Pagina 1 van 2
Schakelen? Diesel
Geplaatst: 11.08.2010 - 21:38
door remmm
Weet iemand wanneer je het beste kan schakelen, bijvoorbeeld om het snelst van 0 naar 100 te gaan met een diesel? Ik neem aan dat je niet gewoon de auto tot in het rood trapt en dan schakelt toch? Wat is het beste toerental? En ook voor normaal rijden en voor Zuinig rijden en dat per versnelling

heeft iemand da paraat?
Geplaatst: 11.08.2010 - 22:37
door corne
Dan moet je kijken waar je auto het hoogste koppel heeft,
dan schakelen denk ik.
Of een T5 of D5 aanschaffen.
Die gaan altijd hard

Geplaatst: 11.08.2010 - 22:42
door Nik0la
Laatst voor het eerst in een 1.6d gereden. Rijden altijd benzine.
Kon moeilijk wennen aan de diesel. De "kracht" ligt bij de diesel duidelijk in de lagere toerentallen. Ver doortrappen richting rood heeft dan ook helemaal geen zin, zoals dat bij benzine wel heeft. Denk dat vol intrappen en bij de 4000 opschakelen meest rendement oplevert. Maar er zijn veel forummers die hier een stuk meer verstand van hebben..
Geplaatst: 11.08.2010 - 23:29
door Fredhead
Inderdaad doorgaan tot de 4000 toeren, zodra je overschakelt zit je gelijk weer in het gebied waar de motor het beste presteert
Geplaatst: 12.08.2010 - 09:47
door remmm
Hèhè okay, duidelijk dat ik altijd benzine heb gereden en nog steeds denk dat als je echt vaart wil maken je laat moet schakelen, toch eens proberen
Geplaatst: 12.08.2010 - 10:16
door diesel01
Of je koopt een, 5cyl die zijn lekker smeuig en blijven boven de 3000 toeren ook wakker.
Of het ook sjiek staat met een Volvo is vraag 2
Geplaatst: 12.08.2010 - 10:20
door Peter-V50
Als je meer wilt weten over zuinig rijden, dan kun je kijken op
Het Nieuwe Rijden. Daar staan rijstijltips, o.a. wanneer je het beste kunt schakelen.
Geplaatst: 12.08.2010 - 11:16
door edraket
corne schreef:Dan moet je kijken waar je auto het hoogste koppel heeft,
dan schakelen denk ik.
Of een T5 of D5 aanschaffen.
Die gaan altijd hard

Lijkt me niet erg effectief. Schakelen bij ong 2000 toeren en dan de motor helemaal afwurgen. Je moet juist schakelen waar de motor het max vermogen afgeeft.
Geplaatst: 12.08.2010 - 12:31
door Rutger
Doortrekken tot 4k toeren? Wow, mijn BC met schakelindicator geeft hem aan tussen de 2.2 en 3k. Niet hoger. Maar het is dan ook de S&S gericht op zuinigheid...
Geplaatst: 12.08.2010 - 12:38
door 945i
TS heeft twee vragen, voor de snelste manier, gewoon trappen en bij +/-4000tpm schakelen.
Voor de zuinigste manier zou ik bij +/-2700 tpm. schakelen met een 1.6D
Geplaatst: 12.08.2010 - 13:43
door Eagletje
Ik zou een automaat kopen. Heeft ondergetekende ook gedaan. Bevalt meer dan goed !!!

Geplaatst: 12.08.2010 - 13:51
door 945i
We hebben het over een 1.6D... Adviezen als "ik zou een 5 cilinder kopen" of "koop een automaat", hebben derhalve weinig zin..
Geplaatst: 12.08.2010 - 14:34
door diesel01
945i schreef:We hebben het over een 1.6D... Adviezen als "ik zou een 5 cilinder kopen" of "koop een automaat", hebben derhalve weinig zin..
Met alle respect, maar als iemand van 31 jaar wil weten hoe hij tijdens een sprint in een 16D met 110pk zo snel mogelijk van 0 naar 100km/h komt, maak ik daar maar een lolletje van.
De enige reden dat ik het potentieel van de motor volledig zou willen gebruiken is als ik een voorrangs weg opdraai waarbij ik iemand over het hoofd heb gezien.
Ik denk dat als je met "The big dogs"

mee wil doen in een sprint, een iets andere motor zeker de voorkeur geniet.
Geplaatst: 12.08.2010 - 14:40
door Fredhead
Ik denk niet dat een zwaardere S60 met slechts 16 pk meer veel sneller is

Geplaatst: 12.08.2010 - 14:51
door diesel01
Ik heb meer pk's in Nederland ook niet nodig, de 300nm koppel die dit blok heeft maakt een heleboel goed.
De tijd dat ik als eerste weg moest bij de verkeerslichten liggen al 15 jaar achter mij.
Wat betreft gewicht ontloopt het elkaar niet veel.
Geplaatst: 12.08.2010 - 15:22
door SonnyBBQ
Snel wegkomen is ook vaak belangrijk bij het oversteken van een drukke weg.
De curve van de 1.6D is vrij lineair wat niet direct voor grote problemen zorgt.
2 tips:
- Laat de motor een klein beetje in de toeren lopen tot de turbo oppikt, alvorens de koppeling op te laten komen. Na een beetje oefenen kan dit vrij vlot en schiet je dus van je plaats.
- verder tijdens het accelereren ook nooit plankgas geven. Als je er op let, dan kan je het koppel voelen opkomen en verdwijnen tijdens het gas geven. Snelste manier is hier dus om geleidelijk gas te geven en op tijd op te schakelen. Het maximale vermogen ligt volgens mij ook ergens tussen 3800-4000 toeren. Maar eerlijk gezegd kijk ik nooit naar mijn toerenteller.
Geplaatst: 12.08.2010 - 15:29
door Fredhead
Het maximale vermogen ligt tussen de 3800 en 4000 toeren, het maximale koppel is al veel eerder beschikbaar
Geplaatst: 12.08.2010 - 15:42
door SonnyBBQ
Klopt, ik bedoelde vermogen hier... maximaal koppel is ergens rond de 1500 toeren.
Geplaatst: 12.08.2010 - 18:57
door remmm
diesel01 schreef:945i schreef:We hebben het over een 1.6D... Adviezen als "ik zou een 5 cilinder kopen" of "koop een automaat", hebben derhalve weinig zin..
Met alle respect, maar als iemand van 31 jaar wil weten hoe hij tijdens een sprint in een 16D met 110pk zo snel mogelijk van 0 naar 100km/h komt, maak ik daar maar een lolletje van.
Wat is dit voor suggestieve opmerking? Doe even normaal. De vraag is volgens mij heel valide! Hoe kan je optimaal optrekken met een diesel? Dat je een d5 of T5 moet kopen snapt een debiel ook nog wel....
Wat dat betreft is de opmerking van 945i het antwoord op de vraag totdat er een beter antwoord komt. Het spreekt overigens voor zich dat een 31- jarige het overigens ook nog leuk vindt om Af en toe op te trekken maar daarvoor moet je niet in een 1.6d zitten
Geplaatst: 12.08.2010 - 19:26
door Msuidgeest
Ik zal ook een poging wagen ...
De beste manier, in mijn ogen, is te schakelen op dat moment dat het koppel in een zekere versnelling afneemt en als je inlegt op de volgende versnelling op het moment dat het koppel bij dat toerental (bijna) maximaal is.
Ben ik duidelijk want ik vind de zinsbouw een beetje stom.