Pagina 1 van 1

Wielen voor-achter wisselen

Geplaatst: 10.08.2010 - 17:20
door RonaldXC70
Ik wil de voor- en achterwielen van mijn XC70 (met visco) wisselen om zo de banden gelijkmatig te laten slijten (voorbanden slijten sneller). Bestaat daarvoor een aanbevolen wisselpatroon?

Ik hoorde ooit dat je de achterbanden aan dezelfde kant kan monteren (LA>LV en RA>RV), maar dat je de voorbanden juist moet wisselen (LV>RA en RV>LA). De logica hiervan ontgaat mij echter.

Geplaatst: 10.08.2010 - 17:22
door 945i
Zit ook geen logica in.. Op de zelfde kant wisselen is het beste.

Tegenwoordig zijn banden vaak richting gebonden, als je kruislings zou wisselen, draaien ze verkeerd om.

Geplaatst: 10.08.2010 - 19:24
door RonaldXC70
Dank je wel, dan ga ik het zo doen.

Geplaatst: 11.08.2010 - 14:47
door Sailor
Even hier op inhakend... mijn 'universele' garage zegt dat het verstandig is om een keer te wisselen zodat je wat langer met de banden doet, maar dat dit absoluut niet uitmaakt voor Haldex systemen, wel bij de oudere visco's. Klopt dit nu of niet?

Geplaatst: 11.08.2010 - 15:19
door Hans s60
In het instructieboekje van onze XC 90 (2003) staat dat de banden met het meeste profiel aan de achterzijde moeten zitten.

Geplaatst: 11.08.2010 - 17:12
door awedzing
Hans s60 schreef:In het instructieboekje van onze XC 90 (2003) staat dat de banden met het meeste profiel aan de achterzijde moeten zitten.
Dit heeft te maken met uitbreken van de auto. Dat zal hij altijd achter doen en nooit voor. Dus moet het beste profiel acher zitten.

Geplaatst: 11.08.2010 - 18:13
door gsx750r
awedzing schreef:
Hans s60 schreef:In het instructieboekje van onze XC 90 (2003) staat dat de banden met het meeste profiel aan de achterzijde moeten zitten.
Dit heeft te maken met uitbreken van de auto. Dat zal hij altijd achter doen en nooit voor. Dus moet het beste profiel acher zitten.
Klopt, dit is al vaker aan de orde gekomen op het forum.

Ook bandenfabrikanten adviseren dat en indien je googled op bijv. nieuwe banden voor of achter komen er genoeg sites te voorschijn waar het hoe en waarom wordt uitgelegd.

Rob

Geplaatst: 11.08.2010 - 22:50
door RonaldXC70
Klopt inderdaad allemaal, maar het gaat er hier juist om dat alle banden ongeveer een gelijke porfieldiepte moeten hebben om de kwetsbare viscokoppeling niet extra te belasten.
Daar is de Haldex (ipv visco gemonteerd vanaf 2003, = dus ook XC90) niet gevoelig voor (heb ik begrepen).