Af en toe hoorde ik een pokkend geluid linksvoor. Vooral wanneer ik met volledige stuuruitslag achterwaarts mijn oprit afrijd en vervolgens door een klein geultje ga, maar ook wanneer ik een drempel afrijd. Ook wanneer de auto stil staat en je draait het stuur iets links/rechts, dan voel je ergens speling. Vanavond maar even het voorwiel eraf gehaald en inderdaad er zit speling op de stuurkogel.
Is dit eenvoudig te vervangen? Is de as van de kogel conisch? En is het raadzaam om meteen de andere kant ook maar te doen?
Ik neem aan dat de wielen hierna ook uitgelijnd dienen te worden. Tevens ook maar meteen de aanslag rubbertjes vervangen voor de max. stuuruitslag of zou ik deze kunnen verwisselen met elkaar (li/re)?
mvrgr
Berrie
speling stuurkogel
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Berrie,
Uit ervaring spreek ik, beide kanten gelijk vervangen. De eerste heb ik ca een half jaar geleden vervangen. Nu moet de andere kant. Vervolgens vervang ik ook de voorwielophangrubbers. Immers ik heb d eboel aan één kant los liggen. Auto heeft bijna 200K gedraaid.
Uit ervaring spreek ik, beide kanten gelijk vervangen. De eerste heb ik ca een half jaar geleden vervangen. Nu moet de andere kant. Vervolgens vervang ik ook de voorwielophangrubbers. Immers ik heb d eboel aan één kant los liggen. Auto heeft bijna 200K gedraaid.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
-
- 2nd Gear member
Die van mij nog maar net 100K. Maar wat bedoel je precies met voorwielophangrubbers? Misschien de draagarm rubbers? Enne kos dat?Auto heeft bijna 200K gedraaid.
gr
Berrie
Volvo V70 D3 geartronic summum my 2015, black saphire metallic, schuif/kanteldak, standkachel, 18" sleipner velgen, Blis etc........
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Ja helemaal juist, Geen idee wat ze kosten. Zie ik wel. Ik pak dan ook maar gelijk de fusee kogels mee. EN de 200K beurt.
Ik heb me laten vertellen, door een vriend van me die ook een V70 in zijn bezit heeft, dat de stuurkogelstjes nogal eens vervangen moeten worden... Is een bekend euvel bij deze auto. Ik heb meen ik voor een stuurkogeltje iets van 20 euro betaald. Maar dan moet ie er nog wel onder...
Ik heb me laten vertellen, door een vriend van me die ook een V70 in zijn bezit heeft, dat de stuurkogelstjes nogal eens vervangen moeten worden... Is een bekend euvel bij deze auto. Ik heb meen ik voor een stuurkogeltje iets van 20 euro betaald. Maar dan moet ie er nog wel onder...
“Carpe Diem”
-
- 2nd Gear member
Nou van de week een nieuwe stuurkogel besteld bij autoparts online.
Wat denk je...... krijg ik een rechter terwijl ik een linker besteld had. Nou ja oke kan gebeuren. Vervolgens een juiste besteld en de andere gereed gemaakt voor retourneren. Komt vandaag de nieuwe binnen, wat denk je...... Niet de goede, een heel dun exemplaar waarvan de bout een maatje te klein is en de lengte ook niet goed is. Ik weet niet wat ze daar allemaal aan het doen zijn maar ik vind dit nu knap vervelend aan het worden. Maandag maar es effe bij ze langs gaan, kunnen ze meteen alles houden en mij mijn geld teruggeven. Dan bestel ik er gewoon eentje bij volvo. Misschien wel een wijze les.
mvrgr
Berrie
Wat denk je...... krijg ik een rechter terwijl ik een linker besteld had. Nou ja oke kan gebeuren. Vervolgens een juiste besteld en de andere gereed gemaakt voor retourneren. Komt vandaag de nieuwe binnen, wat denk je...... Niet de goede, een heel dun exemplaar waarvan de bout een maatje te klein is en de lengte ook niet goed is. Ik weet niet wat ze daar allemaal aan het doen zijn maar ik vind dit nu knap vervelend aan het worden. Maandag maar es effe bij ze langs gaan, kunnen ze meteen alles houden en mij mijn geld teruggeven. Dan bestel ik er gewoon eentje bij volvo. Misschien wel een wijze les.
mvrgr
Berrie
- toppertje
- 6th Gear member
dan heb je waarschijnlijk alleen de buitenste besteld,de binnenste stuurkogel
is nl. gelijk voor l+r.
en let goed op!
er zijn 2 verschillende type stuurhuizen,een SMI,of eentje van ZF.
is nl. gelijk voor l+r.
en let goed op!
er zijn 2 verschillende type stuurhuizen,een SMI,of eentje van ZF.
geen glans zonder wrijving