Pagina 1 van 2
Koelvloeistof
Geplaatst: 16.08.2010 - 16:53
door PvdV70D5
Goeiemiddag,
Mijn V70D5 raakt koelvloeistof kwijt. Er is geen zichtbare lekkage. Op vakantie met een kleine caravan (700 kg)kwam de melding van een te laag niveau steeds vaker. Een dealer heeft e.e.a. afgeperst in Zwiterserland maar vond geen schokkende zaken.Misschien een klein lek bij de koppakking.... Gewoon doorijden en bijvullen indien nodig Tijdens het rijden terug uit Italië regelmatig water bijgevuld. Bij het losdraaien van de dop vulde het reservoir zich overigens meestal spontaan tot het maximum. Een beetje gasgeven leverde weer een minimumniveau op. Na een eetpauze van een uurtje (halverwege) stond het reservoir tot de dop vol met koelwater, en na 10 km kwam er weer een melding van een te laag niveau. Dat verdween weer na 10 km om vervolgens 3 uur (250 km) weg te blijven. Geen sporen van olie in het koelwater en ook geen water in de olie te vinden. Terug van vakantie varieert de stand in het reservoir tussen minimum en 1 centimeter boven maximum zonder bij te vullen. Ik ben niet onhandig maar ben nu even 'los' voor de oplossing. De cilinderkop eraf halen kan natuurlijk maar is wel erg drastisch. Ik snap niet waar het water blijft en net zo makkelijk ook weer terugkomt. De D5 heeft nu 300 dzd km gelopen en is van 2003.
Iemand een idee?
Alvast dank
Pieter
Geplaatst: 16.08.2010 - 17:48
door VolvoRob
Ik zou in eerste instantie het probleem in de pomp zoeken, niet direct in de kop.... Wat is je km stand, en wanneer is de multiriem vervangen?
Geplaatst: 16.08.2010 - 19:40
door elianmars
Misschien dat er ergens iets verstopt is? Dan kan de boel doorspoelen helpen.
Geplaatst: 16.08.2010 - 21:16
door Tinux
Kan dat het water terugkomt niet komen doordat er druk ontsnapt en er intern stoom ontstaat waardoor het resevoir weer vult
Geplaatst: 16.08.2010 - 21:27
door Akkoord
Klinkt als een luchtbel , die door de "druk" van de koelwaterpomp wordt samengeperst.
Koelwaterverlies wordt dan m.i. veroorzaakt door de expanderende luchtbel (bij stilstaande motor) , het reservoir zou dan moeten "overlopen".
Remedie; zo goed mogelijk ontluchten.
Geplaatst: 17.08.2010 - 10:33
door PvdV70D5
Dank voor het meedenken.
Ik zal het systeem eens goed ontluchten. Ik vraag me dan wel tegelijk af hoe dat 'zomaar' komt. Op de terugreis vanuit Italie heb ik ± 2 liter water moeten bijvullen. Als de pomp niet goed werkt of lekt zou dat toch zichtbaar moeten zijn of verdampt e.e.a. heel snel?
De auto is nu net voor de 3e keer de klok rond en loopt nog als een zonnetje.
Geplaatst: 18.08.2010 - 00:07
door Gast
Geen probelemen met de temperatuur (te laag/niet in midden)?
Geplaatst: 18.08.2010 - 12:15
door PvdV70D5
Nee geen problemen met de temperatuur. Blijft keurig in het midden staan. Overigens is de multiriem bij 170 dzd km vervangen. Zou dus bij 340 weer aan de beurt zijn neem ik aan.
Ga dit weekend eens proberen het systeem te ontluchten.
Geplaatst: 18.08.2010 - 18:06
door Gast
Multiriem en de distributieriem zijn vervangen? Hebben ze toen ook de waterpomp meegenomen?
Geplaatst: 22.08.2010 - 19:04
door Bo
Pieter,
Mijn volvo V70 heeft exact hetzelfde probleem. Ook als ik een paar uur achterheen >150 heb gereden dan heb ik er last van.
Al een paar keer laten kijken:
- Afpersen levert geen resultaat.
- Koppakking heeft hooguit een minimaal lek, maar niet overtuigend te vinden.
- Niets in de olie te vinden.
Ben benieuwd wat de oplossing voor jou probleem is. Al naar de waterpomp laten kijken of die laten vervangen?
Groet,
Bo
Geplaatst: 22.08.2010 - 19:34
door SuperKnutsel
Bij het losdraaien van de dop vulde het reservoir zich overigens meestal spontaan tot het maximum.
Je mag die vuldop van het koelvloeistof reservoir toch never nooit openen als deze nog warm is...........????
Misschien is er iets mis met de automatische ontluchting van het systeem??
Geplaatst: 23.08.2010 - 16:02
door PvdV70D5
Hoi Bo
Ha eindelijk ook iemand die het probleem heeft. Bij de garage in Zwitserland constateerden ze precies hetzelfde.
Ik heb de auto net uitgeleend voor een weekje vakantie in Frankrijk. Er is rustig mee gereden maar toch 2 keer de melding gehad en wat water bijgevuld. Ontluchten heeft niets geholpen.
Binnenkort moet hij voor een grote beurt. Zal vragen nog eens speciaal naar de waterpomp te kijken.
Als jij wat meer weet laat het mij ook horen.
Groet Pieter
Bo schreef:Pieter,
Mijn volvo V70 heeft exact hetzelfde probleem. Ook als ik een paar uur achterheen >150 heb gereden dan heb ik er last van.
Al een paar keer laten kijken:
- Afpersen levert geen resultaat.
- Koppakking heeft hooguit een minimaal lek, maar niet overtuigend te vinden.
- Niets in de olie te vinden.
Ben benieuwd wat de oplossing voor jou probleem is. Al naar de waterpomp laten kijken of die laten vervangen?
Groet,
Bo
Geplaatst: 23.08.2010 - 16:04
door PvdV70D5
Alex, geen idee. Dat was voor mijn tijd.
Ik vrees van niet maar dat is 4 jaar geleden.
Gr.
Pieter
AlexV70 schreef:Multiriem en de distributieriem zijn vervangen? Hebben ze toen ook de waterpomp meegenomen?
Geplaatst: 23.08.2010 - 16:13
door Gast
Tja, dan weet ik het ook even niet meer.
Komt wel vaker voor hoor.... 
Geplaatst: 23.08.2010 - 16:14
door PvdV70D5
Ja dat dacht ik ook. De garagist van Volvo vertelde mij dat als je dat langzaam doet (doekje erbij) er niks mis kan gaan. En dat is ook zo bleek. De druk gaat er langzaam vanaf. Ik stond ook met mijn oren te klapperen. Weer wat geleerd dacht.
Automatische ontluchting..... dan zou ik toch ergens water moeten zien? Het blok, en alles erom heen, blijft gewoon droog.
Groet
Pieter
SupervsDuc schreef:Bij het losdraaien van de dop vulde het reservoir zich overigens meestal spontaan tot het maximum.
Je mag die vuldop van het koelvloeistof reservoir toch never nooit openen als deze nog warm is...........????
Misschien is er iets mis met de automatische ontluchting van het systeem??
Geplaatst: 23.08.2010 - 17:12
door V70 titanium
Met mijn c70 hetzelfde probleem gehad.
Onder het rijden melding te weinig koelvloeistof en bij het losdraaien loopt hij over.
Bij mij was dus een lek in de radiateur bij de aansluiting van de kunstofbak aan de zijkant.
Dit droogt onder het rijden zo snel op dat je het alleen maar kunt zien door de bescherm plaat aan de onderkant los te draaien, en goed te kijken naar opgedroogde lek sporen.
Theo.
Geplaatst: 26.08.2010 - 11:38
door PvdV70D5
Hoi Theo,
Dat zou wel eens een oplossing kunnen zijn. Op die manier krijg je natuurlijk ook lucht in je systeem. Ik ga daar dt weekend eens naar op zoek. Kunstofbak... bedoel je je de zijblokken van de radiator die aan het koelblok (middengedeelte) vastzitten?
Pieter
Geplaatst: 26.08.2010 - 12:56
door V70 titanium
Die bedoel ik inderdaad.
Theo
Geplaatst: 06.09.2010 - 13:30
door PvdV70D5
Een weekje later en ook veel onderzoek. Geen uitwendige lekkage. De cilinderkop gaat er nu maar vanaf. Dat gaat flinke geld kosten. Ook meteen maar de waterpomp en distributieriem verniewen.
Pieter
Geplaatst: 06.09.2010 - 14:55
door Tinux
Ai dat is niet grappig meer!