Pagina 1 van 1
afwijkende snelheidsmeter
Geplaatst: 08.09.2010 - 17:34
door stein81
Sinds kort heeft mijn snelheidsmeter een raar euvel. Na ongeveer 20min. rijden wijkt mijn snelheidsmeter af. Ik rij bijvoorbeeld 100km/h, maar de snelheidsmeter zakt terug naar 80km/h en blijft daar hangen. Dan schiet hij weer terug naar de werkelijke snelheid, zakt weer terug en dat gaat zo door. Wanneer ik dan een keer moet stoppen voor het stoplicht zakt hij netjes terug en wanneer ik dan niet harder rijd dan 80km/h is er niets aan de hand. Enkel dus wanneer ik een tijdje rond de 100-110 km/h rijd.
Wat zou dit kunnen zijn?
Geplaatst: 08.09.2010 - 22:16
door admiral
Tijd voor een nieuwe kabel, of de oude losnemen en volgieten met naaimachine olie. Het mooiste is eigenlijk de km teller kabel met mantel in een oud pannetje te leggen, doe er wat vet bijvoorbeeld kogelagervet ofzo bij en dan met een vuurtje onder de pan warm stoken en dan vloeit alles lekker in de mantel langs de kabel. Voordeel van vet is dat het langer blijft zitten dan olie, olie zakt naar beneden.
Geplaatst: 09.09.2010 - 09:45
door ferdy
Als het goed is, hoort de km teller kabel geolied te worden door de versnellingsbak. Als je het tandwieltje dat de versnellingsbak in gaat los neemt zie je een aantal gleuven in het asje die een pompende werking van olie veroorzaken. Gewoon een andere kabel proberen

Geplaatst: 09.09.2010 - 12:17
door B-lennium
de gleuven in het asje zijn er volgens mij voor om de olie juist IN de bak te houden, anders zou je dus bakolie moeten bijvullen na een X aantal kilometers (en het wordt een vette bende achter je dashbord)
Geplaatst: 09.09.2010 - 12:34
door admiral
ferdy schreef:Als het goed is, hoort de km teller kabel geolied te worden door de versnellingsbak. Als je het tandwieltje dat de versnellingsbak in gaat los neemt zie je een aantal gleuven in het asje die een pompende werking van olie veroorzaken. Gewoon een andere kabel proberen

Dan zou hij helemaal tot aan het tellerhuis vol moeten zitten met bakolie, dat lijkt me toch niet de manier want die verbinding is niet olie dicht. Een nieuwe plaatsen is de oplossing maar als je low budget rijd dan proberen wat ik al eerder schreef.
Geplaatst: 09.09.2010 - 13:21
door Iroll
Voordeel van vet is dat het langer blijft zitten dan olie, olie zakt naar beneden.
Het nadeel van vet in een km kabel is dat het te dik is. Het wordt door de spiraalvorm van de binnenkabel naar de km teller getransporteerd tijdens het rijden. En dan krijg je bovenin op den duur een vieze dikke klont vet met vuil die de boel bovenin kan blokkeren. Dunne olie is daarom beter voor het smeren van de kabel. Niet zelf meegemaakt, maar dat advies kreeg ik ooit eens van CASU, de restaurateur van tellers&meters in Utrecht.
Geplaatst: 09.09.2010 - 14:35
door Boele
admiral schreef:ferdy schreef:Als het goed is, hoort de km teller kabel geolied te worden door de versnellingsbak. Als je het tandwieltje dat de versnellingsbak in gaat los neemt zie je een aantal gleuven in het asje die een pompende werking van olie veroorzaken. Gewoon een andere kabel proberen

Dan zou hij helemaal tot aan het tellerhuis vol moeten zitten met bakolie, dat lijkt me toch niet de manier want die verbinding is niet olie dicht. Een nieuwe plaatsen is de oplossing maar als je low budget rijd dan proberen wat ik al eerder schreef.
Toch klopt het wel redelijk wat Ferdy zegt.
Bij mn 1800 zit er bij de aansluiting op de bak ook een rubberen ring omheen. Zo kan er wel iets olie bij het pinnetje komen via het tandwiel..
Komt uiteraard niet tot aan je teller te staan

Geplaatst: 09.09.2010 - 18:37
door admiral
Iroll schreef: Voordeel van vet is dat het langer blijft zitten dan olie, olie zakt naar beneden.
Het nadeel van vet in een km kabel is dat het te dik is. Het wordt door de spiraalvorm van de binnenkabel naar de km teller getransporteerd tijdens het rijden. En dan krijg je bovenin op den duur een vieze dikke klont vet met vuil die de boel bovenin kan blokkeren. Dunne olie is daarom beter voor het smeren van de kabel. Niet zelf meegemaakt, maar dat advies kreeg ik ooit eens van CASU, de restaurateur van tellers&meters in Utrecht.
Zit ook weer een kern van waarheid in. Dus af en toe bij de cockpit loshalen en d'r een beetje olie in laten druppen en de draaiende werking doet de rest zelf.
Geplaatst: 09.09.2010 - 23:28
door stein81
Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga er mee aan de slag!