Olie keerring?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Wolfs XC
5th Gear member

Ik zie in enkele forums (en advertenties) de volgende term terugkomen "olie keerring" vervangen.

Is dit een zwak punt bij Volvo?
Frumpy
5th Gear member

Niet perse Volvo! Bij de andere merken komt het ook voor.
Ik neem hier even aan, dat men de krukaskeerring bedoelt.

Vaak bij kilometervreters, maar je kan ook gewoon pech hebben bij bijv. een materiaalfout.
Bas en Jee
1st Gear member

Hoeft niet per se bij kilometervreters te zijn dat de "oliekeerring" of "krukaskeerring" gaat lekken. Heb momenteel ook nog een Renault 5 van 20 jaar oud (te koop overigens), waar deze van lekte. Vaak droogt, de ring die van rubber is, uit, naarmate de auto ouder wordt en wordt dus hard. Ook de bestanddelen (doops) die aan smeerolie zijn toegevoegd om de olie betere smeereigenschappen te geven, zijn debet aan dit euvel. Tegenwoordig zijn de materialen van betere kwaliteit en komt het minder voor. Het vervelende van dit probleem is, dat wanneer je het wil verhelpen, er slechts 2 oplossingen zijn. De keerring vervangen is een hele vette klus, want de versnellingsbak moet uitgebouwd worden. Een andere oplossing (relatief goedkoop), is om een speciale vloeistof toe te voegen aan de smeerolie, welke de eigenschappen heeft, het rubber weer zacht te maken. Dat laatste heb ik bij mijn Renault gedaan, met verbluffend resultaat. In het verleden verkocht de firma Wynns (loste meer op dan je lief was..hahaha) dit goedje, maar tegenwoordig zijn er ook andere merken die dat gene doen waarvoor ze bestemd zijn, zonder dat dit nadelige gevolgen heeft voor het motortje.
volvomen-1
2nd Gear member
Contacteer:

Het enige waar je op letten moet is dat de keerringlekkage niet andere rubberen delen kan raken zoals de distributieriem of de aandrijf poelie van de aggregaten. Heb ik een keer gehad en kosste ff 1750,- teuro's
Dit was wel bij de bekende VW Transporter motor.(Volvo spreekt liever van Audi motor, maar die pick-upjes van de gemeente klinken toch echt hetzelfde...)
V70 D5, Silver metallic, 225.000 km. en net weer nw. voorbanden...
interceptor
2nd Gear member

Vaak droogt, de ring die van rubber is, uit, naarmate de auto ouder wordt en wordt dus hard.
is zeker juist !!

en zeker :

Het enige waar je op letten moet is dat de keerringlekkage niet andere rubberen delen kan raken zoals de distributieriem of de aandrijf poelie van de aggregaten.
Beiden zijn me bij vorige auto's voor gevallen !!
corrio
2nd Gear member

Hoe kun je zien of merken dat die bewuste keerring lekt?

Corrio
Bas en Jee
1st Gear member

Auto opkrikken of op babybrugjes rijden b.v. , onderplaat verwijderen en kijken bij de krukaspoulies of er oliedruppels te zien zijn. Bij overmatig olie verbruik zeker controleren.
Bas en Jee rijden een nieuw model V70 2.5d uit 2000 sinds Januari 2006
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”