Een paar maanden geleden kreeg ik tijdens het rijden de melding "olie bijvullen" (o.i.d.) tegelijkertijd kleurde het waarschuwingslampje oranje. Oliepeil gecontroleerd, was goed en melding verdween nadat ik de motor opnieuw startte. Gisteravond kreeg ik de melding weer. Oliepeil was wederom in orde. Toevallig moest de auto vandaag naar de garage voor een beurt. Volgens de monteur was de melding te wijten aan de aanzuigpijp van de carter (een bekend probleem). Er zou een modificatie voor zijn. Kosten € 400-500. Ik heb ff gezocht op het forum en kwam inderdaad een paar berichten tegen waarin melding werd gemaakt van deze kwaal. De waarschuwingen op de boardcomputer leken in die gevallen echter “dreigender” (geen oliedruk/zet motor af).
Wordt "mijn"melding inderdaad veroorzaakt door een defect aan de aanzuigpijp of kan er iets anders aan de hand zijn ?
Alvast bedankt !
Tom
Aanzuigpijp ?
-
- 7th Gear member
Dat klopt,tussen de aanzuigpijp van de oliepomp zit een rubber O-ring,die is er waarschijnlijk tussen uit.
Het carter moet worden gedemonteerd om een en ander te vervangen.
Ik neem aan dat de dealer enige coulance hanteerd bij het vervangen.
Het carter moet worden gedemonteerd om een en ander te vervangen.
Ik neem aan dat de dealer enige coulance hanteerd bij het vervangen.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Coulance? Thomas schrijft over "een bekend probleem". Dan neig ik naar kosten Volvo vanwege een ontwerpfout, zeker als een Volvo-monteur daar een uitspraak over doet.
Of de storing negeren als je regelmatig de olie controleert en zeker weet dat er geen olieverbruik is.
Of de storing negeren als je regelmatig de olie controleert en zeker weet dat er geen olieverbruik is.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 7th Gear member
De storing kun je niet negeren,als er inderdaad een probleem met de olie aanzuiging is,dan loopt de motor binnen afzienbare tijd in de prak,zo simpel is het.
Ik weet niet van welk bouwjaar de auto is?
Ik weet niet van welk bouwjaar de auto is?
-
- 2nd Gear member
Ik heb de aanzuigpijp een paar weken terug laten vervangen. De melding heeft zich daarna niet meer voorgedaan. Volvo gaf overigens geen coulance. Mijn auto was te oud (2005) en had te veel kilometers op de teller (135.000). Bedankt voor de reacties.