Beste,
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de standaard audio in de Volvo S40 (2005) en de high performance audio die destijds op de optielijst stond?
Graag wil ik weten of deze dezelfde headunit gebruiken (al dan niet met andere software) en of dit later nog om te bouwen is.
Verder vraag ik me af hoe het zit met de kwaliteit van de aanwezige headunit en of het raadzaam is de speakers te vervangen en/of er een versterker aan gekoppeld kan worden.
Vast bedankt!
Ronald
Upgraden standaard audio S40 model 2005
-
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 09.03.2009 - 20:14
- Locatie: Kortrijk
- Contacteer:
Gebruik de search eens, al veel over gezegd en ook inbouwtopics waar alles mooi met foto's staat.
Kort gezegd, is niet dezelfde headunit. Later inbouwen, geen idee, vrij kostelijk waarschijnlijk.
Huidige headunit is degelijk, vervang de speakers door degelijke en het is al een wereld van verschil.
Versterker kan aangesloten worden, maar de line-in moet afgetakt worden van de achterste speakers.
Kort gezegd, is niet dezelfde headunit. Later inbouwen, geen idee, vrij kostelijk waarschijnlijk.
Huidige headunit is degelijk, vervang de speakers door degelijke en het is al een wereld van verschil.
Versterker kan aangesloten worden, maar de line-in moet afgetakt worden van de achterste speakers.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 22:14
Bedankt, dat is een heel kort maar krachtig antwoord. Jammer dat er geen pre out op zit, aftakken klinkt niet heel goed in mijn audiofiele oren 
Ik zal eens zoeken op dit forum, op google kon ik zo snel niets vinden (wellicht niet de juiste zoekterm)

Ik zal eens zoeken op dit forum, op google kon ik zo snel niets vinden (wellicht niet de juiste zoekterm)
- Chemzy
- 4th Gear member
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 08.03.2009 - 14:28
Andere oplossing als je ook een andere versterker wilt: achter de speakeruitgangen een converter plaatsen die het speakerniveau weer omzet in lijnniveau. Dan kan je versterker daar weer achter (tip: de mijne zit onzichtbaar achter het linkse paneel in de koffer, waar bij een high-performance de versterker zit - kost je natuurlijk wel enige meter kabel trekken)
Volvo 440 1.9 TD 1995
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 22:14
Bedankt voor de reactie!
Ik ben op zoek naar SQ en niet naar SPL. Ik vind het vooraf lastig te beoordelen of ik een versterker nodig heb.
Op dit moment denk ik dat ik de speakers voor en achter ga vervangen. Lees goede ervaringen van de pioneer sets van rond de 120 euro voor een compo set.
Een versterker verbeterd het geheel natuurlijk maar dan ben ik bang dat de headunit de bottleneck word en/of dat de converter etc ook kwaliteit gaan kosten.
Iemand die hier praktijk ervaring mee heeft?
Ik ben op zoek naar SQ en niet naar SPL. Ik vind het vooraf lastig te beoordelen of ik een versterker nodig heb.
Op dit moment denk ik dat ik de speakers voor en achter ga vervangen. Lees goede ervaringen van de pioneer sets van rond de 120 euro voor een compo set.
Een versterker verbeterd het geheel natuurlijk maar dan ben ik bang dat de headunit de bottleneck word en/of dat de converter etc ook kwaliteit gaan kosten.
Iemand die hier praktijk ervaring mee heeft?
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03.09.2010 - 15:56
De headunits van volvo zijn volgens mij allemaal van behoorlijke kwaliteit, zet daar een goede omvormer (eventueel met linedriver) tussen en je hebt echt wel een prima basis voor een SQ geluidset. Sowieso ga je die verschillen echt niet zo goed horen met speakers in deze prijsklasse op de originele inbouwplaatsen.
Van Pioneer zou ik minimaal voor dit setje gaan: http://www.rondevries.nl/index.php?page ... bgroep=128
Maar er zijn een hoop andere goede merken in die prijsklasse, waaronder Hertz, Rainbow, en nog veel meer...
Succes! Ik weet zeker dat je een goed resultaat kun halen.
Van Pioneer zou ik minimaal voor dit setje gaan: http://www.rondevries.nl/index.php?page ... bgroep=128
Maar er zijn een hoop andere goede merken in die prijsklasse, waaronder Hertz, Rainbow, en nog veel meer...
Succes! Ik weet zeker dat je een goed resultaat kun halen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 22:14
Zeker inspirerend.Chemzy schreef:Als je voor kwaliteit gaat, lees dan even de eerste berichten van m'n autotopic, kan inspirerend zijn: klik
Heb alleen thuis al een set die me meer heeft gekost dan de auto, en wilde het eigenlijk wat goedkoper houden deze keer...
Toch gaat het kriebelen :shock:
Zag dat die processor wel een duur onderdeel is, in hoeverre denk je dat de automatyische akkoustiek aanpassing in jou geval een rol speelt bij de uiteindelijke kwaliteit?
heb thuis een versterker van Lyngdrof met roomperfect (ruimte correctie/ digitaal filter) die op vergelijkbare wijze werkt. Het resultaat is echter maar schuiven in de marge. Vraag me dus af of dit apparaat het voor mij waard is ten opzichte van een normale converter om een amp aan te sluiten.
Verder zag ik dat de door jou gebruikte compo set (relatief) goedkoop is. Lees betaalbaarder dan ik in gedachten had (meevaller)
Kun je zeggen waarom je tot die compo bent gekomen en of dat je er tevreden over bent?
Hele mooie install trouwens! En netjes weggewerkt zoals ik het ook zou willen.
- Chemzy
- 4th Gear member
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 08.03.2009 - 14:28
De processor heeft wat mij betreft zeker een meerfunctie: ik heb het geluid gehoord zonder de kalibratie, en toen kon het ermee door. Met de kalibratie was het een 'wow'-effect, vooral omdat er zoveel meer details doorkwamen, ook bij lagere volumes. Om een idee te geven: ik heb hier wat MP3's rondslingeren aan 312 kbps, en die vallen genadeloos door de mand vergeleken met de CD-versie; het gebrek aan dynamiek was bijna stuitend te noemen.
Verder zorgt de DSP er ook voor dat ongelijkheden van weergave tussen de speakers onderling gecompenseerd worden. Na de kalibratie was er de mogelijkheid tot afprint van de frequentiekarakteristiek van elke speaker voor en na. Het verschil was duidelijk (eens kijken als ik dat nog heb rondslingeren).
Om een idee te geven: het was een 7-voudige kalibratie: 1 meting per passagierzetel (middenachter dan niet meegerekend), en liefst vier meetpunten voor de bestuurder...
De rest van de set-up is samengesteld in samenspraak met de m'n car-audiospecialist, we huldigen allebei hetzelfde principe: in een gemiddelde auto is 500 W per kanaal simpelweg overkill; dan liever normale vermogens (en volumes), en dan wat beter materiaal, zonder direct de hoofdprijs te moeten betalen voor een apparaat dat 0.000000000001% minder vervorming geeft.
Motivatie voor deze ingreep:
- In m'n 440 had ik de head-unit versie van deze DSP, ik kende het principe dus al;
- De performance audio die er standaard in zat moet eerder 'underperformance' genoemd worden;
- Zot zijn doet geen zeer
Verder zorgt de DSP er ook voor dat ongelijkheden van weergave tussen de speakers onderling gecompenseerd worden. Na de kalibratie was er de mogelijkheid tot afprint van de frequentiekarakteristiek van elke speaker voor en na. Het verschil was duidelijk (eens kijken als ik dat nog heb rondslingeren).
Om een idee te geven: het was een 7-voudige kalibratie: 1 meting per passagierzetel (middenachter dan niet meegerekend), en liefst vier meetpunten voor de bestuurder...
De rest van de set-up is samengesteld in samenspraak met de m'n car-audiospecialist, we huldigen allebei hetzelfde principe: in een gemiddelde auto is 500 W per kanaal simpelweg overkill; dan liever normale vermogens (en volumes), en dan wat beter materiaal, zonder direct de hoofdprijs te moeten betalen voor een apparaat dat 0.000000000001% minder vervorming geeft.
Motivatie voor deze ingreep:
- In m'n 440 had ik de head-unit versie van deze DSP, ik kende het principe dus al;
- De performance audio die er standaard in zat moet eerder 'underperformance' genoemd worden;
- Zot zijn doet geen zeer

Volvo 440 1.9 TD 1995
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
- Chemzy
- 4th Gear member
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 08.03.2009 - 14:28
O ja, en de specialist/monteur zat nadat alles af was zelf te likkebaarden van de klank, hij heeft er ongeveer heel de winkel bijgeroepen om te komen luisteren...
Volvo 440 1.9 TD 1995
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 22:14
Haha,Chemzy schreef:O ja, en de specialist/monteur zat nadat alles af was zelf te likkebaarden van de klank, hij heeft er ongeveer heel de winkel bijgeroepen om te komen luisteren...
Spreekt me wel erg aan moet ik zeggen...
Jij hebt alles op de orginele plaats ingebouwd behalve de tweeters denk ik? Weet jij of er nog veel demping in gegaan is?
Kan je ook afstellen met hoeveel personen je in de auto zit? Kan me voorstellen dat je een andere weergave wil als je er met 4en in zit en de akoustiek is dan natuurlijk anders.
Ik twijfel nog of de sub nodig is.
Nog een laatste vraag, hoe is het geluid van de radio? die klinkt met de standaard speakers al veel minder als met een cd. Kan me voorstellen dat het met een goede installatie heel plat klinkt?
Wat vind je van het idee om dezelfde install zonder sub te gebruiken? Heb ik dan wel wat laag of ga ik heel veel missen?
- Chemzy
- 4th Gear member
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 08.03.2009 - 14:28
Tweeters zitten op dezelfde plaats als dat ze bij een High-performance zouden zitten, de kapjes voor de voorste deuren bij de zijspiegels zijn los verkrijgbaar.
Demping is er niet ingegaan, alhoewel het naar de buitenwereld toe soms wel eens nodig is
De DSP heeft na kalibratie twee "programma's": 1 voor als je alleen in de auto zit, en dan een 2de die inderdaad bedoeld is voor als er meer volk in de auto zit, zodat zij niet met rare tijdsverschillen tussen de speakers zitten (en de achterbank niet weggeblazen wordt door de sub). Het is natuurlijk moeilijk om alles af te regelen naar gelang de 'bezetting': dan zou je voor elke rit opnieuw moeten kalibreren omdat je de ene keer een korte broek aanhebt, en de volgende keer een plastic regenjas, en een derde keer door je winterjas en sjaal alle hoog massaal gedempt wordt. Ikzelf heb daar minder last van: ik rij meestal alleen, en (bijna) altijd in jeans en T-shirt, winter en zomer
Over die sub kun je inderdaad discussiëren, het hangt er vanaf hoe laag je woofers van je gewone speakers gaan. Zelf heb ik hem mee overgenomen van m'n 440 onder het motto 'een dedicated speaker kan beter weergeven dan een speaker die alles moet verwerken' (als je die logica in het absurde wil doortrekken heb je natuurlijk oneindig veel speakers nodig, voor elke frequentie één...) De DSP heeft trouwens een sub-out, dus naar bekabeling zijn geen extra filter e.d. nodig, en het ding bepaald zelf de cross-over frequentie.
De radio is op dat vlak natuurlijk een bottleneck, dat er maar kan weergegeven worden wat er ingestraald wordt via de radiostations: als zij hun tracks plat compressen (wat vaak gebeurd), en wat hoog en laag aftoppen, kun je natuurlijk niet verwachten dat een DSP die dingen er weer zelf bij verzint. Maar ook hier is er een duidelijk voor en na.
Demping is er niet ingegaan, alhoewel het naar de buitenwereld toe soms wel eens nodig is

De DSP heeft na kalibratie twee "programma's": 1 voor als je alleen in de auto zit, en dan een 2de die inderdaad bedoeld is voor als er meer volk in de auto zit, zodat zij niet met rare tijdsverschillen tussen de speakers zitten (en de achterbank niet weggeblazen wordt door de sub). Het is natuurlijk moeilijk om alles af te regelen naar gelang de 'bezetting': dan zou je voor elke rit opnieuw moeten kalibreren omdat je de ene keer een korte broek aanhebt, en de volgende keer een plastic regenjas, en een derde keer door je winterjas en sjaal alle hoog massaal gedempt wordt. Ikzelf heb daar minder last van: ik rij meestal alleen, en (bijna) altijd in jeans en T-shirt, winter en zomer

Over die sub kun je inderdaad discussiëren, het hangt er vanaf hoe laag je woofers van je gewone speakers gaan. Zelf heb ik hem mee overgenomen van m'n 440 onder het motto 'een dedicated speaker kan beter weergeven dan een speaker die alles moet verwerken' (als je die logica in het absurde wil doortrekken heb je natuurlijk oneindig veel speakers nodig, voor elke frequentie één...) De DSP heeft trouwens een sub-out, dus naar bekabeling zijn geen extra filter e.d. nodig, en het ding bepaald zelf de cross-over frequentie.
De radio is op dat vlak natuurlijk een bottleneck, dat er maar kan weergegeven worden wat er ingestraald wordt via de radiostations: als zij hun tracks plat compressen (wat vaak gebeurd), en wat hoog en laag aftoppen, kun je natuurlijk niet verwachten dat een DSP die dingen er weer zelf bij verzint. Maar ook hier is er een duidelijk voor en na.
Volvo 440 1.9 TD 1995
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 22:14
Chemzy,
Bedankt voor je uyitgebreide reacties.
Ik ga de unit in overweging nemen.
Denk nu aan 2x jou compo, dezelfde amp en de processor. Globaal zit ik dan op €1000,- als ik het zelf in zou bouwen wat me wel een hele klus lijkt.
Twijfel ontstaat door veel negatieve reacties op de internationale fora betreft de processor. Globaal gelezen zeggen ze vrijwel allemaal dat het geluid erg goed is maar veel hadden ook problemen. Een ander dilemma is dat ik eigenlijk minder uit wilde geven dan 1000,- (zeker excl inbouw, demping, andere kapjes spiegels, bekabeling etc).
Dus even afwegen of dit het voor mij waard is. Ik ben wel van mening als ik het minder grondig aanpak is het weer een zinloze investering omdat de winst dan heel klein zal zijn. Een andere overweging is hoe lang rij je een auto. Af en toe werp ik stiekem een blik op een paar modelletjes groter (V70 of S80) en dan zou ik gelijk op zoek gaan naar een model met betere audio.
Bedankt voor je uyitgebreide reacties.
Ik ga de unit in overweging nemen.
Denk nu aan 2x jou compo, dezelfde amp en de processor. Globaal zit ik dan op €1000,- als ik het zelf in zou bouwen wat me wel een hele klus lijkt.
Twijfel ontstaat door veel negatieve reacties op de internationale fora betreft de processor. Globaal gelezen zeggen ze vrijwel allemaal dat het geluid erg goed is maar veel hadden ook problemen. Een ander dilemma is dat ik eigenlijk minder uit wilde geven dan 1000,- (zeker excl inbouw, demping, andere kapjes spiegels, bekabeling etc).
Dus even afwegen of dit het voor mij waard is. Ik ben wel van mening als ik het minder grondig aanpak is het weer een zinloze investering omdat de winst dan heel klein zal zijn. Een andere overweging is hoe lang rij je een auto. Af en toe werp ik stiekem een blik op een paar modelletjes groter (V70 of S80) en dan zou ik gelijk op zoek gaan naar een model met betere audio.
- Chemzy
- 4th Gear member
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 08.03.2009 - 14:28
Graag gedaan voor de feedback.
Zelf heb ik geen enkel probleem gehad met de installatie/kalibratie. Gebruik wel de bijgeleverde software, en lees eens de handleiding op de bijgeleverde CD. Is makkelijker en uitgebreider dan de kalibratie rechtstreeks op het toestel. Misschien dat dat bij andere gebruikers problemen gaf?
Naar installatie toe: voor m'n installateur was de eerste keer dat hij dit systeem via de losse DSP toepaste, en de eerste keer werken in een V50; gevolg is dat hij daardoor een 14 uur bezig is geweest. Elke kabel die geluid transporteerde is dan ook vervangen geweest: kabels van speaker-out van headunit naar DSP rechtsachter (kablage tip: de DSP detecteert zelf audio signaal en zet zichzelf dan aan, en geeft een sturingssignaal uitgang voor je versterker). Uiteraard een extra voedingskabel rechtstreeks van accu naar versterker, DSP en in mijn geval subwoofer. Bewerkt signaal van rechtsachter naar linksachter (versterker), en van daar naar alle deuren. En in mijn geval nog de signaalkabel naar de sub. Kabel van DSP naar vooraan met oog van afstandsbediening. En alles uiteraard weggestoken, zodat je alleen de laatste millimeters van de afstandsbedieningskabel ziet, en de connectoren voor de sub.
En een ander auto? Verwijder de DSP en versterker, verbind de audiokabels met elkaar, en driekwart vindt alleen al de veranderde speakers een uit de kunst systeem
Zelf heb ik geen enkel probleem gehad met de installatie/kalibratie. Gebruik wel de bijgeleverde software, en lees eens de handleiding op de bijgeleverde CD. Is makkelijker en uitgebreider dan de kalibratie rechtstreeks op het toestel. Misschien dat dat bij andere gebruikers problemen gaf?
Naar installatie toe: voor m'n installateur was de eerste keer dat hij dit systeem via de losse DSP toepaste, en de eerste keer werken in een V50; gevolg is dat hij daardoor een 14 uur bezig is geweest. Elke kabel die geluid transporteerde is dan ook vervangen geweest: kabels van speaker-out van headunit naar DSP rechtsachter (kablage tip: de DSP detecteert zelf audio signaal en zet zichzelf dan aan, en geeft een sturingssignaal uitgang voor je versterker). Uiteraard een extra voedingskabel rechtstreeks van accu naar versterker, DSP en in mijn geval subwoofer. Bewerkt signaal van rechtsachter naar linksachter (versterker), en van daar naar alle deuren. En in mijn geval nog de signaalkabel naar de sub. Kabel van DSP naar vooraan met oog van afstandsbediening. En alles uiteraard weggestoken, zodat je alleen de laatste millimeters van de afstandsbedieningskabel ziet, en de connectoren voor de sub.
En een ander auto? Verwijder de DSP en versterker, verbind de audiokabels met elkaar, en driekwart vindt alleen al de veranderde speakers een uit de kunst systeem
Volvo 440 1.9 TD 1995
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08