Het is 'n Volvo V50 D2 Sport in Ice White met 17" Serapis velgen. De auto is gewoon prachtig in het wit (zeker in de zomer) en de 17" Serapis staan 'm erg goed.
Het interieur oogt met z'n zwevende middenconsole nog steeds modern. De afwerking overall is prima, maar het materiaalgebruik valt hier en daar wel wat tegen. Dieptepunt zijn wel de plastic panelen waar het rolmechanisme van de autogordel achter schuilgaat. Dat kan gewoon echt niet. Maar goed, BMW heeft ook wel wat van die 'schoonheidsfoutjes'. De aluminium inleg is aardig, maar lang niet zo mooi als het geslepen aluminium dat BMW gebruikt. Ik vraag me ook af of het lang mooi blijft, want het is wel erg gevoelig voor krassen. De tellers zijn in de Sport van het type watch dial en daarmee een stuk mooier dan de standaard exemplaren. Helaas ontbreekt de blauwe verlichting die de R-Design wel heeft.
Verder zit er gewoon lekker veel op en aan. De standaarduitrusting voor MY2011 is al erg uitgebreid en de Sport doet daar nog een schep bovenop met aluminium inleg, een armsteun achter met bekerhouders en opbergruimte, audiobediening in het stuurwiel, een automatisch dimmende binnenspiegel, Bluetooth, Cruise Control, Dalarö bekleding (textiel / T-tec), elektrisch inklapbare buitenspiegels met grondverlichting, High Performance audio inclusief USB-poort, een in hoogte verstelbare passagiersstoel met lendesteun en neerklapbare rugleuning, een luchtvochtigheidsensor, mistlampen, Park Assist achter, een regensensor en het eerder genoemde watch dial instrumentenpaneel.
Audio in een auto vind ik altijd wel belangrijk en daarom had ik bij de kleine BMW ook het HiFi luidsprekersysteem met de BMW Professional Radio/CD aangevinkt. In de 1 Serie klinkt dat gewoon heel goed. In de 3 Serie is 't echter een ander verhaal, want daar vind ik het eigenlijk niet zo geweldig klinken. Volvo heeft, naast hun vrij kostbare Premium Sound audio-optie (dat is nu geen Dynaudio meer, maar Harman), High Performance Audio. Dat is wel een groot woord, want het klinkt echt lang niet zo goed als het systeem in de baby-BMW. Natuurlijk mis je het laag van de subwoofers (die in de 1 Serie mooi onder de stoelen weggewerkt zijn), maar ook qua klank is het niet wat ik ervan verwacht had. Gelukkig kan je er nog 't nodige aan finetunen, dus daar ga ik dan nog maar even voor zitten.
Motorisch heb ik alleen proef kunnen rijden in de 1.6D DRIVe (109 pk/240 Nm), dus ik was erg benieuwd naar deze D2 (115 pk/270 Nm). Gelukkig blijkt de auto met deze motorisering een stuk beter uit de verf te komen. De auto is aanmerkelijk stiller en een stuk vlotter dan de DRIVe. Wel is 'ie onderin nog steeds niet echt bij de les, maar heel storend is dat niet. Vooral de 6e versnelling vind ik een groot pluspunt t.o.v. de DRIVe. De auto is lekker comfortabel (iets dat ik met de verlaagde BMW erg gemist heb), maar nog altijd sportief genoeg. Nee, het is zeker geen BMW. Die stuurt gewoon scherper, heeft wel de juiste aandrijving en een betere gewichtsverdeling, maar de V50 doet 't zeker niet gek (het is dan ook in de basis gewoon een dure Ford Focus

Ik heb er vandaag zo'n 250 km mee gereden en ik denk dat ik wel kan wennen aan deze Volvo. Het is voor het geld gewoon een fantastische auto. Qua comfort en ruimte ben ik er flink op vooruit gegaan en dat waren voor mij echt belangrijke punten. Ook het wat neutralere imago van Volvo vind ik nu wel prettig. Kortom: ik ben er heel erg blij mee!