Sinds kort heeft mijn snelheidsmeter een raar euvel. Na ongeveer 20min. rijden wijkt mijn snelheidsmeter af. Ik rij bijvoorbeeld 100km/h, maar de snelheidsmeter zakt terug naar 80km/h en blijft daar hangen. Dan schiet hij weer terug naar de werkelijke snelheid, zakt weer terug en dat gaat zo door. Wanneer ik dan een keer moet stoppen voor het stoplicht zakt hij netjes terug en wanneer ik dan niet harder rijd dan 80km/h is er niets aan de hand. Enkel dus wanneer ik een tijdje rond de 100-110 km/h rijd.
Wat zou dit kunnen zijn?
afwijkende snelheidsmeter
- admiral
- 5th Gear member
Tijd voor een nieuwe kabel, of de oude losnemen en volgieten met naaimachine olie. Het mooiste is eigenlijk de km teller kabel met mantel in een oud pannetje te leggen, doe er wat vet bijvoorbeeld kogelagervet ofzo bij en dan met een vuurtje onder de pan warm stoken en dan vloeit alles lekker in de mantel langs de kabel. Voordeel van vet is dat het langer blijft zitten dan olie, olie zakt naar beneden.
- ferdy
- 4th Gear member
Als het goed is, hoort de km teller kabel geolied te worden door de versnellingsbak. Als je het tandwieltje dat de versnellingsbak in gaat los neemt zie je een aantal gleuven in het asje die een pompende werking van olie veroorzaken. Gewoon een andere kabel proberen 

- admiral
- 5th Gear member
Dan zou hij helemaal tot aan het tellerhuis vol moeten zitten met bakolie, dat lijkt me toch niet de manier want die verbinding is niet olie dicht. Een nieuwe plaatsen is de oplossing maar als je low budget rijd dan proberen wat ik al eerder schreef.ferdy schreef:Als het goed is, hoort de km teller kabel geolied te worden door de versnellingsbak. Als je het tandwieltje dat de versnellingsbak in gaat los neemt zie je een aantal gleuven in het asje die een pompende werking van olie veroorzaken. Gewoon een andere kabel proberen
- Iroll
- 6th Gear member
Het nadeel van vet in een km kabel is dat het te dik is. Het wordt door de spiraalvorm van de binnenkabel naar de km teller getransporteerd tijdens het rijden. En dan krijg je bovenin op den duur een vieze dikke klont vet met vuil die de boel bovenin kan blokkeren. Dunne olie is daarom beter voor het smeren van de kabel. Niet zelf meegemaakt, maar dat advies kreeg ik ooit eens van CASU, de restaurateur van tellers&meters in Utrecht.Voordeel van vet is dat het langer blijft zitten dan olie, olie zakt naar beneden.
- Boele
- 4th Gear member
Toch klopt het wel redelijk wat Ferdy zegt.admiral schreef:Dan zou hij helemaal tot aan het tellerhuis vol moeten zitten met bakolie, dat lijkt me toch niet de manier want die verbinding is niet olie dicht. Een nieuwe plaatsen is de oplossing maar als je low budget rijd dan proberen wat ik al eerder schreef.ferdy schreef:Als het goed is, hoort de km teller kabel geolied te worden door de versnellingsbak. Als je het tandwieltje dat de versnellingsbak in gaat los neemt zie je een aantal gleuven in het asje die een pompende werking van olie veroorzaken. Gewoon een andere kabel proberen
Bij mn 1800 zit er bij de aansluiting op de bak ook een rubberen ring omheen. Zo kan er wel iets olie bij het pinnetje komen via het tandwiel..
Komt uiteraard niet tot aan je teller te staan

Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
- admiral
- 5th Gear member
Zit ook weer een kern van waarheid in. Dus af en toe bij de cockpit loshalen en d'r een beetje olie in laten druppen en de draaiende werking doet de rest zelf.Iroll schreef:Het nadeel van vet in een km kabel is dat het te dik is. Het wordt door de spiraalvorm van de binnenkabel naar de km teller getransporteerd tijdens het rijden. En dan krijg je bovenin op den duur een vieze dikke klont vet met vuil die de boel bovenin kan blokkeren. Dunne olie is daarom beter voor het smeren van de kabel. Niet zelf meegemaakt, maar dat advies kreeg ik ooit eens van CASU, de restaurateur van tellers&meters in Utrecht.Voordeel van vet is dat het langer blijft zitten dan olie, olie zakt naar beneden.