Koelprobleem V70

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
christiaantjong
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 06.11.2007 - 19:16

Beste forummers,

De laatste week heb ik problemen met de koeling. Vandaag ben ik wat grondiger op zoek gegaan, maar het probleem heb ik niet op kunnen lossen.
Het koelsysteem bouwt grote druk op, en loopt bijna helemaal leeg als ik de motor uitzet. Er is dan ruim een liter koelvloeistof weg, waar die heen is kan ik niet traceren, misschien via een overloopje eruit. Ik heb de thermostaat vervangen, maar dat heeft niks uitgehaald.
De radiator blijft trouwens ook heel koel, ook als er 90 graden op de temperatuur staat. Is er nog ergens een thermostaat die niet opengaat?
Doordat de koelvloeistof niet door het hele systeem loopt springt mijn LPG-systeem in een fout en schakelt ie automatisch terug naar benzine.
Alvast bedankt voor de wijsheid.

groet,
Christiaan
Volvo V70 2.5t 193 pk LPG 1997 Regend Red automaat
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21536
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het is wel van belang dat koelwater door je gehele blok stroomt. Als je dus een keer gevuld of vervangen hebt, moet je zorgen dat overal koelvloeistof aanwezig is. Dat kun je doen door de kachel op maximaal warm te zetten, in de slangen te knijpen met bijvullen (lucht verplaatsen) en zorg dat er een klein gat zit in je thermostaat. Eventueel aanwezige lucht kan zo ontsnappen naar de radiator en verder naar het expansievat.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
christiaantjong
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 06.11.2007 - 19:16

Beste Mark,

Denk jij dat dit probleem ontluchten is? Zit er ergens een ontluchtingsnippel?
Volvo V70 2.5t 193 pk LPG 1997 Regend Red automaat
DirkV70
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 14.12.2007 - 16:45

Christiaan,

Als je water kwijt ligt het op straat of het komt in het blok.
Check de olie eens of dat niet 'zeperig' is.
Als de radiator bij hoge watertemperatuur koud blijft is de klep defect.
Succes.

Groet, Dirk
Gebruikersavatar
christiaantjong
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 06.11.2007 - 19:16

Beste Dirk,

Welke klep is defect?

groet,
Christiaan
Volvo V70 2.5t 193 pk LPG 1997 Regend Red automaat
DirkV70
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 14.12.2007 - 16:45

Chridtiaan,

Zit boven de waterpomp. Het is een klep die bij koude motor dicht zit en zodra het water warm wordt (ik dacht 90 graden C) open gaat zodat het water dan door de radiator loopt.

Groet, Dirk
Gebruikersavatar
christiaantjong
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 06.11.2007 - 19:16

Dat zou het wel eens kunnen zijn, kan ik er makkelijk bij?
Volvo V70 2.5t 193 pk LPG 1997 Regend Red automaat
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Thermosstaat heet zo,n ding!
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

christiaantjong schreef:Doordat de koelvloeistof niet door het hele systeem loopt springt mijn LPG-systeem in een fout en schakelt ie automatisch terug naar benzine.
Ik gok een verdamper systeem.
Dan is het niet omdat de koelvloeistof niet door het systeem loopt, maar omdat er te weinig koelvloeistof in het systeem is.
Als je bijvult, loopt ie dan wel op lpg?.

In de dop van het reservoir zit een overdrukventiel.
Dat het systeem druk op bouwt, kan door een slechte doorgang komen in de radiator.
Na 13 jaren (hard) werken willen ze wel eens verstoppen, je bent niet de eerste....

Ook nooit het reservoir tot maximum vullen, half tussen min en max is voldoende.
Naarmate de motor opwarmt, gaat het peil vanzelf naar max.
Gebruikersavatar
christiaantjong
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 06.11.2007 - 19:16

hoe kom ik erachter dat dat het probleem is?
Volvo V70 2.5t 193 pk LPG 1997 Regend Red automaat
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21536
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Tjsa Christiaan, je zult even met de handen moeten wapperen en wat dingen onderzoeken. En als dat niet lukt, kun je misschien de hulp inroepen van je garage of een kennis.
De tips in deze topic lijken mij redelijk helder, dus ... Succes
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
christiaantjong
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 06.11.2007 - 19:16

Toch koppakking, hij is te koop, welke handige klusser neemt dit project van me over?
Volvo V70 2.5t 193 pk LPG 1997 Regend Red automaat
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21536
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Koppakking? Lekker dan.

Heb je nagedacht om dit te laten repareren want zo verkopen wordt ook lastig.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Klinkt misschien lullig maar repareren is een kostenpost die niet onaanzienlijk is. Technisch gesproken is de auto total-loss (gezien de dagwaarde), tenzij een goede beun dit klusje kan klaren.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Auto staat te koop op
www.volvo-plaza.nl
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Lekke koppakking, is 99 keer van de 100 een verkeerde diagnose. #-o
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ludo schreef:Lekke koppakking, is 99 keer van de 100 een verkeerde diagnose. #-o
Die is echt lek,neem maar van mij aan:)
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Wat was de oorzaak?.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

De koppakking ligt er tussenuit,hij bouwt binnen een aantal minuten een enorme druk op en blaast de koelvloeistof er direct uit.
Hij heeft hem niet laten repareren.
Ik denk zelf ook dat er te lang mee doorgereden is,maar dat weet ik niet helemaal zeker.
De koelvloeistof is schoon die er uitkomt,dus geen olie erbij.

Heb er nu eentje staan waarvan de koppakking helemaal weggevreten is,waarschijnlijk door twee soorten koelvloeistof door elkaar,waardoor het een aggresief goedje is geworden.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”