Pagina 1 van 3
Tip voor caravaners met gearbox.
Geplaatst: 02.09.2010 - 16:42
door Sander Peter
Net terug van een van de vervelendste vakanties ooit;
1) zoon- en vrouwlief allebei in ziekenhuis
2) Auto leeggeroofd
3) Versnellingsbak problemen
Aangaande het derde punt.
De bergen in het zuiden van Frankrijk (route langs millau) zijn best steil en lang. Mijn volvo v70 (163pk, automaat) trok dit allemaal makkelijk. Soms liep de motor wat warm maar voor de rest niets aan de hand. Even bak terugschakelen naar 4 of 3 en dan liep het perfect. Na een stop kreeg ik plots de melding "versnellingsbak service vereist", even later "versnellingsbak olie hot". Het gekke was dat het een vlakke weg leek maar later niet bleek te zijn vals plat daarbij ook nog tegenwind. Op dat moment stond de auto in Drive. Dealer gebeld en die verzocht mij direct te stoppen om een en ander af te laten koelen. Dit gedaan en weer op pad gegaan maar helaas was het te laat. De automaat sloeg telkens in de noodloop (streepje ipv van D in het schermpje). Gelukkig bleef de boel wel draaien en zijn we thuis gekomen.
Gelijk naar dealer gegaan. Oordeel na testrit en uitlezen, er moet een nieuwe versnellingsbak onder, kosten bijna 5000 euro. Dit gaan we niet doen mede gezien kilometerstand van de auto (280k).
Voor mij geen automaten meer, ik ben echt de hele tijd alert geweest en toch overkomt mij dit. Dan maar een handbak.
Voor diegenen die wel automaat rijden, zet ajb de bak in de 4 als de caravan er achter hangt. Ook als het lijkt alsof de auto makkelijk rijdt de motor (zeker 163pk) trekt je zelfs de maan over als het moet, de andere onderdelen zoals de versnellingsbak hebben toch iets minder reserve. Het lullige is dat je dit in het geval van de gearbox niet kan zien aan de gegevens op je dash.
Op zoek naar een nieuw wagen dus, moet potverdikke nog snel ook. Keus valt denk ik op een V50. Iets kleiner maar ook erg fijn weet ik uit het verleden.
Geplaatst: 02.09.2010 - 17:16
door V70/2.4D/2003
Lees ook eens de ervaringen van automaatrijders op een site als
www.caravantrekker.nl. Allemaal hetzelfde, allemaal de bak kapot, allemaal zonder oliekoeler.
Geplaatst: 02.09.2010 - 17:18
door george
Ook in La France geweest met de caravan, 1500kg knaus achter de V-70 AWD (MY2001) met GT.
De GT altijd op hand, bijna alles op cruise control. Zodra de boordcomputer een verbruik van boven de 20ltr/100km aangeeft terug geschakeld naar 4. Op deze manier een gemiddelde kunnen halen van 93km/h over een afstand van 600km (daarna in de file). Bergop altijd 100km/hr
De bak komt op deze manier eigenlijk nooit uit lock-up en onnodige warmteontwikkeling is dus niet aan de orde.
Geen enkel probleem gehad tijdens deze ritten van 1200km heen en 1200 km terug.
Geplaatst: 02.09.2010 - 19:01
door Gast
Hoi, heel vervelend om te horen.
Ik denk dat de eerste 2 het ergste zijn.
Dat je met de caravan er achter zelf met de geartronic moet gaan schakelen is hier al vaak besproken.
Diverse topics die het hier over hebben, vooral over het warm lopen.
Ik rijd altijd in de 4 met de caravan er achter, laat hem gerust tegen de 3000 toeren draaien.
Is ie ook nog eens zuiniger (geldt trouwens ook voor de hand schakelbak)
Ik hoop dat het nu wat beter met je vrouw en zoon gaat. Dat is het belangrijkste, de rest is vervangbaar.
Geplaatst: 02.09.2010 - 19:41
door Ben
Ik weet dat ik 20 jaar geleden al een aparte intercooler had omdat ik de caravan reed.
geen idee van de techniek maar het was gewoon iets wat hoorde. Als je een trekhaak liet monteren was dat eigenlijk een vervolgvraag...... gaat u met een caravan rijden?
Re: Tip voor caravaners met gearbox.
Geplaatst: 02.09.2010 - 20:24
door Vliegende Baksteen
Sander Peter schreef:Keus valt denk ik op een V50. Iets kleiner maar ook erg fijn weet ik uit het verleden.
Da's balen van je automaat zeg!
Als je toch een V50 koopt, kies dan in elk geval niet de 2.0 benzine maar een stevige diesel. Een maand geleden reed m'n pa een tweeliter benzine als leenauto met een heel klein sleurhutje erachter en dat was niet vooruit te branden. De brug bij Millau kom je er in elk geval niet mee over...
Geplaatst: 02.09.2010 - 20:34
door 945i
Da's natuurlijk onzin...
@ Sander Peter
Tja, een beetje feeling met de techniek kan nooit kwaad, de volgende auto kan je best weer een automaat nemen toch, je weet nu wat je niet meer moet doen.
Sterkte met vrouw en kind overigens!
Geplaatst: 02.09.2010 - 20:42
door janpie
Verschrikkelijk om zo een vakantie te moeten vieren.. Moet je de hele jaar weer op teren..
Hoop dat het nu weer goed gaat met je Zoon en Vrouw.
Als je toch een V50 koopt, kies dan in elk geval niet de 2.0 benzine maar een stevige diesel. Een maand geleden reed m'n pa een tweeliter benzine als leenauto met een heel klein sleurhutje erachter en dat was niet vooruit te branden. De brug bij Millau kom je er in elk geval niet mee over...
je kan ook nog voor een 5 pitter gaan natuurlijk.(2.4)
Maar aangezien dat je nu ook al een diesel rijd ga je hier voor
Hoor of lees dat er toch veel problemen zijn met een automaat, en dan vooral in diesel vorm. warm lopen in de bergen is ook al eens en topic over geweest
Ik wens je veel sterke toe
Geplaatst: 02.09.2010 - 20:53
door Berrie
Ik kom zelf net terug uit Kroatie met m'n 163pk geartronic en een Knaus Sudwind van 1500kg erachter. Over het algemeen heb ik de bak in D laten staan. Ik reed over het algemeen rond de 110km/u. Ook berg op. Geen problemen gehad. Auto heeft net een ton gelopen. Wel liep de temp van de motor op bij een wat langere klim terwijl het buiten rond de 26 graden was. Wat doet de temp van de motor wanneer het buiten 30+ graden is? Ik laat de motor wel voldoende toeren draaien.
Volgend jaar overwegen we om weer naar Spanje te gaan en ook over Milau. Mijn S40 1.9D had hier, een paar jaar geleden, toch aardig wat moeite mee met de motor op temp te houden. Dus ik hoop eigenlijk dat het met mijn V70 toch eigenlijk wel wat beter zal gaan.
Veel succes met de koop van een andere auto.
mvrgr
Berrie
Geplaatst: 02.09.2010 - 21:01
door Vliegende Baksteen
Die prijsopgaaf, is die gebaseerd op een gloednieuwe bak die er door de dealer in wordt gezet? Het kan misschien een stuk goedkoper als je elders wat prijzen opvraagt (en ik heb nog wel een suggestie). Stel dat het elders voor pakweg 3.000 kan, zou je dan nog overwegen om een andere te kopen?
Geplaatst: 02.09.2010 - 21:39
door s60
Zie topic
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=38241 wat ik gestart heb n.a.v. mijn rit met een nieuwe V70. Handmatig schakelen met caravan is volgens mij echt noodzakelijk om het spul heel te houden en jouw verhaal bevestigd dat nog eens!
Geplaatst: 02.09.2010 - 23:59
door Hans oet Twent
Allereerst heel veel sterkte gewenst met je familie. Die staan mijlenver bovenaan op No 1. De rest is materiaal en vervangbaar. Maar goed neemt niet weg dat het zwaar kl... is.
Zoals AlexV70 het al heeft aangegeven schakel ook ik handmatig met de geartronic. Zeker in Deutschland en de Alpen. Zelfs in NL rij ik met de caravan erachter handmatig. Ik heb de temperatuur goed in de gaten gehouden en deze heeft op de vakantie geen krimp gegeven. En qua toerental, rij liever met wat meer toeren dan niet. Tja en brandstof kost het toch al dus die paar druppels doen het hem ook niet toch?
Geplaatst: 03.09.2010 - 07:20
door V480-S60
Sander Peter,
Allereerst: maak je druk om je familie. Dat is het belangrijkste. Een auto is echt maar bijzaak.
Dan over de GT met de 163pk Diesel.
Zoals al gezegd is handmatig schakelen de boodschap.
Ik heb er 1450 kg Delta achter hangen en rij alleen in Nederland en de vlakke wegen in Belgie, Duitsland en de Scandinavische landen op de automaat.
Vanaf de Limburgse heuvels, de Ardennen en in Frankrijk rij ik handmatig.
Ja het is mosterd na de maaltijd ik weet het.
Maar goed veel succes met de zoektocht naar een andere auto.
Geplaatst: 03.09.2010 - 07:55
door Sander Peter
All,
Met kind en vrouw gaat het gelukkig prima ondertussen, de opnames waren ook maar kort. Ik ben me zeer bewust dat dit veel belangrijker is maar ja tenslotte is dit een volvo forum... ::? Verder valt de schade van de inbraak mee.
De problemen met de automaat kende ik ook. Alleen dat er al bij dit soort omstandigheden problemen konden ontstaan had ik nog niet eerder gezien. Volgende auto wordt zoals het nu lijkt een V50 met 2.0d handbak.
Warme bak
Geplaatst: 03.09.2010 - 08:09
door soldier
Ook mijn auto had dit probleem deze zomer in de buurt van Millau.
Temp tot an het rode gebied > ik ben toen inderdaad ook overgegaan naar hand schakelen en dat scheelt enorm. Buiten temp +/- 28 gr.
Pyrenien over minder problemen deze klim is wat geleidelijker.
Daarna minder last van op lopen temp. Heb toch 1500 kg er achter hangen.
Dit jaar was dit ook voor ons een pech jaar = klapband van caravan op A 7 in Barcelona. Band was pas 1 jaar oud !
Sterkte en succes.
Geplaatst: 03.09.2010 - 08:13
door 945i
In hoeverre is 1500kg caravan ook het werkelijke gewicht?
Wat weegt een hele combinatie als dat de weg op gaat naar Frankrijk of Spanje enz...
Daar ben ik nou weleens benieuwd naar.
Geplaatst: 03.09.2010 - 11:30
door Erik!
Ik heb dan geen geartronic, maar een simpele automaat. Toch ging het bij ons perfect in de D. Caravan van 1.400kg erachter en de modale snelheid was 110km/u via GPS. Soms liep de temperatuur een beetje op als ik volgas een berg op knalde.
Volgens mij moet je gewoon zorgen voor voldoende snelheid/toeren.
Geplaatst: 03.09.2010 - 12:10
door dieselpower
Ik volg dit topic met een opgeheven wenkbrauw.
Ook ik ga al 5 jaar op rij met een 1400kg caravan (en wat er nog in de auto zit) op vakantie in en door zuid frankrijk. Ik heb dan wel-is-waar geen automaat of geartronic (zelfs geen V70, maar een S60), maar warmloop-problemen heb ik ook niet.
Ik laat mn D5 zo'n 2100rpm lopen in 5e versnelling (is op km teller ±105 km/h) en echt alles op de CC. Nergens kruipt de temperatuurnaald ook maar iets omoog, blijft mooi in de midden staan.
De enige plaats waar ik terug ga naar 4e versnelling is vanuit Liege, de autoroute naar Bastogne, dat gaat echt niet in 5e. Terug naar 4e dus, toeren naar een kleine 3000 rpm, snelheid blijft dan mooi 90+, maar voor de rest, kom ik nergens in de problemen in 5e met 2100rpm.
Het is wel zo, onder de 2000rpm lukt dat niet (mwah, lukt niet.....het gaat wel) maar dan merk je dat alles wat bromt en trilt, net te weinig rpm om op CC te blijven trekken. Verbruik stijgt dan ook fors. Hier in nederland op het vlakke geeft dat trouwens die problemen niet.
Het klopt wel, je ziet vaker topics voorbij komen met temperatuurproblemen, al dan niet met de verschillende gecombineerde mogelijkheden van: helling, heet weer, zware caravan, automaat, lpg; ik moet zeggen, ik herken het niet. Ook verbruik blijft heel netjes, ook dit jaar weer een 2500km rond gesjouwd met mn hut, toch vlgs BC 8,6l/100km.
Ik ben al een beetje een oude pik,maar is/was het niet zo dat een volvo (al van "vroeger" uit hoor) een caravantrekker bij uitstek is.
Geplaatst: 03.09.2010 - 12:55
door V70/2.4D/2003
dieselpower, De door jou genoemde getallen zijn ook op mij van toepassing. Daarbij heb ik, net als jij, een handgeschakelde bak. Bij tijdig schakelen van zowel de handgeschakelde bak alsook de automaat/geartronic zou er geen probleem mogen zijn. Toch vliegen de laatstgenoemde bakken kapot omdat de olie te heet is geworden omdat niet tijdig naar een andere versnelling geschakeld wordt. Oplossing: oliekoeler.
Geplaatst: 03.09.2010 - 13:42
door Oceanracer
De tip is in deze dus niet het handmatig schakelen bij de GT maar het laten monteren van een oliekoeler. Het probleem voor zijn, is beter dan symptoom bestrijding...