Schakelen? Diesel

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

Weet iemand wanneer je het beste kan schakelen, bijvoorbeeld om het snelst van 0 naar 100 te gaan met een diesel? Ik neem aan dat je niet gewoon de auto tot in het rood trapt en dan schakelt toch? Wat is het beste toerental? En ook voor normaal rijden en voor Zuinig rijden en dat per versnelling ;) heeft iemand da paraat?
Gebruikersavatar
corne
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 05.05.2007 - 08:07
Locatie: Moergestel

Dan moet je kijken waar je auto het hoogste koppel heeft,
dan schakelen denk ik.
Of een T5 of D5 aanschaffen. :D
Die gaan altijd hard :)
V50 Summum 2.4i 170pk Geartronic 2006
Honda civic 1.4i 1999
suzuki alto 1990 900cc
Gebruikersavatar
Nik0la
3rd Gear member
Berichten: 296
Lid geworden op: 03.03.2009 - 12:54
Locatie: Barendrecht

Laatst voor het eerst in een 1.6d gereden. Rijden altijd benzine.

Kon moeilijk wennen aan de diesel. De "kracht" ligt bij de diesel duidelijk in de lagere toerentallen. Ver doortrappen richting rood heeft dan ook helemaal geen zin, zoals dat bij benzine wel heeft. Denk dat vol intrappen en bij de 4000 opschakelen meest rendement oplevert. Maar er zijn veel forummers die hier een stuk meer verstand van hebben..
2012-2013 Volvo s40 2.0 my08
2013-2015 Even geen volvo :@
2015-... Volvo v40 2.0 2002
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27488
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Inderdaad doorgaan tot de 4000 toeren, zodra je overschakelt zit je gelijk weer in het gebied waar de motor het beste presteert
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

Hèhè okay, duidelijk dat ik altijd benzine heb gereden en nog steeds denk dat als je echt vaart wil maken je laat moet schakelen, toch eens proberen
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21205
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Of je koopt een, 5cyl die zijn lekker smeuig en blijven boven de 3000 toeren ook wakker.
Of het ook sjiek staat met een Volvo is vraag 2
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 860
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Als je meer wilt weten over zuinig rijden, dan kun je kijken op Het Nieuwe Rijden. Daar staan rijstijltips, o.a. wanneer je het beste kunt schakelen.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

corne schreef:Dan moet je kijken waar je auto het hoogste koppel heeft,
dan schakelen denk ik.
Of een T5 of D5 aanschaffen. :D
Die gaan altijd hard :)
Lijkt me niet erg effectief. Schakelen bij ong 2000 toeren en dan de motor helemaal afwurgen. Je moet juist schakelen waar de motor het max vermogen afgeeft.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Rutger
4th Gear member
Berichten: 928
Lid geworden op: 10.01.2010 - 13:12
Locatie: Het mooie Limburg
Contacteer:

Doortrekken tot 4k toeren? Wow, mijn BC met schakelindicator geeft hem aan tussen de 2.2 en 3k. Niet hoger. Maar het is dan ook de S&S gericht op zuinigheid...
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

TS heeft twee vragen, voor de snelste manier, gewoon trappen en bij +/-4000tpm schakelen.
Voor de zuinigste manier zou ik bij +/-2700 tpm. schakelen met een 1.6D
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Eagletje
4th Gear member
Berichten: 674
Lid geworden op: 04.10.2009 - 18:19
Locatie: Overijssel, Hardenberg

Ik zou een automaat kopen. Heeft ondergetekende ook gedaan. Bevalt meer dan goed !!! :-)
S60 D5 2003 automaat, stoelverwarming, sportstoelen, mimas.

S60 D5 2002, automaat.
V50 2.0D 2004
S70 2.5 10v 1998


Eddy
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

We hebben het over een 1.6D... Adviezen als "ik zou een 5 cilinder kopen" of "koop een automaat", hebben derhalve weinig zin..
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21205
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

945i schreef:We hebben het over een 1.6D... Adviezen als "ik zou een 5 cilinder kopen" of "koop een automaat", hebben derhalve weinig zin..
Met alle respect, maar als iemand van 31 jaar wil weten hoe hij tijdens een sprint in een 16D met 110pk zo snel mogelijk van 0 naar 100km/h komt, maak ik daar maar een lolletje van.
De enige reden dat ik het potentieel van de motor volledig zou willen gebruiken is als ik een voorrangs weg opdraai waarbij ik iemand over het hoofd heb gezien.
Ik denk dat als je met "The big dogs" :D mee wil doen in een sprint, een iets andere motor zeker de voorkeur geniet.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27488
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik denk niet dat een zwaardere S60 met slechts 16 pk meer veel sneller is :lol:
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21205
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb meer pk's in Nederland ook niet nodig, de 300nm koppel die dit blok heeft maakt een heleboel goed.
De tijd dat ik als eerste weg moest bij de verkeerslichten liggen al 15 jaar achter mij.
Wat betreft gewicht ontloopt het elkaar niet veel.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
SonnyBBQ
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 04.04.2008 - 16:33

Snel wegkomen is ook vaak belangrijk bij het oversteken van een drukke weg.
De curve van de 1.6D is vrij lineair wat niet direct voor grote problemen zorgt.

2 tips:
- Laat de motor een klein beetje in de toeren lopen tot de turbo oppikt, alvorens de koppeling op te laten komen. Na een beetje oefenen kan dit vrij vlot en schiet je dus van je plaats.

- verder tijdens het accelereren ook nooit plankgas geven. Als je er op let, dan kan je het koppel voelen opkomen en verdwijnen tijdens het gas geven. Snelste manier is hier dus om geleidelijk gas te geven en op tijd op te schakelen. Het maximale vermogen ligt volgens mij ook ergens tussen 3800-4000 toeren. Maar eerlijk gezegd kijk ik nooit naar mijn toerenteller.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27488
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het maximale vermogen ligt tussen de 3800 en 4000 toeren, het maximale koppel is al veel eerder beschikbaar
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
SonnyBBQ
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 04.04.2008 - 16:33

Klopt, ik bedoelde vermogen hier... maximaal koppel is ergens rond de 1500 toeren.
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

diesel01 schreef:
945i schreef:We hebben het over een 1.6D... Adviezen als "ik zou een 5 cilinder kopen" of "koop een automaat", hebben derhalve weinig zin..
Met alle respect, maar als iemand van 31 jaar wil weten hoe hij tijdens een sprint in een 16D met 110pk zo snel mogelijk van 0 naar 100km/h komt, maak ik daar maar een lolletje van.
Wat is dit voor suggestieve opmerking? Doe even normaal. De vraag is volgens mij heel valide! Hoe kan je optimaal optrekken met een diesel? Dat je een d5 of T5 moet kopen snapt een debiel ook nog wel....

Wat dat betreft is de opmerking van 945i het antwoord op de vraag totdat er een beter antwoord komt. Het spreekt overigens voor zich dat een 31- jarige het overigens ook nog leuk vindt om Af en toe op te trekken maar daarvoor moet je niet in een 1.6d zitten
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21541
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik zal ook een poging wagen ...

De beste manier, in mijn ogen, is te schakelen op dat moment dat het koppel in een zekere versnelling afneemt en als je inlegt op de volgende versnelling op het moment dat het koppel bij dat toerental (bijna) maximaal is.

Ben ik duidelijk want ik vind de zinsbouw een beetje stom.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”