Pagina 1 van 3

EGR reinigen

Geplaatst: 02.08.2010 - 23:27
door S40 1.9D
Ik ben van plan mijn egr klep te reinigen of zelfs weg te halen en af te dichten.
Wanneer ik reinig zijn er zaken die verkeerd kunnen lopen, dingen die je niet mag doen. Hoe ga ik best te werk(stappenplan)?
Volvo s40 1.9d 2001 115pk

Wanneer ik de egr klep er zou uithalen, graak ik dan nog door de keuring in België? Waar zijn afdicht onderdelen te vinden?

Geplaatst: 02.08.2010 - 23:58
door Ramon&Ramon
Als je pech hebt zit dat apparaat muurvast en het nut ervan om hem dicht te maken,afgezien van de storingen die je krijgt,ontgaat mij even,als het systeem goed werkt,waarom dan dichtmaken?

Geplaatst: 04.08.2010 - 07:32
door Bart Giesen
-Stekker ontkoppelen
-3 boutjes losmaken
-oppassen dat je de pakking niet kwijt raakt

En dan maar hopen dat je 'm loskrijgt... Na een hoop gevloek kreeg ik 'm los. Wat Ramon al zegt; als je geen direct aantoonbare klachten heb m.b.t de EGR, lekker laten zitten.

Wil je 'm afsluiten, moet je (als de wagen uit staat) egwoon de stekker eraf trekken. Klaar.

Geplaatst: 04.08.2010 - 21:37
door S40 1.9D
Bart Giesen schreef:-Stekker ontkoppelen
-3 boutjes losmaken
-oppassen dat je de pakking niet kwijt raakt

En dan maar hopen dat je 'm loskrijgt... Na een hoop gevloek kreeg ik 'm los. Wat Ramon al zegt; als je geen direct aantoonbare klachten heb m.b.t de EGR, lekker laten zitten.

Wil je 'm afsluiten, moet je (als de wagen uit staat) egwoon de stekker eraf trekken. Klaar.
Daar had ik nog niet aan gedacht :)
Maar ik ruik nadelen:
- Zal hij nog goed functioneren als ik hem nodig heb tijdens de keuring hier in België?
- Wat gebeurd er met het brandstof verbruik van mijn wagen
- invloed op de werking/slijtage/prestatie turbo?
- zal alarm melding "check engine" aangaan?; indien er een ander alarm op de motor komt wil ik gewaarschuwd worden
- extra slijtage katalysator?
- prestatie: is er geschat cijfer materiaal? of ervaring, iemand?


Ik onderdvindt geen nadelige gevolgen van mijn EGR, mijn wagen rijdt lekker. Maar als het brandstofverbruik gelijk blijft en ie rijd aangenamer zonder alarm en extra slijtage dan wil ik het erop wagen.

Geplaatst: 05.08.2010 - 08:08
door Bart Giesen
S40 1.9D schreef:
Daar had ik nog niet aan gedacht :)
Maar ik ruik nadelen:
- Zal hij nog goed functioneren als ik hem nodig heb tijdens de keuring hier in België?
- Wat gebeurd er met het brandstof verbruik van mijn wagen
- invloed op de werking/slijtage/prestatie turbo?
- zal alarm melding "check engine" aangaan?; indien er een ander alarm op de motor komt wil ik gewaarschuwd worden
- extra slijtage katalysator?
- prestatie: is er geschat cijfer materiaal? of ervaring, iemand?
-APK roetmeting zal beter uitvallen (dat zeg ik uit recente persoonlijke ervaring). Stekker opnieuw aansluiten en et voilla, hij werkt weer.

-Geen (waarneembaar) verschil.

-Niet, alleen maar beter. Nu zuigt de auto door de EGR-klep vieze uitlaatdampen terug de inlaat in en verbrand deze opnieuw. Hierdoor krijg je die kenmerkende vette aangekoekte laag overal.

-Er word een alarm geregistreerd in de computer, welke geen invloed op de wagen zal hebben. Daarnaast ook geen lampjes of iets dergelijks op je dashboard.

-Nee

-Nee, gewoon doen. Niet moeilijker maken dan het is.

Geplaatst: 05.08.2010 - 11:55
door eouwehand
Het enige voordeel wat ik me kan bedenken is dat je inlaattraject een stuk schoner blijft als je de klep afsluit.

Ik heb bij mij de stekker eruit getrokken omdat de klep zo vast zat waardoor ik hem in tweeën trok (de klep bleef in mn inlaatspruitstuk zitten en het bedienigsgedeelte had ik losgetrokken). Daarna heb ik de stekker er maar uitgetrokken. Zorg er wel voor dat je zeker weet dat de klep goed dichtzit voordat je de stekker eruit trekt, anders rijd je met constant rokende auto.

Wat ik nog wel een keer wil doen is mn hele inlaatspruitstuk is een keer goed schoonmaken. Want dat wordt aardig ranzig door een combinatie van roet en olie.

Geplaatst: 05.08.2010 - 20:31
door S40 1.9D
De temperatuur verhoging van de motor op deellast is deze verwaarloosbaar tov de slijtage door koolstofdeeltjes?

Geplaatst: 06.08.2010 - 09:47
door Bart Giesen
Ja

Geplaatst: 06.08.2010 - 17:30
door S40 1.9D
als het contact en de motor af ligt staat de egr klep dan toe, of moet de motor koud hebben? zodat als de stekker uitgetrokken worden de klep werkelijk toe blijft.

Dank

Geplaatst: 07.08.2010 - 09:45
door eouwehand
De klep werkt met een veer waardoor hij altijd dichtzit als het contact uitstaat, of als je de stekker eruittrekt.

Geplaatst: 08.08.2010 - 00:23
door Bart Giesen
Motor moet in ieder geval uit staan. Dan kun je de stekker er gewoon aftrekken.

Geplaatst: 08.08.2010 - 19:13
door S40 1.9D
Na de stekker te hebben verwijderd, vastgehangen en afgedicht met duck tape merkte ik op dat de EGR los zit. Niet de bouten maar de cilindrische koker. De EGR en alles errond was ook behoorlijk vuil.
Is dit normaal?

Geplaatst: 09.08.2010 - 13:45
door Bart Giesen
Der komt ik weet niet hoeveel (vette) roet langsop, dus nite verwonderlijk dat dit in de loop der jaren aankoekt ;-)

Geplaatst: 09.08.2010 - 18:16
door S40 1.9D
net langs de garage geweest, daar zijden ze dat ze dit probleem kennen en dat die EGR koker los komt door jaren lange trillingen. Enige wat je kan doen is de stekker eraf trekken zodat de egr klep altijd toe is en hij niet verder lekt. Die koker vasthangen zodat ie niet verder kappot kan trillen is een oplossing.

Tijdens rijden zonder stekker op de EGR merk ik iets meer respons op gas en sneller versnellen. Motor draait gelijk ook soepelder.

Geplaatst: 09.08.2010 - 21:02
door S40 1.9D
waar kan ik afdichtplaatjes krijgen? Want met spanbanden die egr vasthangen zodat ie niet meer verder kappot kan trillen is prutsen.

Geplaatst: 13.09.2010 - 18:36
door eouwehand
En inmiddels al afgedicht / schoongemaakt?

Geplaatst: 13.09.2010 - 20:34
door Bart Giesen
Ik merkte 0 verschil. Dat de ERG-koker 'ruimer' word heb ik nog nooit van gehoord... Dat die dan wat 'losjes' in die koker zit is mijn inziens geen probleem, want er zit een metalen pakking tussen. De 3 boutjes moet je met +/- 10Nm aandraaien en je hebt er geen omkijken naar.

Volgens mij bestaan er geen plaatjes. Wil je dat perse, dan moet je die metalen pakking overtrekken op een plaatje staal en deze pas zien te maken.

Geplaatst: 14.09.2010 - 22:15
door S40 1.9D
enkel electronisch afgedicht(stekker eruit) en koker vast met spanbandje. Die stekker gaat er niet meer op, zeer tevreden over de betere gas respons en volgens mij ook betere prestatie van de wagen, stuk meer genot tijdens rijden dan vroeger met stekker van de egr erop.
geen verdere problemen.

Geplaatst: 18.09.2010 - 07:33
door game0ver
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo zag mijn inlaat er na 300.000 km uit

Geplaatst: 10.10.2010 - 16:19
door S40 1.9D
Bart Giesen schreef:Ik merkte 0 verschil. Dat de ERG-koker 'ruimer' word heb ik nog nooit van gehoord... Dat die dan wat 'losjes' in die koker zit is mijn inziens geen probleem, want er zit een metalen pakking tussen. De 3 boutjes moet je met +/- 10Nm aandraaien en je hebt er geen omkijken naar.

Volgens mij bestaan er geen plaatjes. Wil je dat perse, dan moet je die metalen pakking overtrekken op een plaatje staal en deze pas zien te maken.
Vandaag gemerkt dat de koker(electische aansturing van de klep) verder losgekomen is en zelf zoveel dat ik hem in mijn handen had na een paar keren eraan te komen. Met de koker eraf is de geveerde klep duidelijk te zien. Als ik de klep induw komt hij terug. In hoever hij zijn werk goed doet kan ik niet nagaan? Mag ik verder rijden zonder die aanstuurkoker op de klep?