Rook achter bij starten

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Han V50
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 29.08.2010 - 08:14

Hierbij een probleem met mijn V50 D 2.0 uit 2004 dat ik jullie wil voorleggen. Hopelijk heeft iemand dit ook meegemaakt en is er een oplossing voor gevonden. Situatie is de volgende.

Als ik de motor van de auto start zie ik achter het motorblok alleen bij het starten een uitlaatgassen/ rook opstijgen. Ik heb de auto nog niet zo lang maar merkte het bij toeval op.

Ik weet niet of het er mee samenhangt maar na een vakantie in Italie wilde de auto de volgende dag niet starten. Opgesleept en de garage die hem heeft nagelopen kon niets vinden. Dachten aan een vervuiling in de motor. Hebben toen een flesje Forte in de tank laten lopen en hij startte weer. Vervolgens haperde hij na het tanken nog een keertje maar na een paar pogingen startte hij wel weer. Nu een paar keer premium diesel getankt en hij lijkt weer normaal te lopen.
Ongeveer een maand van tevoren heb ik ook met subsidie een roetfilter door de Volvo dealer laten onderbouwen

Misschien herkent iemand het probleem en heeft daar ook een oplossing voor (gehad)?

Groet Han
V50_2.0D
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 17.01.2010 - 17:52

Weet uit ervaring van vorige common-rail diesels wel dat witte rook bij het starten vaak op een of meerdere kapotte verstuivers wijst. Verneveling van de brandstof kan minder zijn, waardoor te veel diesel onverbrand in het uitlaatsysteem terecht komt. Dit veroorzaakt de witte rook.

Zou kunnen dat een van de verstuivers vervuild is en dat het nu minder geworden is door de dieselreiniger (Forte is een goed merk) en premium brandstof minder geworden is.
Gebruikersavatar
Skollie
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 09.01.2010 - 13:18
Locatie: Middelstum

Volgens mij komt het bij de 2.0 psa blokken wel eens voor dat de pakking tussen de turbo en de verdere uitlaat een beetje lekt. Met name bij een koude motor levert dit enige lekkage aan uitlaatgassen op. Als de turbo en de uitlaat op temperatuur komen trekt alles recht en dicht.

Mogelijkheid....?
C 30 2.0 D 07' zwart momentum.
S 60 D5 Drivers Edition geartronic silver 08'
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

is eigenlijk de eerste keer dat ik dit hoor...
De motor al eens gestart met de kap open om te zien waar het precies vandaan komt?

Merk je bij het rijden dat hij kracht mist of gaat dat allemaal goed?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Alsof je nog iets van een motor ziet met al die plastic kappen.
Groeten van Frans.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

die plastic kap trek je er uiteraard af om zo'n dingen te testen...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Han V50
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 29.08.2010 - 08:14

Bedankt voor jullie reactie,

De kap heb ik er inderdaad al vanaf gehaald. Maar ik kan niet zien waar het vandaan komt. Is ook echt alleen bij het starten van de motor. Dus die suggestie van de pakking zou wel eens kunnen kloppen. Volgens mij niet echt schadelijk of wel?

Groeten Han
newfh
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 14.12.2005 - 18:46

Skollie schreef:Volgens mij komt het bij de 2.0 psa blokken wel eens voor dat de pakking tussen de turbo en de verdere uitlaat een beetje lekt. Met name bij een koude motor levert dit enige lekkage aan uitlaatgassen op. Als de turbo en de uitlaat op temperatuur komen trekt alles recht en dicht.

Mogelijkheid....?
Klopt, heb hetzelfde met mijn 2.0D. Met name als de motor nog niet op temperatuur is dan komen er wat uitlaatgassen vrij en deze komen dan via de aanjager naar binnen. Heel vervelend. De dealer kan/kon niets vinden maar ik "leer er mee leven", dwz. bij koude motor de aanjager ff uit en als je gaat rijden komt alles op temperatuur en verdwijnt de minimale lekkage vanzelf. Er kan trouwens ook wat lekkage optreden in het EGR traject, dus vanaf de EGR klep aan de achterzijde v/h motorblok naar het inlaatkanaal toe. Mits de klep niet soepel meer open of dicht gaat, want bij een koude motor staat deze normalerwijs gesloten.
V50 2.0D, Black Sapphire, 17"; Sculptors, 16"; Clava's voor de winter, High performance sound, VDO Arrow navigatie, Achterspoiler.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”