Pagina 1 van 2

Verschillen MY 10 D5 en MY 11 D5

Geplaatst: 16.08.2010 - 15:07
door NielsPHEV
Kan iemand mij vertellen hoe het komt dat de MY 10 D5 (205 pk bi turbo) een gem verbruik heeft van 6,6 l/100km (177 gram CO2/km) en dezelfde motor in de MY 11 5,4 l/100 km (144 gram CO2/km)

Het verbruik van de D5 zou volgens de specs in de prijslijst zelfs ietsje lager zijn dan de D3......

Het gaat in alle gevallen om de FWD handgeschakeld

Geplaatst: 16.08.2010 - 15:49
door Paul
Heb je het in beide gevallen over de AWD?

Geplaatst: 16.08.2010 - 15:51
door NielsPHEV
nee fwd heb de oorsponkelijke mail geupdate

Geplaatst: 17.08.2010 - 12:23
door Discovery
Voor zover ik weet is door Volvo niet gecommuniceerd waarom dit verbruik lager is. Je zou met Volvo NL contact kunnen opnemen. Je zult dat waarschijnlijk te horen krijgen dat dit komt door aanpassingen aan de motor(onderdelen die minder weerstand opleveren) en regeneratie van remenergie voor het opladen van de accu. Het zijn natuurlijk details waar de normale consument weinig kennis van heeft en dus heeft het voor Volvo weinig zin om deze details te publiceren.

Geplaatst: 17.08.2010 - 14:14
door NielsPHEV
Discovery schreef:Voor zover ik weet is door Volvo niet gecommuniceerd waarom dit verbruik lager is. Je zou met Volvo NL contact kunnen opnemen. Je zult dat waarschijnlijk te horen krijgen dat dit komt door aanpassingen aan de motor(onderdelen die minder weerstand opleveren) en regeneratie van remenergie voor het opladen van de accu. Het zijn natuurlijk details waar de normale consument weinig kennis van heeft en dus heeft het voor Volvo weinig zin om deze details te publiceren.
We spreken over bijna 20 % zuiniger terwel de MY 11 D5 zelfs zuiniger zou moeten zijn dan de D3. Ik hoop eigenlijk dat er mede forummers zijn niet voldoende ingevoerd zijn om deze vraag te beantwoorden

Geplaatst: 20.08.2010 - 21:17
door RobBob
Ik heb net hetzelfde een paar dagen geleden gevraagd aan een verkoper van Volvo ... ook hij moest mij het antwoord schuldig blijven. Spijtig, want ook ik had dit zéér graag geweten (wil nl een nieuwe wagen aanschaffen en misschien blijf ik wel bij Volvo ... maar twijfel enorm sterk tss D3 en D5). Hier kijkt toch ervaren 'volk' genoeg mee op dit forum ... een deftig antwoord zal dan ook niet lang uitblijven.

Geplaatst: 22.08.2010 - 16:09
door johanVC
Ik denk dat de versnellingsbakken langere overbrengingsverhoudingen hebben gekregen. (test in autogids van S60 D3: 1900 opm bij een snelheid van 120 km per uur) Mogelijks is dit ook bij MY 2011 voor alle modellen gewijzigd.

Geplaatst: 23.08.2010 - 12:15
door Discovery
Ik heb contact opgenomen Volvo NL en zij geven aan dat het komt door aanpassing van de software en door aanpassing van de automaat(handgeschakeld wordt niet genoemd, maar dit zal ook wel het geval zijn). De motor is exact hetzelfde.

Geplaatst: 23.08.2010 - 18:30
door daag407welkomV70
nou dan wil ik die software ook wel in mijn my '08!!
20% zuiniger, dat is niet gering!

Geplaatst: 23.08.2010 - 18:40
door BLACK DIESEL
Als het alleen een stukje software is, dan is het uit milieu overweging een goede zaak om alle MY10D5 (205 pk twin-turbo) met een positieve terugroepactie de software naar MY11D5 te updaten.

Ik wacht op een uitnodiging! :8:

Geplaatst: 23.08.2010 - 19:03
door Discovery
Motoren die 185 pk hebben vallen sowieso buiten de boot, het gaat om een aanpassing aan de 205 pk. Daarnaast staat er dat de automaat is aangepast, dus misschien meer dan alleen software.

Geplaatst: 23.08.2010 - 19:07
door bart simpson
er is al 2 jaar geen 185pk diesel meer

Geplaatst: 23.08.2010 - 19:21
door BLACK DIESEL
Let even op het onderschrift!
Ik heb geen 185 pk maar sinds 2 weken een 205 pk MY10 D5. :P

Geplaatst: 23.08.2010 - 19:27
door bart simpson
ik reageerde op discovery, ga er overigens niet van uit dat je een my 2010 kunt upgraden naar de specs van een my 2011

Geplaatst: 23.08.2010 - 19:27
door Discovery
Ik had het wel gezien, maar met de 185 pk doelde ik op de post van daag407welkomV70 die ook aanpassing wil van zijn motor. Maar gefeliciteerd met je nieuwe auto, komen er nog foto's op het forum?

Geplaatst: 23.08.2010 - 19:50
door BLACK DIESEL
Maar gefeliciteerd met je nieuwe auto, komen er nog foto's op het forum?
Ik zal kijken of ik een foto kan plaatsen nadat hij gepoetst is.
Woensdag a.s. moet hij terug voor een afleveringsbeurt en donderdag wordt hij gepoetst.
Hopelijk rookt hij dan ook niet meer! :smoker:

Geplaatst: 24.08.2010 - 00:21
door NielsPHEV
Discovery schreef:Ik heb contact opgenomen Volvo NL en zij geven aan dat het komt door aanpassing van de software en door aanpassing van de automaat(handgeschakeld wordt niet genoemd, maar dit zal ook wel het geval zijn). De motor is exact hetzelfde.
Is de hand bak ook veranderd ? ik blijf met moeilijk te geloven vinden dat je 20 % brandstof besparing realiseerd met software alleen.....

Geplaatst: 25.08.2010 - 07:42
door RobBob
En toch (met dit topic doorgelezen te hebben) blijf ik het straf (ongeloofwaardig :oops: ) vinden dat de D5 (FWD en handgeschakeld) zuiniger zou zijn dan de D3 (ook FWD en handgeschakeld).

Geplaatst: 23.09.2010 - 19:46
door NielsPHEV
Heb gisteren contact gehad met volvo NL.

T.o.v. modeljaar 10 is het brandstofverbruik in modeljaar 11 gunstiger omdat er remregeneratie is toegepast en de V70 per modeljaar 11 is uitgerust met een electro hydraulic power steering. Ook door een aanpassing van het motormanagement is gezocht naar brandstofbesparing.

Ok nu begrijp ik het. Ik vraag me dan nog steeds af waarom volvo de mooite neemt een 2.0 5 cilinder D3 te ontwerpen als die niet zuiniger is dan de bestaande 2.4 5 cilinder D5 was een software matige terugtuning niet goekoper geweest....

Geplaatst: 25.10.2010 - 22:07
door Belgianmac
Ik rijd inmiddels bijna een maand met de D3. Die is 1l/100km zuiniger dan mijn vorige 2,4D en véél stiller. Hij is ook veel vinniger.