Pagina 1 van 8

LPG of Diesel

Geplaatst: 31.08.2010 - 17:58
door sju_art
Omdat ik zag dat het diesel/LPG tpoic alweer een tijdje is geleden, dacht ik ik graaf het op :P....

20.000 km per jaar, misschien iets meer, misschien iets minder....

200.000 voor de LPG
240.000 voor de D5

Wat zou je doen :P?

Ik heb al een tijdje gezocht en ga binnenkort bij de LPG S60 kijken, maar toch, er blijven gemixede gevoels bij LPG.

Maar Diesel is ook niet helemaal heilig :P. D5's moeten beresterk zijn, maar er gaat heel veel kapot. Toch ga ik ook bij een D5 kijken.

Prive wil ik namelijk in een S60 rijden. Dus doordeweesk staat de auto nagenoeg stil, maar in het weekend wordt er veel gereden.

En... Geld de 1200-1500 euro onderhoud per jaar voor zowel de D5 als de LPG bij 20.000 per jaar? Wat zeggen de LPG rijders, wat zeggen de D5 rijders....

Geplaatst: 31.08.2010 - 19:50
door kuupertie
Volgens mij is diesel minder gevoelig voor slijtage.
Als ik mij niet vergis worden motoren op LPG heter dan met de benzine waar ze voor bedoelt zijn. Of zijn er door Volvo geleverde LPG installaties?

Ik heb gekozen voor de diesel omdat een diesel, met name met lange afstanden, enorm rustig rijdt. Ook het toerenbereik van de D5 is geweldig !! Als ik in NL rijdt, haal ik volgens boordcomputer 5.5 liter. Met 185 PK geloofd geen enkele audi, bmw of mercedes rijder me.

GJK

Geplaatst: 31.08.2010 - 19:55
door sbv
Persoonlijk diesel, maar dat is meer omdat ik een hekel heb aan tanken.
Het koppel is heerlijk om te hebben. Ik durf niet te zeggen dat er heel veel kapot gaat/kan gaan. Rond de 200000 km zit je op een punt dat er best wel wat vervangen dient te worden, is dat gedaan, dan kan je weer een tijdje voort

Wat voor benzine uitvoering ?Als dat een turbo is ijdt dat zeer zeker ook lekker

Geplaatst: 31.08.2010 - 21:13
door gevanje
De diesel is bedrijfszekerder. Met het door jou genoemde bedrag aan onderhoud kom je zeker wel uit. Ik zit, over 3 jaar gerekend, gemmiddeld onder de € 1000. Ik heb pas een flinke investering gehad nl. draagarmen voor, wiellager, fuseekogels, stabilisatorstangen etc. Kostte mij € 1720. De jaren daarvoor telkens alleen de normale beurten. Groot en duur euvel zijn eventueel de verstuivers. Het lijkt mij dat een d5 met 240 dkm net de nodige dure beurten gehad heeft.

De lpg versies hebben toch wel wat (meer) problemen. En ja de d5 rijdt heerlijk. Ik kijk niet zozeer naar het verbruik op de teller, deze wijkt nogal af. In de praktijk haal ik redelijk makkelijk 1 op 14 met mijn geartronic, bouwjaar 2003. Mijn auto heeft nu 218 dkm gelopen. Hij rijdt nog als nieuw.

Geplaatst: 31.08.2010 - 21:21
door Gideon_XC90
Als je LPG wilt gaan rijden, zoek dan naar een Bifuel. Deze motor is er speciaal voor gemaakt. Ik rij zelf een V70 Bifuel en moet zeggen op het frequent tanken na heb ik helemaal geen nadelen. Auto is betrouwbaar en heeft voor mij zelfs met 1300kg caravan aan de haak trekkracht genoeg. Verbruik van 1 op 7-8.

Geplaatst: 01.09.2010 - 10:19
door sju_art
Dat hoor ik wel vaker dat tussen de 200.000 en 250.000-300.000 er vele dure reparaties zijn en dat daarna het onderhoud weer wat afneemt.

Ik denk dat ik daar ook maar een topic over ga beginnen, ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Voor de LPI die ik ga bekijken, let ik ook op aanpassingen aan de motor. Een keuring bij een gasboer en/of volvo dealer zou mij een goed beeld moeten kunnen geven van hoe de motor op het gas heeft gereageerd en hoe de motor er tegen bestand zou moeten zijn. Een groot gedeelte blijft ondanks elk voor onderzoek, een risico.

De D5 rijd inderdaad heerlijk en het is het overwegen waar om alleen al puur voor het koppel D5 te gaan rijden. Maar de vaste lasten zijn behoorlijk hoger bij de D5. Het scheelt naar mijn berekeningen (buiten onderhoud) al gauw 600-700 euro per jaar. En daar zit het hem precies in, er kan 600-700 euro per jaar worden uitgegeven aan onderhoud voor dat het zo duur wordt als de D5.

Jammer trouwens dat er geen LPI rijders zijn die het hele LPG G3 concept verdedigen :P.

Een bi-fuel leek mij trouwens ook de beste optie, maar die zijn uiteraard zeer gewild en dus duurder. Een LPI is makkelijker te vinden....

Geplaatst: 01.09.2010 - 14:39
door M@rcel
sju_art schreef:Jammer trouwens dat er geen LPI rijders zijn die het hele LPG G3 concept verdedigen :P.
Mijn LPI rijdt uitstekend, ik ben er erg blij mee. Dit is mijn eerste Volvo, maar alweer mijn vierde LPI wagen. Nooit LPI/LPG-gerelateerde problemen mee gehad, behalve een defekte brandstofpomp in de LPG-tank bij mijn huidige S80.

Op basis van vier auto's kan ik je geen advies geven, maar alleen mijn ervaringen delen. De dealers/specialisten/garages hebben vaak andere (negatievere) ervaringen als het om de moderne Volvo blokken gaat dan de daadwerkelijke bezitters hier op het forum. Ik ben er nog niet achter waarom dat is.

Geplaatst: 01.09.2010 - 14:48
door bart simpson
Een bezitter bezit doorgaans "slechts" één volvo op gas, dealers/specialisten/garages hebben zeer waarschijnlijk (veel) meer dan één Volvo in onderhoud, dan loop je nog wel eens ergens tegen aan, zou dat nu niet het geval zijn zouden ze die gasinbouw zondermeer toejuichen

Geplaatst: 01.09.2010 - 14:54
door M@rcel
Dat begrijp ik, maar ik vind het vreemd dat LPI rijders op dit forum veel tevredener zijn dan je op basis van ervaringen van deskundigen zou verwachten.

Voor mij bestaat daar een discrepantie die ik niet goed kan verklaren.

Geplaatst: 01.09.2010 - 15:19
door sju_art
M@rcel schreef:Dat begrijp ik, maar ik vind het vreemd dat LPI rijders op dit forum veel tevredener zijn dan je op basis van ervaringen van deskundigen zou verwachten.

Voor mij bestaat daar een discrepantie die ik niet goed kan verklaren.
Dat is nou precies wat ik bedoel. Niemand kan het uitleggen, maar op 1 of andere manier is het allemaal zo slecht nog niet :P.

Het is toch gewoon techniek die in de auto wordt gezet en die moet je onderhouden. Zet je er een kwalitatief goede installatie in en onderhoud je die goed, dan moet het toch goed komen?

Maarja niemand heeft het antwoord :P.

Oh enne, even een kreet die ik hier op de zaak (automotive sensoren industrie) steeds vaker hoor:

Gas heeft een "mooiere" verbranding dan benzine of diesel.

Wat zou dat inhouden?

Geplaatst: 01.09.2010 - 15:27
door M@rcel
Het gaat ook niet om de kwaliteit van de LPG installatie, maar de effekten van LPG op de, voor benzine ontwikkelde, Volvo motor.

LPG verbrandt anders dan benzine (schoner, "mooier", maar ook heter)
LPG bevat geen toevoegingen om kleppen en klepzittingen te beschermen.

Deze twee zaken leiden, volgens de deskundigen, vrijwel onherroepelijk tot schade aan de cilinderkop/kleppen. Of zoals ik het hier op her forum gelezen heb: "Vroeger of later komen ze allemaal aan de beurt".

Volgens de bezittende forumleden valt het allemaal nogal mee.

Geplaatst: 01.09.2010 - 15:29
door bart simpson
ik heb sinds een tijdje geen mening meer over lpg (maar die koppies zijn reuzeluctratief en het werk is welkom)

Geplaatst: 01.09.2010 - 16:15
door Bart Giesen
Ik heb eeb S40 uit '96 gehad. Hierin zat een Volvo LPI-installatie.

Nadelen vond ik aan LPG:

-Kleine kofferbak, door de LPG tank. Ja, je kunt een ringtank nemen, maar dan sta je om de 5minuten aan de pomp.

-Actieradius met een LPG-tank. Ik had een 80 liter tank. Als ik me niet vergis kun je en LPG-tank tot 70% vullen. Ik reed er voornamelijk snelwegkilometers mee en behaalde +/- 400km op een tank LPG

-Je moet altijd je normale benzine-peil in de smiezen houden. Ik kon niet op LPG starten, dus moest altijd bewust van het feit zijn dat ik zonder benzine niet van de plaats zou komen. Ik weet niet of dit bij de hedendaagse LPG-installaties nog steeds zo is, maar dit heeft me een aantal keer laten staan

-Op de een of andere manier vond ik dat LPG een merkbaar verschil in vermogen bood, zeker bij warm weer

-LPG heeft bij mij een aantal keer voor vervelende storingen gezorgd (inhouden, ploffen, stotteren etc.). Dit was veelal makkelijk op te lossen door voornamelijk ontsteking te vervangen (bougies e.d.). Toch heb ik 400.000 op de teller gezet van die S40, en deze rijdt hedendaags nog steeds.

Voordeel;

-Je lacht iedereen uit bij de pomp

-Voor de green-freaks; beter voor het milieu

-Laag omslagpunt

Hierop heb ik een S40 diesel gekocht.

Heerlijk, niet zo vaak door de pot roeren (veel koppel), lijkt wel of ze onverwoestbaar zijn en totaal geen onderhoud wensen, want het start en rijdt altijd! Ook al staat er op de mijne nu bijna 3 ton.

Ja de wegenbelasting is absurd duur, evenals de diesel die aardig aan de prijs is. Maar voor 1 liter diesel rijdt ik in gunstige tijden, 20 kilometer. Dat is ruim 2x zo veel, als op 1 liter LPG.

Diesel; duurder, betrouwbaar, rijdt heerlijk
LPG; storingsgevoeliger, rijdt ook goed, maar diesel is fijner, goedkoper

Volgens mij is 20.000km nét op het randje dat diesel voordelig is. LPG is zowieso dan voordelig voor jou t.o.v. benzine.

Just my 2 cents (sorry dat ik geen D5 rijder ben, ben er wel mee bezig ;-)).

Geplaatst: 01.09.2010 - 16:54
door sju_art
haha het is in principe weer hetzelfde antwoord, welke nou beter is wordt niet duidelijk :P. LPG is dan niet zo betrouwbaar, maar men rijd er wel hoge kilometerstanden mee....

Heb je veel onderhoud aan je LPG gehad? Veel kosten tussendoor, als in 400000 rijden kost enorm veel geld. Of viel dit mee?

Ik weet dat als je je D5 naar de 400000 wil hebben, je een behoorlijke dikke portemonnee mag hebben.

Doel is om te voorkomen dat ik denk ik rij goedkoop met LPG en dan vervolgens een 2e hypotheek moet afsluiten om daar te komen :P. Met de D5 lijkt dat wel zo (lees andere ervaringen).

Maar vandaar, wat zijn de ervaringen? Heb je een hoge LPG stand, heb je daar dan ook goed voor moeten betalen?

Want om heel eerlijk te zijn, vraag ik me soms wel af of een volvo S60 wel heeeel betrouwbaar is :P.

Re: LPG of Diesel

Geplaatst: 01.09.2010 - 21:52
door dieselpower
sju_art schreef:
Maar Diesel is ook niet helemaal heilig :P. D5's moeten beresterk zijn, maar er gaat heel veel kapot. Toch ga ik ook bij een D5 kijken.
Ik kan geen ervaring met je delen over een volvo op gas, wel over een D5.

Je hebt helemaal gelijk, het is een bere-sterk blok. Lekker smeuig koppel vanaf zowat 1200rpm tot, nou ja, weet ik eigenlijk niet, ik kom niet boven 3500 rpm uit, gewoon omdat het nergens voor nodig is.
Ik ga jaarlijks met een 1400kg caravan op vacantie naar zuid-frankrijk. Alles op CC, mooi 2100rpm in 5e versnelling en ik kom overal boven, zonder brommen (door onder toeren rijden), heetlopen en/of terugschakelen. Vlak of bergop, het maakt een D5 niet veel uit, met of zonder airco erbij, D5 is bere-sterk (en nog zuinig ook).

Wat betreft stukken: Er schijnt een serie (of modeljaar) te zijn geweest waar "mindere" injectoren in zijn gebruikt (heb ik van een volvo-dealer-medewerker). Die van mij gaan nu al 243k mee, nog steeds allemaal 100%. Ook dual mass vliegwiel/ drukgroep/ koppeling hoor je vaak voorbij komen. Ook duur, zeker. Maar zeker daar geldt: "lean is mean". Van dezelfde medewerker: "Ik heb ze hier binnen met 300k-350k, nog met orginele koppeling etc. maar ook die dat al versleten hebben bij 80k"
Ik heb nu ruim 120k met mn D5 gereden, afkloppen op hout natuurlijk (en er zijn altijd uitzonderingen te vinden) maar er is nog niets gesneuveld in/aan mn krachtbron en/of bak.

Voor een diesel geldt vaak: Het gaat niet vlug of makkelijk stuk maar als dat dan gebeurd, dan kost het ook meteen wat.

Over gas kan ik niets zeggen, geen ervaring daarmee. Ik heb echter wel op het punt gestaan om een V70 op gas te kopen maar na redelijk veel research kwam de balans op meer negatieve dan positive ervaringen (en niet alleen op het forum hier, ook van de dealer). Komt ook nog het trekken van caravan bij, op gas ook niet zo lekker, minder vermogen, hogere temperatuur door inspanning. Heb ik mooi laten staan dus en blijf dieselen.

Suc6 met je keuze.

Geplaatst: 01.09.2010 - 22:00
door 945i
Gewoon lekker dieselen joh. loopcultuur, zuinigheid, koppel, betrouwbaarheid allemaal beter bij een diesel.

Geplaatst: 01.09.2010 - 22:11
door M@rcel
Een lpt (low pressure turbo, bv 2.5T) lpg is stiller, loopt mooier, is zuiniger (in Euro's), heeft een hoger koppel bij een lager toerental dan een diesel.
Ik bedoel maar... ;)

Belasting is ook nog lager.
Betrouwbaarheid: zie boven.

Geplaatst: 01.09.2010 - 22:15
door Ludo
Zowel met lpg als diesel auto's heb ik nog nooit problemen gehad.
De diesels hebben wel een probleem met mijn gasauto. :lol:

Geplaatst: 01.09.2010 - 22:17
door M@rcel
Ludo schreef:Zowel met lpg als diesel auto's heb ik nog nooit problemen gehad.
De diesels hebben wel een probleem met mijn gasauto. :lol:
Niet alleen de diesels, ook de dieselaars :drinking:

Geplaatst: 02.09.2010 - 07:28
door V480-S60
Je moet wat mij betreft appels met appels en peren met peren vergelijken.

Het hangt er totaal vanaf welke diesel en/of welke LPG wagen je wilt kopen.

Is het bijvoorbeeld een 140 pk op LPG tegenover de 130 pk Diesel
of is het de 170 pk op LPG tegenover de 163 pk Diesel.

In deze gevallen: vanwege het heerlijke koppel onderin bij de Diesels. ga voor de Diesels.

Is het echter een 2.4T of T5 (en met name de laatste) Dan zou ik daarvoor gaan.
Neem dan echter wel de kleine actieradius op gas en de echt grotere mogelijkheid van onverwachte storingen voor lief.

Ondanks alle verhalen is met name de 163 pk diesel een behoorlijk bedrijfszekere motor.
Daarnaast vergt het JUISTE onderhoud aan een LPG wagen een behoorlijke kennis die (helaas) niet elke dealer meer in huis heeft zodat je aan een echte LPG-specialist gehouden bent.