Beste forummers,
zo juist zonder probleem mijn caravan weggebracht. Binnen honderd meter na aflevering van de caravan gaat de auto, s60, 2002, 140 pk, onregelmatig lopen en reageert hij niet meer op het gaspedaal. Het toerental blijft op ca 2000 staan en loopt dan heel langzaam terug. Enkele keren motor uit en opnieuw starten levert geen verschil op alleen verschijnen twee meldingen: motormanagement service vereist en idem spoed. Het oranje waarschuwingslampje brandt. Ben voorzichtig naar huis gereden ( 10 minuten afstand). In de wijk goed uitkijken want het toerental blijft constant op 2000 dus tamelijk gevaarlijk. Tussendoor nog even de cruisecontrol geprobeerd maar die doet het niet. Stationair loopt het toerental voortdurend van 1200 naar 1500 vice versa.
Wat kan dit zijn? Op vakantie met caravan (3000 km Frankrijk) en afgelopen week zonder caravan geen enkel probleem gehad.
Ga nu geen wegenwacht of volvo-assistance bellen, kan tot morgen wachten. Wat is daarbij wijs: heeft de ww of va de voorkeur?
Ben dus benieuwd naar julie vemoedens.
Bij voorbaat dank voor tips.
Tips gevraagd,motormanagement service vereist/spoed
- Oceanracer
- Geartronic member
Zou mij niets verbazen als het je gasklephuis zou zijn. Accu er al even vanaf gehad?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- 360Degreez
- 5th Gear member
Ben je met de caravan bezig geweest in de regen? Zou het een dikke kortsluiting kunnen zijn in je trekhaakstekker?
Anders (indien mogelijk) even de föhn erop met het klepje open om te kijken?
Succes!! Ik kreeg dezelfde melding tijdens mijn vakantie (samen met een sloot andere meldingen) dit bleek door een kortsluiting in de deur stekker te komen.
Succes! en laten we er voor het gemak van uitgaan dat je motor gewoon in orde is
Anders (indien mogelijk) even de föhn erop met het klepje open om te kijken?
Succes!! Ik kreeg dezelfde melding tijdens mijn vakantie (samen met een sloot andere meldingen) dit bleek door een kortsluiting in de deur stekker te komen.
Succes! en laten we er voor het gemak van uitgaan dat je motor gewoon in orde is

-
- 1st Gear member
@ Oceanracer: heb de auto nu 3 jaar en vanaf 125000 tot nu 190000 km helemaal niets gemerkt. Kan het gasklephuis ineens opspelen?
@ 360 degreez: problemen ontstonden wel pas nadat ik de caravan afgekoppeld had en ook de adapter Jaeger/Multicom verwijderd had. Heb even buiten gekeken. Zie in trekhaakdoos noch in adapter iets van water.
@ 360 degreez: problemen ontstonden wel pas nadat ik de caravan afgekoppeld had en ook de adapter Jaeger/Multicom verwijderd had. Heb even buiten gekeken. Zie in trekhaakdoos noch in adapter iets van water.
- Oceanracer
- Geartronic member
Nope, defect gasklephuis gaat van kwaad tot erger, nooit in één keer. Lijkt toch het afkoppelen van de caravan van invloed te zijn (geweest) op de auto.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Ja kan! In 1X buiten de waarden. 99,9% zeker dat je ETM (gasklephuis het heeft begeven).advolvos schreef:Kan het gasklephuis ineens opspelen?
Je kan al iets langer problemen hebben, maar dat jij dat niet hebt gemerkt hebt.
Je "groeit" namelijk mee met de gebreken van jouw auto.
Dealer kan een software update doen zodat de waarden iets verruimen, maar als je nog met de caravan weggaat (buitenland) geef ik je de tip om de ETM te vervangen.
Doet even pijn in de portemonnee.
- denkweb
- 4th Gear member
- Contacteer:
Lijkt op gasklep (hoog stationair); maar kan ook gaspedaalsensor zijn, zelfs een slechte massa zou ik nog niet gelijk uitsluiten... Wel een makkelijke diagnose: van de laatste twee wordt de foutmelding opgeslagen. Volvo Assistance gewoon bellen morgen en deze even de OBD laten uitlezen.
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
-
- 1st Gear member
Terugkoppeling:
Heb Volvo assistance gebeld en de wegenwacht kwam opdraven. Schijnt een normale procedure te zijn.
Uitlezen leverde gaskleppedaalsensor? en gasklephuis op. Meldingen resetten via uitleesapparatuur en harde reset via de accu leverden geen verbetering op. Informatie van de wegenwachter bij zijn tecnische achterwacht: waarschijnlijk toch gasklephuis.
Op takelwagen naar de dichtsbijzijnde volvodealer. Diagnose: gasklephuis defect. Kosten ca €800.
slik, dat moet dan maar.
Bedankt voor alle tips.
Heb Volvo assistance gebeld en de wegenwacht kwam opdraven. Schijnt een normale procedure te zijn.
Uitlezen leverde gaskleppedaalsensor? en gasklephuis op. Meldingen resetten via uitleesapparatuur en harde reset via de accu leverden geen verbetering op. Informatie van de wegenwachter bij zijn tecnische achterwacht: waarschijnlijk toch gasklephuis.
Op takelwagen naar de dichtsbijzijnde volvodealer. Diagnose: gasklephuis defect. Kosten ca €800.

Bedankt voor alle tips.
- euerw
- 5th Gear member
neem toch aan dat Volvo een deel op zich neemt? is niet voor niets bij radar geweest het probleem lag toch bij hun?
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Bij de 140 PK dus zonder turbo, moet de kosten rond de € 600,- liggen.
Ik zou zeker het Radar verhaal aanhalen, niet geschoten is ook mis.
De coulance regeling is beter geworden, maar dat ging over auto's die in een bepaalde tijd (jaren geleden) gerepareerd zijn.
Hier komt het Radar verhaal ook voorbij: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5495
Ik zou zeker het Radar verhaal aanhalen, niet geschoten is ook mis.
De coulance regeling is beter geworden, maar dat ging over auto's die in een bepaalde tijd (jaren geleden) gerepareerd zijn.
Hier komt het Radar verhaal ook voorbij: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5495
-
- 1st Gear member
Rekening was uiteindelijk €760,- waarvan 476 excl. voor het klephuis.
Daarnaast ETM upgrade, ETM reload en - ook meteen laten repareren - een defect scharnier van het tankklepje (ook zo'n typisch Volvo-prutsonderdeel). Heb veel verhalen gelezen, o.a. van Denkweb die het in Radar heeft aangekaart. Volvo Nl doet helemaal niets. Na - in mijn geval - 8 jaar en ca 185000 km vindt men het gewoon "slijtage". Enfin, ik kan weer rijden.
Daarnaast ETM upgrade, ETM reload en - ook meteen laten repareren - een defect scharnier van het tankklepje (ook zo'n typisch Volvo-prutsonderdeel). Heb veel verhalen gelezen, o.a. van Denkweb die het in Radar heeft aangekaart. Volvo Nl doet helemaal niets. Na - in mijn geval - 8 jaar en ca 185000 km vindt men het gewoon "slijtage". Enfin, ik kan weer rijden.