Trillen auto bij op laten komen koppeling

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Volvo-ers,

Als ik bij mijn Volvo optrek (eerste versnelling) door alleen de koppeling te laten opkomen (dus geen of weinig gas bij) dan begint de auto best wel te trillen (althans, het dashboard in ieder geval) en zakt het toerental best wel. Of je moet het heel langzaam doen, of gewoon met gas bij, want anders slaat de motor af.

Niet echt een groot probleem, maar toch eens de vraag waar dit 'm in zit. Is het gewoon de koppeling die versleten is?

Bedankt!
Gebruikersavatar
mini2
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 11.12.2008 - 20:01
Locatie: Amersfoort

Vermoedelijk het dual mass vliegwiel. Ik had er ook enigszins last van.
Mijn koppelingsplaten begonnen te slippen nadat de bus van de 4WD weer gemaakt was (4WD bleek niet te werken!) Door het extra vermogen dat gevraagd werd bleken de koppelingsplaten te gaan slippen. Was niet eerder naar voren gekomen aangezien het vermogen naar 2 wielen ging. Ik heb de koppelingsplaten met dual mass vliegwiel laten vervangen en hij rijdt sindsdien weer als een zonnetje.

Om terug te komen op je vraag, het trillen kwam door het dual mass vliegwiel, Zolang je platen nog niet versleten zijn lekker zo laten als ze aan vervanging toe zijn gelijk het dual mass vliegwiel meenemen.
V60 T8 Recharge AWD Inscription Polestar Engineered & Optimised
V60 D4 Geartronic Nordic+ Luxury (model 2017) 251.000km
V70 D5 AWD Summum (model 2005) sinds aug 2008 390.000km
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Volgens mij gaat het hier over een 400 serie, die hebben geen dual mass vliegwiel. Zonder gas te geven bij wegrijden zorgt altijd voor een laag toerental en trillingen in de auto.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
mini2
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 11.12.2008 - 20:01
Locatie: Amersfoort

Sorry even niet opgelet
V60 T8 Recharge AWD Inscription Polestar Engineered & Optimised
V60 D4 Geartronic Nordic+ Luxury (model 2017) 251.000km
V70 D5 AWD Summum (model 2005) sinds aug 2008 390.000km
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

kip88 schreef:Volgens mij gaat het hier over een 400 serie, die hebben geen dual mass vliegwiel. Zonder gas te geven bij wegrijden zorgt altijd voor een laag toerental en trillingen in de auto.
Ja, gaat over 440 inderdaad (zie subforum :) ), maar als dat in erge mate lijkt voor te komen (vergeleken met de auto van mijn ouders, weliswaar geen Volvo, maar daar is het stukken minder - verwaarloosbaar eigenlijk), waar komt dat dan door?
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Is je ouders' auto toevallig een diesel?
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Nop, gewoon benzine.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Dat het om een 440 gaat volstaat niet, het gaat om het blok en bouwjaar en km stand. Een carb of B18U heeft gewoon te weinig koppel bij stationair. Met een 2.0i gaat het netaan. Niet doen dus, je sloopt je koppeling. De auto van je ouders is ws een stuk jonger en met minder km's of heeft een hoger koppel laag in de toeren. De auto ontwikkeling heeft niet stilgestaan de afgelopen 20 jaar!
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Ik snap het. Gaat in mijn geval om een 2.0i blok uit '94 (GLT), dus B20F, handbak, met 209.000 km op teller.

Auto van mijn moeder is Ford Ka van 3 jaar oud met nog geen 30.000 km.

Ik begrijp dat ik het niet moet doen, maar kan het hevige te maken hebben met verouderde koppelingsplaten?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik begrijp dat ik het niet moet doen, maar kan het hevige te maken hebben met verouderde koppelingsplaten?
Is dit het enige verschijnsel of zijn er nog andere problemen met de koppeling? Heeft hij dit altijd gedaan of doet hij dit nu opeens?
Hoeveel toeren maakt hij stationair? Moet zo'n 850rpm zijn. Probeer eens als je ong 30km rijd hem in zijn 4 te zetten en vol gas te geven. Gaat dan de koppeling slippen, maw schieten de toeren omhoog maar gaat hij niet echt versnellen? Gaat het schakelen soepel of wil hij soms niet in zijn versnelling met lopende motor?
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Ik heb 'm pas een paar maanden nu, ongeveer 2000km zelf mee gereden, dus voor mij heeft het altijd gedaan. Verder niet echt problemen. Stationair gewoon 850rpm, schakelen vrij soepel, wel enige speling, en soms lastig in versnelling dus die busjes moeten gedaan worden vermoed ik.

Zal volgende keer eens proberen wat je zei.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Heb ik ook wel eens, als er water in is gekomen met afspuiten van blok of met erg vochtig weer. Als hij warm is geweest is het weg.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”