Wielen voor-achter wisselen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonaldXC70
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 17.10.2009 - 01:27
Locatie: Den Haag

Ik wil de voor- en achterwielen van mijn XC70 (met visco) wisselen om zo de banden gelijkmatig te laten slijten (voorbanden slijten sneller). Bestaat daarvoor een aanbevolen wisselpatroon?

Ik hoorde ooit dat je de achterbanden aan dezelfde kant kan monteren (LA>LV en RA>RV), maar dat je de voorbanden juist moet wisselen (LV>RA en RV>LA). De logica hiervan ontgaat mij echter.
122SGT, 740, 945Lpt, V70ClassicAut, XC70Aut, S60
XC70 5 bak
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Zit ook geen logica in.. Op de zelfde kant wisselen is het beste.

Tegenwoordig zijn banden vaak richting gebonden, als je kruislings zou wisselen, draaien ze verkeerd om.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
RonaldXC70
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 17.10.2009 - 01:27
Locatie: Den Haag

Dank je wel, dan ga ik het zo doen.
122SGT, 740, 945Lpt, V70ClassicAut, XC70Aut, S60
XC70 5 bak
Gebruikersavatar
Sailor
2nd Gear member
Berichten: 223
Lid geworden op: 22.09.2006 - 21:33

Even hier op inhakend... mijn 'universele' garage zegt dat het verstandig is om een keer te wisselen zodat je wat langer met de banden doet, maar dat dit absoluut niet uitmaakt voor Haldex systemen, wel bij de oudere visco's. Klopt dit nu of niet?
Volvo XC70 2.5T 'Ocean Race' (BJ 2006)
Volvo V70 2.4T 'Ocean Race' (BJ 2002)
Waslijst B-merken :-)
Hans s60
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 19.06.2009 - 14:20

In het instructieboekje van onze XC 90 (2003) staat dat de banden met het meeste profiel aan de achterzijde moeten zitten.
Gebruikersavatar
awedzing
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 12.03.2010 - 16:08
Locatie: Edebäck, Zweden
Contacteer:

Hans s60 schreef:In het instructieboekje van onze XC 90 (2003) staat dat de banden met het meeste profiel aan de achterzijde moeten zitten.
Dit heeft te maken met uitbreken van de auto. Dat zal hij altijd achter doen en nooit voor. Dus moet het beste profiel acher zitten.
Onze belevenissen in Zweden zijn hier: http://www.prive.route62.nu te volgen.

Volvo XC90 D5 R-Design II - 200pk -7 zits MY2010 - xeon, geartronic, lightforce zonder E-merk, 220V
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

awedzing schreef:
Hans s60 schreef:In het instructieboekje van onze XC 90 (2003) staat dat de banden met het meeste profiel aan de achterzijde moeten zitten.
Dit heeft te maken met uitbreken van de auto. Dat zal hij altijd achter doen en nooit voor. Dus moet het beste profiel acher zitten.
Klopt, dit is al vaker aan de orde gekomen op het forum.

Ook bandenfabrikanten adviseren dat en indien je googled op bijv. nieuwe banden voor of achter komen er genoeg sites te voorschijn waar het hoe en waarom wordt uitgelegd.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
RonaldXC70
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 17.10.2009 - 01:27
Locatie: Den Haag

Klopt inderdaad allemaal, maar het gaat er hier juist om dat alle banden ongeveer een gelijke porfieldiepte moeten hebben om de kwetsbare viscokoppeling niet extra te belasten.
Daar is de Haldex (ipv visco gemonteerd vanaf 2003, = dus ook XC90) niet gevoelig voor (heb ik begrepen).
122SGT, 740, 945Lpt, V70ClassicAut, XC70Aut, S60
XC70 5 bak
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”