Pagina 1 van 2
Aanschaf S60, wie helpt
Geplaatst: 30.08.2010 - 23:47
door robbie2
Beste forum-bezoekers/auto-kenners maar bovenal volvo-liefhebbers,
Ik sta op het punt een S60, 2.4D geartronic aan te schaffen uit 2006, met 150 dkm op de teller.
Auto ziet er natuurlijk mooi uit, black-stone zwart, met weinig gebruik sporen.
Ik ben absoluut geen motor-kenner, maar de dealer is positief, en om mij heen hoor ik inderdaad de geluiden, geen probleem, met geartronic is de motor zeker goed, want bij een hoog toerental schakelt hij vanzelf terug. Dus de 300dkm kan ie makkelijk aan.
Ik rij gemiddeld 17 dkm per jaar, dus eigenlijk is een diesel voor mij duurder, echter het comfort van de diesel in combinatie met geartronic spreekt mij wel aan.
Wat is jullie advies, niet verder nadenken maar doen, of zou ik me nog even moeten bedenken en er 1 zoeken met minder km ?
Kan ik veel kosten tegenkomen of valt dat mee ?
Wat is jullie ervaring ?
Ik hoor graag van jullie.
Robbie
Geplaatst: 31.08.2010 - 00:06
door Gast
Even een 160.000 km beurt (ditributieriem enz...) er bij in bedingen en dan kopen, als de prijs goed is.
Heb je een link naar de advertentie van de auto?
Of hij duurder is, vraag ik mij af. Ik rijd ongeveer 18 d per jaar, omslagpunt zit toch echt iets lager.
Re: Aanschaf S60, wie helpt
Geplaatst: 31.08.2010 - 00:23
door Bart Giesen
robbie2 schreef:
Wat is jullie advies, niet verder nadenken maar doen, of zou ik me nog even moeten bedenken en er 1 zoeken met minder km ?
Kan ik veel kosten tegenkomen of valt dat mee ?
Wat is jullie ervaring ?
Ik vind 150.000 niks voor een diesel! Mijn (welliswaar een 1.9 S40 2002) diesel heeft ondertussen 270.000 gelopen. En ieder jaar fluitend door de apk! Nooit problemen mee. En dat is notabene een Renault motor.
Anderzijds zeg ik wel; 17000km p/j en dan icm diesel (zeker zon slagschip), is misschien niet echt 'rendabel'. Maarja, wat is buiten een rendement ketel nog rendabel tegenwoordig :S
Geplaatst: 31.08.2010 - 08:58
door Richard
Ik zou inderdaad d ebeurt met distributieriem etc. erbij in bedingen. Voor de rest zou ik zeggen doen. Veel van mijn diesels heb ik met meer dan 130k gekocht en eigenlijk nooit echt problemen mee gehad. Een beetje diesel kan 3ton zo aan. En ja, diesel of benzine met 17k p/j is een keuze voor jezelf. Dat is afwegen wat je zwaarder vind wegen. Meer vaste lasten of meer variabele lasten.
Geplaatst: 31.08.2010 - 08:59
door V70/2.4D/2003
Wij hadden graag een link naar de advertentie. Zoals AlexV70 terecht zegt: Bij aankoop er voor zorgen dat hij de 160 k beurt (en dus vervangen van de distributie etc) als "afleverbeurt" meekrijgt. DWZ de totale beurt dus ook olie filters etc. (kosten dezes in geval van rekening man 1600 eurotjes)
Voor het overige: anderhalve ton voor een D5 is peanuts, die motor is gemaakt voor de eeuwigheid, de rest van de auto trouwens ook.
Geplaatst: 31.08.2010 - 09:04
door mga1600
Wat is er fout aan mijn sommetje?:
Een diesel kost een paar honderd euro meer per jaar aan onderhoud - toch?
Wegenbelasting voor een Diesel is ca. 700 euro meer per jaar
De afschrijving is denk ik net een paar honder euro minder
Het verbruik van een vergelijkbare benzine uitvoering is veel hoger, de brandstof zelf is ook veel duurder. Wij hebben 2 V70's: 1 170 pk benzine en 1 D5 Diesel. Verbruik benzine ongeveer 9,5 l/100 km, verbruik D5 6,3 l/100 km. Gelijke rijstijl. Verbruik bij 20.000 km 1900 l benzine per jaar of 1260 l diesel, dat kost resp. 2850 euro en 1450 euro; m.a.w. een besparing van 1400 euro voor de diesel. Dus bij 20.000 km/jr is de jaarlijkse netto besparing voor een (tweedehands aangeschafte) diesel in de grootte-orde van 800 -1000 euro.
Geplaatst: 31.08.2010 - 09:13
door V480-S60
Een diesel is bijna niets duurder in onderhoud dan een benzine. Dat is het eerste wat mis is.
Afschrijving is veelal hoger omdat er meer km's op staan. (Maar voor een 2e hands is dat natuurlijk fijner)
Verder klopt je verhaal wel.
Voor @robbie2.
Indien de prijs voor jou goed is: inclusief 160.000 beurt met d-riem en minimaal een half jaar garantie (niet dat je die nodig zal hebben) DOEN.
Geplaatst: 31.08.2010 - 11:30
door mehrzahl
Een diesel is bijna niets duurder in onderhoud dan een benzine.
Daar ben ik het niet mee eens: in vergelijking tot een atmosferische benzinemotor is de olie van een diesel is duurder, er zit een dieselfilter in, en bovendien zijn er meer dure onderdelen die kapot kunnen gaan (verstuivers, turbo, intercooler, dieselpomp).
Geplaatst: 31.08.2010 - 23:23
door robbie2
Allen bedankt voor de reacties !
Inderdaad, kosten plaatje is een eigen keuze en houdt me wel bezig. Echter alleen als je een geartronic-diesel hebt gereden..... ben je eigenlijk verkocht en neem je het extra aan kosten op de koop toe.
Efin, ik weet voorlopig genoeg. Bedankt !
Rob. ::D ::D
Geplaatst: 01.09.2010 - 18:40
door Gast
mehrzahl schreef:Een diesel is bijna niets duurder in onderhoud dan een benzine.
Daar ben ik het niet mee eens: in vergelijking tot een atmosferische benzinemotor is de olie van een diesel is duurder, er zit een dieselfilter in, en bovendien zijn er meer dure onderdelen die kapot kunnen gaan (verstuivers, turbo, intercooler, dieselpomp).
En aan een benzine gaat niets stuk?
Verstuivers, turbo en dieselpomp komen weinig voor en dan zeker niet bij deze km's.
Intercooler ja, maar dat zijn nog niet de kosten.
Wel eens een bobine moeten vervangen? Kosten maar zo € 250,- en daar heb je er ook nog eens 5 van.
Als dan je dan perse een benzinemotor wil, dan één op LPG.
@robbie2, hoe zit het met de link.......??
Geplaatst: 04.09.2010 - 21:34
door robbie2
Inmiddels naar een andere S60 op zoek want de vorige had wel wat weinig opties.
Mijn neus is inmiddels gevallen op een auto bij van Aarle.
Hierbij de link
zie hier
Ziet er goed uit, echter het kenteken is bijzonder recent, maar de auto is uit 2006.
Is dat normaal ?
Km stand staat op 161dkm, maar voor een diesel begrijp ik niet om wakker van te liggen.
Rob.
Geplaatst: 04.09.2010 - 22:24
door Jeroen
Link werkt niet, is het die zwarte met kenteken 72-LHG-1?
Van Aarle importeert veel Volvo's uit Duitsland, vaak schadeauto's die ze in hun eigen werkplaats netjes repareren.
Als je gaat kijken dan zal dat direct vermeld worden wat de schade geweest is.
Geplaatst: 04.09.2010 - 22:32
door 945i
Jeroen, hoe weet je dat wat ze je vertellen ook echt de schade is geweest?
Geplaatst: 04.09.2010 - 22:38
door Jeroen
Dat weet je nooit natuurlijk.
Maar toen ik voor de XC60 bij ze kwam kijken werd er direct vermeld dat de auto uit Duitsland kwam en dat er schade aan was geweest.
Over die schade had hij niets hoeven zeggen want ik zou het niet gezien hebben.
Af en toe moet je ook vertrouwen in de mede mens hebben

Geplaatst: 04.09.2010 - 23:00
door 945i
Ze zeggen het zodat je niet kunt gaan zeuren na een tijdje...
Je moet echt wel een geoefend oog hebben om te zien of iets ook werkelijk goed gemaakt is, voor een "leek" lijkt het vaak prima, maar onderhuids...
(heb zoveel prutswerk gezien..manmanman.)
Geplaatst: 04.09.2010 - 23:07
door robbie2
voor een "leek" het lijkt het vaak prima, maar onderhuids...
Precies, en ik ben een leek, dus maar verder naar een andere.
Ik hou niet zo van verrassingen, en ik wil een goede en betrouwbare auto. Er zijn denk ik genoeg nog betrouwbare occasions verkrijgbaar, en ook bij van aarle denk ik zo.
http://www.vanaarle.nl/aanboddetails.ph ... 0116F095AA}
lijkt ook prima. toch ?
Rob
Geplaatst: 04.09.2010 - 23:15
door 945i
Kan je een betere link maken, deze komt niet bij een specifieke auto uit...
Geplaatst: 04.09.2010 - 23:32
door Jeroen
Robbie, ik zeg toch niet dat de s60 die je op oog hebt schade heeft gehad.
Rij er gewoon eens langs en informeer naar de auto.
Van Aarle heeft een goede reputatie, die gaan echt geen TL auto's opknappen en verkopen.
Vaak zijn het kleine schades die ze zelf maken en die ook gunstig (BPM) zijn bij het invoeren van een auto.
Geplaatst: 04.09.2010 - 23:35
door Rick H
JeroenXC60 schreef:
Van Aarle heeft een goede reputatie, die gaan echt geen TL auto's opknappen en verkopen.
Ik kan mij toch recent herinneren dat er bij 2 mede-forumers wielen scheef
in de wielkast stonden, ik wil van aarle niet onderuit halen ofzo maar mijn mening is na het zien van deze foto's toch wat genuanceerder.
grt
Rick
EDIT betreffende topic er nog even bijgezocht
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=37580
Geplaatst: 04.09.2010 - 23:49
door Jeroen
Heg geen aandelen bij van Aarle maar deze 2 auto's waren geen schadegevallen, maar blijkbaar een monteur die zijn werk niet goed heeft gedaan.
Maakt verder niet uit, de 1e vraag was over het nieuwe kenteken hoe dat kwam, import Duitsland, waarschijnlijk ook wat schade gehad.
Verder altijd goed opletten bij de aanschaf van een 2e hands auto, zelf geen verstand van auto's dan iemand meenemen die er wel verstand van heeft en anders vertrouwen op de verkoper.