Problemen V50, trilling en hobbelen

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Micha
Starter

Hallo,

Ik heb een probleem. Ik heb sinds kort een V50 2.0D uit 2005. Het is een prachtige auto en rijdt op zich lekker, afgezien van een aantal irritatiepunten.... Na er wat langer in te hebben gereden viel me op dat er trilling vanuit de achterkant van de auto kwam. Hiermee ben ik naar Euromaster gegaan om te laten balanceren, dit leverde niks op. Later heb ik mijn achterwielen aan de auto laten balanceren, hiermee was de trilling aan de achterkant grotendeels weg, maar nog niet helemaal. Bij die garage zeiden ze dat het de wiellagers zijn, maar dat lijkt me sterk aangezien ze geen herrie maken. Wat kan het zijn???
Tweede probleem: Ik heb het gevoel vrijwel geen vering te hebben in deze auto, ik voel elk hobbeltje en bobbeltje in de weg, met name voorin. Zouden mijn schokdempers kapot kunnen zijn?
Derde probleem, ook vooraan voel ik vibratie uit de auto komen.
Ik weet dat mijn remschijf linksvoor ietswat aanloopt tijdens het rijden, maar ik heb geen trilling in het stuur! Ook wordt het minder naarmate er meer gewicht in de auto zit (twee personen ipv een) Wat zou dit kunnen zijn (er van uitgaande dat mijn velg/band combinatie goed is..)

Ik zou tips en tools zeer op prijs stellen!

Met vr gr Micha
Alle vier de wielen zijn gebalanceerd met een Hunter 9700 balanceerder
steven460
5th Gear member
Contacteer:

onrondheid door hoogteslag is niet te balanceren. Dit kan komen door lang stil staan.

Wat soms helpt maar wel erg gevaarlijk is en NIET uitgevoerd moet worden op wegen waar je niet veilig kunt stoppen is tijdelijk met lage bandendruk gaan rijden. bv 1.6bar. De wangen van de band warmen dan erg snel op wat eventuele onrondheid kan oplossen. Na het warmrijden direct de band oppompen tot 2.5 bar en de banden koud rijden door rustig 'rond' te gaan 'toeren'.

Ook is het mogelijk dat remschijven krom zijn . Dit heeft het zelfde effect als slecht gebalanceerde banden.

edit: aanlopende remschijf perdirect de remklauw vrij/gangbaar maken. Vocht in de remolie kan gaan koken en de remaanspreken wat het effect nog erger maakt.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
service man
1st Gear member

als je echt dood wilt kunje beter tegen een boom rijden dan het advies tevolgen van steven 460
als je met een telage spanning gaat rijden gaat je band op de koordtlagen lopen en deze gaan daar door loslaten !!! is niet te zien van buiten kant. dus als je graag een klap band wil hebben beslist doen !
hoogte slag van een band is gewoon tezien op een balaceer aparaat.remschijven kunje ook gewoon laten controleren of die krom zijn
zo ja nieuwe op zetten of af laten draaien kunnen ze bijna over al
als nieuwe je teduur zijn succes
steven460
5th Gear member
Contacteer:

"Wat een toestand"
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
blue nautic
3rd Gear member

heb je geen last van "cuppende" banden ?
v50 2.4***** black sapphire metallic-off black dala*****17"; phorbus.--04

v40 desert wind pearl 1.8 2001 (exit) 60-gv-rh
v70 nautic blue metallic 2.5 1998 (exit) tl-rt-01
service man
1st Gear member

moet je wel even uit leggen wat dat is !!
weet niet iedereen ??
ga je even met je hand over de band kunje voelen of de randtjes van het profiel naar boven staan . kunt het verschil goed voelen al je heen en weer gaat met je hand
Iroll
6th Gear member

als je echt dood wilt kunje beter tegen een boom rijden dan het advies tevolgen van steven 460
Met 1,6 bar je banden aan flarden rijden? Dan moet je toch echt heel vreemde capriolen uithalen. Ik denk dat half NL rond deze druk of lager rond rijd omdat ze te beroerd zijn om de spanning van hun banden af en toe te controleren.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”