Schijnt een veel voorkomend euvel te zijn, maar niets op het forum nog niets gevonden over 'n oplossing: mijn linker ruitenwisser (bestuurderszijde) heeft nogal wat speling op de as. Daardoor sluit de motorkap niet meer zonder de ruitenwisserarm te raken, tenzij ik 'm even "indruk" tegen de spanning van de ruitenwisserveer in; en bovendien tikt de ruitenwisser tegen de zijkant van de ruit.
Weet iemand wat hier de oorzaak is, speling op de motor, of speling op het ruitenwis mechanisme; hoe de speling op te heffen is, en hoe je dat hele zaakje demonteert zodat je het kan repareren?
speling ruitenwisserarm
-
- 5th Gear member
Parafaan plaat verwijderen. De rest spreekt voor zich.
Is inderdaad een bekend euvel, had het ook bij mijn fase 1. Vond het niet zo storend dus nooit wat aan gedaan.
Is inderdaad een bekend euvel, had het ook bij mijn fase 1. Vond het niet zo storend dus nooit wat aan gedaan.
-
- 2nd Gear member
Dank voor je reactie, Bart. Ik rij er ook al meer dan een jaar me rond, maar na 75000 km begint het nu toch wat al te erg te worden - de ruitewisser ligt niet eens meer stil op de ruit bij hogere snelheden. (als 'ie niet gebruikt wordt).
Ik ben nog wel steeds benieuwd waar de speling precies zit, op de motor as of op een as in het mechaniek? Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik gelijk een nieuw mechaniek kopen, of een motor, zodat ik niet twee keer die hele parafaan business hoef te demonteren...
Ik ben nog wel steeds benieuwd waar de speling precies zit, op de motor as of op een as in het mechaniek? Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik gelijk een nieuw mechaniek kopen, of een motor, zodat ik niet twee keer die hele parafaan business hoef te demonteren...
-
- 5th Gear member
Even de ruitenwisser demonteren, dan de parafaanplaat (die zwarte plaat tussen motorkap / vooruit. Dan zie je dit

Kan best dat daar speling ergens op zit. Is overigens makkelijk te (de)monteren. Aanhaalmoment is 10Nm

Kan best dat daar speling ergens op zit. Is overigens makkelijk te (de)monteren. Aanhaalmoment is 10Nm
-
- 2nd Gear member
Nogmaals dank! Dat is precies het tekeningentje dat ik nodig had. Blijkbaar is een van de assen waarop de ruitenwisserarm wordt gemonteerd gewoon uitgelubberd. Geen wonder na meer dan 320dKm... Moet toch 2e hands te vinden en te vervangen zijn.
-
- 2nd Gear member
Hey Danny,
Nee, ik ben er nog niet aan toegekomen de zooi te demonteren... En ook nog niet bij de sloop langs geweest voor zo'n asje. Maar kan haast niet te ingewikkeld zijn. Overigens, mocht jij nou eerder zijn met het aanpakken van het probleem: ik ben erg benieuwd naar je ervaringen!
C
Nee, ik ben er nog niet aan toegekomen de zooi te demonteren... En ook nog niet bij de sloop langs geweest voor zo'n asje. Maar kan haast niet te ingewikkeld zijn. Overigens, mocht jij nou eerder zijn met het aanpakken van het probleem: ik ben erg benieuwd naar je ervaringen!
C
game0ver schreef:Ook ik heb hier problemen mee de linker wisser ligt echt los op het raam , en veel speling op het asje waar arm op zit. Heb jij ondertussen het asje al vervangen en gafdit een goed resultaat? Groet Danny
-
- 2nd Gear member
Nou ik ben vandaag naar de sloop geweest en heb daar een compleet mechanisme gevonden ( net als op foto maar zonder motor)
Was hier 25 euro voor kwijt. Rij zelf met een fase 2, maar onderdeel heb ik van een fase 1 afgehaald exact hetzelfde dus. Wel eerst goed gekeken of deze 100% in orde was.
Montage duurt ongeveer 30 min stelt niet veel voor.
meteen alle draaiende delen in de teflon gezet, alles draait nu soepel.
De wisser is weer stabiel, en raakt niet meer de a-stijl en ligt weer goed op de ruit. Als nieuw dus.
Was hier 25 euro voor kwijt. Rij zelf met een fase 2, maar onderdeel heb ik van een fase 1 afgehaald exact hetzelfde dus. Wel eerst goed gekeken of deze 100% in orde was.
Montage duurt ongeveer 30 min stelt niet veel voor.
meteen alle draaiende delen in de teflon gezet, alles draait nu soepel.
De wisser is weer stabiel, en raakt niet meer de a-stijl en ligt weer goed op de ruit. Als nieuw dus.
-
- Starter
Blijkbaar een euvel van de V40. Ik heb er ook last van. Wat is precies versleten? Het x-kantige ding waar de arm op gemonteerd wordt, of het glijlager waar het spul in draait?
Als het aan het lager ligt dan ben ik een beetje huiverig om het van de sloop te halen, omdat het blijkbaar een 'zwak' punt is...
Groeten
Eric
Als het aan het lager ligt dan ben ik een beetje huiverig om het van de sloop te halen, omdat het blijkbaar een 'zwak' punt is...
Groeten
Eric
-
- 5th Gear member
Component 8 en 9.
En niemand verplicht je het om het bij een sloop te halen. Dealer heeft het ook
En niemand verplicht je het om het bij een sloop te halen. Dealer heeft het ook

-
- 2nd Gear member
Het glijlager is het probleem. Ik heb een goede vervanger bij de sloop gehaald, maar pas inderdaad wel op - de meeste van deze dingen zijn al versleten. 'K moest een paar volvo's af voordat ik een goed exemplaar te pakken had.