaar?
Alvast bedankt.
Veerpoten ph1 en ph2 verschillend?
- General
- 3rd Gear member
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 13.03.2005 - 17:37
- Contacteer:

_________";Some people and performances are beyond words";________
- volvo-jan
- 4th Gear member
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 15.01.2008 - 21:43
- Locatie: Drenthe
durf het niet met zekerheid te zeggen :oops: maar:
tussen de S/V40's fase 1 en 2 zit een heel groot verschil, de neus van een fase2 is (breder) en langer, dus ik ga er wel van uit dat de ophanging en vering ook verandert is.
tussen de S/V40's fase 1 en 2 zit een heel groot verschil, de neus van een fase2 is (breder) en langer, dus ik ga er wel van uit dat de ophanging en vering ook verandert is.
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
spoorbreedte was ook verschillend
Volvo for life
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
veerpoot lagers zijn verschillend in ieder geval,
ligt eraan welk type V40 je hebt wat betreft gelijkenis,het is wel onderling uit te wisselen.
Dus fase 1 past op fase2 en andersom..
De draagarmen van een fase 1 zijn wel anders dan een fase 2..
ligt eraan welk type V40 je hebt wat betreft gelijkenis,het is wel onderling uit te wisselen.
Dus fase 1 past op fase2 en andersom..
De draagarmen van een fase 1 zijn wel anders dan een fase 2..
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 28.03.2010 - 21:40
Ramon&Ramon schreef:veerpoot lagers zijn verschillend in ieder geval,
ligt eraan welk type V40 je hebt wat betreft gelijkenis,het is wel onderling uit te wisselen.
Dus fase 1 past op fase2 en andersom..
De draagarmen van een fase 1 zijn wel anders dan een fase 2..
Het gaat om een fase 1 (96) 2.0
Als de bout-gaten ed. van f1 en f2 overeen komen dan is er geen probleem.
Probleem is dus dat de veerpoten van de airride alleen benoemd worden als 97~04.
Wat ik zelf nu uit alle internet info heb kunnen halen is dat de veerpoten achter gelijk zijn.
Echter lijkt er aan de voorzijde wel verschil te zitten.
Maar wat is dat verschil?
Grtz Alexander
(de eigenaar van het project)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
de poten zijn hetzelfde,alleen zit er verschil in kleurcodering van de veren..
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 28.03.2010 - 21:40
De kleur codering geeft toch de stugheid aan??
Hoe komt het dan dat Koni verschillende type aan geeft voor fase 1 en 2, Koni kent toch geen verschillende stijfheden in een zelfde demper type??
Maar als ik het goed begrijp zijn de bevestigingen en lengte van de veerpoot gelijk?
Dat is in dit geval eigenlijk de enige vereiste omdat de rijhoogte toch regelbaar blijft.
grtz Alexander
Hoe komt het dan dat Koni verschillende type aan geeft voor fase 1 en 2, Koni kent toch geen verschillende stijfheden in een zelfde demper type??
Maar als ik het goed begrijp zijn de bevestigingen en lengte van de veerpoot gelijk?
Dat is in dit geval eigenlijk de enige vereiste omdat de rijhoogte toch regelbaar blijft.
grtz Alexander
- General
- 3rd Gear member
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 13.03.2005 - 17:37
- Contacteer:
Nog nergens...
Even geduld, de foto's verschijnen hier uiteraard vanzelf
Sorry voor mijn late reply...
Ik was tijdelijk gebanned van dit forum om onduidelijke redenen? :-S
Even geduld, de foto's verschijnen hier uiteraard vanzelf

Sorry voor mijn late reply...
Ik was tijdelijk gebanned van dit forum om onduidelijke redenen? :-S

_________";Some people and performances are beyond words";________
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41031
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Hoho, niet de bal naar de mods schoppen General.General schreef: Ik was tijdelijk gebanned van dit forum om onduidelijke redenen? :-S
ik heb je uitgelegd waarom je die ban had.
Als jij je spullen niet in orde hebt kan ik je niet anders bereiken dan door je een ban te geven. Dan meld je je vanzelf wel bij mij.
Zie ook de frontpage van het forum.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- General
- 3rd Gear member
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 13.03.2005 - 17:37
- Contacteer:
Ik schop geen enkele bal 
Ik plaats op geen enkel forum mijn huidige mailadres aangezien via die weg de meeste spam zijn weg vind.
(overigens was dat adres ten tijde van aanmelding wel degelijk mijn mail adres, maar ik heb het dus bewust nooit veranderd)
Maar......
als je iemand een BAN geeft om zijn aandacht te trekken sla je de plank volkomen mis, want met een ban kom je de site niet meer op en kun je dus ook geen contactgegevens vinden om de admin te berichten.
Overigens vraag ik me nu nog steeds af waarom je contact met me zocht?

Ik plaats op geen enkel forum mijn huidige mailadres aangezien via die weg de meeste spam zijn weg vind.
(overigens was dat adres ten tijde van aanmelding wel degelijk mijn mail adres, maar ik heb het dus bewust nooit veranderd)
Maar......
als je iemand een BAN geeft om zijn aandacht te trekken sla je de plank volkomen mis, want met een ban kom je de site niet meer op en kun je dus ook geen contactgegevens vinden om de admin te berichten.

Overigens vraag ik me nu nog steeds af waarom je contact met me zocht?

_________";Some people and performances are beyond words";________
- devnullT4
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 23.11.2009 - 00:01
weet in elk geval dat de meeste onderdelen van de veerpoot niet onderling uitwisselbaar zijn van typen:
phase 1 tot 07-1999
phase 1 07-1999 - xx-2000
phase 2
Als je dus ergens schokdempers of veren koopt, moet je specifiek 1 van die 3 hebben afhankelijk van je bouwjaar. Als het anders op de site staat dan is dat gewoon een fout.
Oh wacht, het gaat om complete veerpoten
dat zou best kunnen passen tussen verschillende fasen.
phase 1 tot 07-1999
phase 1 07-1999 - xx-2000
phase 2
Als je dus ergens schokdempers of veren koopt, moet je specifiek 1 van die 3 hebben afhankelijk van je bouwjaar. Als het anders op de site staat dan is dat gewoon een fout.
Oh wacht, het gaat om complete veerpoten