Pagina 1 van 1

Trillen auto bij op laten komen koppeling

Geplaatst: 06.08.2010 - 13:19
door sven-
Volvo-ers,

Als ik bij mijn Volvo optrek (eerste versnelling) door alleen de koppeling te laten opkomen (dus geen of weinig gas bij) dan begint de auto best wel te trillen (althans, het dashboard in ieder geval) en zakt het toerental best wel. Of je moet het heel langzaam doen, of gewoon met gas bij, want anders slaat de motor af.

Niet echt een groot probleem, maar toch eens de vraag waar dit 'm in zit. Is het gewoon de koppeling die versleten is?

Bedankt!

Geplaatst: 06.08.2010 - 14:46
door mini2
Vermoedelijk het dual mass vliegwiel. Ik had er ook enigszins last van.
Mijn koppelingsplaten begonnen te slippen nadat de bus van de 4WD weer gemaakt was (4WD bleek niet te werken!) Door het extra vermogen dat gevraagd werd bleken de koppelingsplaten te gaan slippen. Was niet eerder naar voren gekomen aangezien het vermogen naar 2 wielen ging. Ik heb de koppelingsplaten met dual mass vliegwiel laten vervangen en hij rijdt sindsdien weer als een zonnetje.

Om terug te komen op je vraag, het trillen kwam door het dual mass vliegwiel, Zolang je platen nog niet versleten zijn lekker zo laten als ze aan vervanging toe zijn gelijk het dual mass vliegwiel meenemen.

Geplaatst: 06.08.2010 - 22:45
door kip88
Volgens mij gaat het hier over een 400 serie, die hebben geen dual mass vliegwiel. Zonder gas te geven bij wegrijden zorgt altijd voor een laag toerental en trillingen in de auto.

Geplaatst: 06.08.2010 - 22:54
door mini2
Sorry even niet opgelet

Geplaatst: 07.08.2010 - 01:09
door sven-
kip88 schreef:Volgens mij gaat het hier over een 400 serie, die hebben geen dual mass vliegwiel. Zonder gas te geven bij wegrijden zorgt altijd voor een laag toerental en trillingen in de auto.
Ja, gaat over 440 inderdaad (zie subforum :) ), maar als dat in erge mate lijkt voor te komen (vergeleken met de auto van mijn ouders, weliswaar geen Volvo, maar daar is het stukken minder - verwaarloosbaar eigenlijk), waar komt dat dan door?

Geplaatst: 07.08.2010 - 01:55
door menjo
Is je ouders' auto toevallig een diesel?

Geplaatst: 07.08.2010 - 02:39
door sven-
Nop, gewoon benzine.

Geplaatst: 07.08.2010 - 14:06
door Iroll
Dat het om een 440 gaat volstaat niet, het gaat om het blok en bouwjaar en km stand. Een carb of B18U heeft gewoon te weinig koppel bij stationair. Met een 2.0i gaat het netaan. Niet doen dus, je sloopt je koppeling. De auto van je ouders is ws een stuk jonger en met minder km's of heeft een hoger koppel laag in de toeren. De auto ontwikkeling heeft niet stilgestaan de afgelopen 20 jaar!

Geplaatst: 07.08.2010 - 14:53
door sven-
Ik snap het. Gaat in mijn geval om een 2.0i blok uit '94 (GLT), dus B20F, handbak, met 209.000 km op teller.

Auto van mijn moeder is Ford Ka van 3 jaar oud met nog geen 30.000 km.

Ik begrijp dat ik het niet moet doen, maar kan het hevige te maken hebben met verouderde koppelingsplaten?

Geplaatst: 07.08.2010 - 17:09
door Iroll
Ik begrijp dat ik het niet moet doen, maar kan het hevige te maken hebben met verouderde koppelingsplaten?
Is dit het enige verschijnsel of zijn er nog andere problemen met de koppeling? Heeft hij dit altijd gedaan of doet hij dit nu opeens?
Hoeveel toeren maakt hij stationair? Moet zo'n 850rpm zijn. Probeer eens als je ong 30km rijd hem in zijn 4 te zetten en vol gas te geven. Gaat dan de koppeling slippen, maw schieten de toeren omhoog maar gaat hij niet echt versnellen? Gaat het schakelen soepel of wil hij soms niet in zijn versnelling met lopende motor?

Geplaatst: 07.08.2010 - 19:36
door sven-
Ik heb 'm pas een paar maanden nu, ongeveer 2000km zelf mee gereden, dus voor mij heeft het altijd gedaan. Verder niet echt problemen. Stationair gewoon 850rpm, schakelen vrij soepel, wel enige speling, en soms lastig in versnelling dus die busjes moeten gedaan worden vermoed ik.

Zal volgende keer eens proberen wat je zei.

Geplaatst: 08.08.2010 - 11:07
door wpee
Heb ik ook wel eens, als er water in is gekomen met afspuiten van blok of met erg vochtig weer. Als hij warm is geweest is het weg.