Schijnt een veel voorkomend euvel te zijn, maar niets op het forum nog niets gevonden over 'n oplossing: mijn linker ruitenwisser (bestuurderszijde) heeft nogal wat speling op de as. Daardoor sluit de motorkap niet meer zonder de ruitenwisserarm te raken, tenzij ik 'm even "indruk" tegen de spanning van de ruitenwisserveer in; en bovendien tikt de ruitenwisser tegen de zijkant van de ruit.
Weet iemand wat hier de oorzaak is, speling op de motor, of speling op het ruitenwis mechanisme; hoe de speling op te heffen is, en hoe je dat hele zaakje demonteert zodat je het kan repareren?
speling ruitenwisserarm
-
- 5th Gear member
Parafaan plaat verwijderen. De rest spreekt voor zich.
Is inderdaad een bekend euvel, had het ook bij mijn fase 1. Vond het niet zo storend dus nooit wat aan gedaan.
Is inderdaad een bekend euvel, had het ook bij mijn fase 1. Vond het niet zo storend dus nooit wat aan gedaan.
-
- 2nd Gear member
Dank voor je reactie, Bart. Ik rij er ook al meer dan een jaar me rond, maar na 75000 km begint het nu toch wat al te erg te worden - de ruitewisser ligt niet eens meer stil op de ruit bij hogere snelheden. (als 'ie niet gebruikt wordt).
Ik ben nog wel steeds benieuwd waar de speling precies zit, op de motor as of op een as in het mechaniek? Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik gelijk een nieuw mechaniek kopen, of een motor, zodat ik niet twee keer die hele parafaan business hoef te demonteren...
Ik ben nog wel steeds benieuwd waar de speling precies zit, op de motor as of op een as in het mechaniek? Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik gelijk een nieuw mechaniek kopen, of een motor, zodat ik niet twee keer die hele parafaan business hoef te demonteren...
-
- 5th Gear member
Even de ruitenwisser demonteren, dan de parafaanplaat (die zwarte plaat tussen motorkap / vooruit. Dan zie je dit

Kan best dat daar speling ergens op zit. Is overigens makkelijk te (de)monteren. Aanhaalmoment is 10Nm