TvK - Volvo Driving Experience

Gebruikersavatar
Ytos
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 28.06.2009 - 23:24
Contacteer:

[Geen idee in welk topic ik het moet zetten, dus maar een nieuwe aangemaakt. Indien niet goed, dan hoor ik het wel]

Van de week kreeg ik al een mail met een uitnodiging van Ton van Kuijk om de nieuwe S60 te ervaren. Omdat ik niet wist hoe m'n weekeinde zou zijn qua tijd, had ik me niet opgegeven. Nou wil het (vervelende) toeval, dat ik gisteren een klein probleempje kreeg met m'n V50. Ik reed dus even langs TvK om een afspraak te maken, maar blijkbaar werken ze daar op zaterdag ook in de werkplaats. Mijn auto mocht naar binnen en terwijl ze daarmee bezig waren, mocht ik wel even spelen met de S60.

We kregen een D3 geartronic toegewezen, waar een instructeur (de man van de receptioniste, want er was te weinig verkooppersoneel) me wegwijs maakte met de verschillende veiligheidssystemen. Na een remproef met voetganger, demo van de om-de-hoek-kijk-camera en een rit waar adaptive cruise-control werd gedemonstreerd, mocht ik zelf achter het stuur plaatsnemen. Wat een verschil met m'n V50. De zit, de power, het dikke stuur etc. En wat een mooie systemen. Terwijl ik op de rechterbaan netjes achter iemand aan reed voegde er iemand voor me in. De auto greep direct in. Super om dat eens mee te maken. Het enige waar ik uiteindelijk aan moest wennen, was de besturing bij hoge snelheid. In een bocht van de snelweg, waar ik met 120km/h doorheen ging, vond ik de auto redelijk zwaar sturen. Maar verder... top!

Wel nog een iets gemerkt, waar je op bedacht moet zijn... en je achterligger ook. In Beverwijk op de meubelboulevard, zit vlak voor de verkeerslichten een flauwe bocht naar rechts. Ik reed op de rechterbaan om rechtdoor te gaan. Op de linkerbaan stond een rij auto's te wachten om linksaf te slaan. Omdat ik nog voor die flauwe bocht zat, reed ik als het ware recht op de rij stilstaande auto's af. En toen greep het systeem dus ook in en remde de auto, terwijl het dus eigenlijk nergens voor nodig was.

Tot slot nog even een ploatje van de bolide waar ik in mocht rijden.
Afbeelding
De 18e (Alkmaar) en 25e (Purmerend) is er nogmaals een TvK Driving Experience. Aanrader!

Ohwjah: probleempje met m'n auto is keurig opgelost en koste me niets.
MY2008 Chameleon Blue V50 1.8F Kinetic (Dynamic?) former Company Car of Volvo Sweden
MY2015 Chrystal White Metallic V60 Nordic+ T5 GT8 Summum Intellisafe Line & Security Line Full Options

Ytos' Photography website
Ytos on Facebook
MichelR
6th Gear member
Berichten: 3297
Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
Locatie: Haarlem

Even Offtopic.. -> Mijn nieuwe Passion Red C30 nog zien staan op het terrein bij TvK.. wordt klaar gemaakt voor aflevering ;-)
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15375
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Mooi!!
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4298
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Ytos schreef:[Geen idee in welk topic ik het moet zetten, dus maar een nieuwe aangemaakt. Indien niet goed, dan hoor ik het wel]


Wel nog een iets gemerkt, waar je op bedacht moet zijn... en je achterligger ook. In Beverwijk op de meubelboulevard, zit vlak voor de verkeerslichten een flauwe bocht naar rechts. Ik reed op de rechterbaan om rechtdoor te gaan. Op de linkerbaan stond een rij auto's te wachten om linksaf te slaan. Omdat ik nog voor die flauwe bocht zat, reed ik als het ware recht op de rij stilstaande auto's af. En toen greep het systeem dus ook in en remde de auto, terwijl het dus eigenlijk nergens voor nodig was.
De onvoorziene mogelijkheid van zo'n ingreep lijkt me niet lekker rijden...het systeem is vast fantastisch, maar als je bijv. scherp moet/ wilt rijden grijpt het systeem dus in?! :oops: Moet ik dus een levensgrote sticker achterop plakken... "het kan zijn dat de auto remt zonder dat ik dat wil: houdt afstand" ??
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
Ytos
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 28.06.2009 - 23:24
Contacteer:

Dat vond ik ook. Nou moet ik wel zeggen dat ik gewend ben om overal met cruise control te rijden. Zo ook op die boulevard, waar ik 'm op max. 55km/h had ingesteld. Dat reed ik al niet, omdat ze dat voor me ook niet deden., dus de auto reed al <30km/h. En dan grijpt dat systeem in. Maar handig vond ik het niet.

Ik heb nog gevraagd hoe het zit met de juridische aansprakelijkheid, als je plotseling hard remt en er klapt er eentje achter in je. Dat degene die er achterin klapt altijd fout is, is namelijk niet zo. Bijvoorbeeld als er eendjes oversteken en je op een autoweg daarom vol in de remmen gaat. Hoe dat hier zit, vraag ik me dan ook af. Voor iemand die achter me zit en "door mijn ruiten heen kijkt" (lees: weet dat 'ie moet anticiperen) is het volledig onlogisch dat ik rem op het beschreven moment. Ik kan me voorstellen dat die achterligger daar dan niet op berekend is.
MY2008 Chameleon Blue V50 1.8F Kinetic (Dynamic?) former Company Car of Volvo Sweden
MY2015 Chrystal White Metallic V60 Nordic+ T5 GT8 Summum Intellisafe Line & Security Line Full Options

Ytos' Photography website
Ytos on Facebook
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4298
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Ik denk dat je zonder meer aansprakelijk bent, want JIJ kiest er al of niet voor een auto te kopen met dit systeem, dus heb je automatisch ook de juridische consequenties als er iets fout gaat met dit systeem. Als je bijv. overstapt in een auto zonder stuurbekrachtiging en je realiseert je niet dat je harder aan je stuur moet trekken, waardoor je een aanrijding veroorzaakt dan heb je dus een probleem. "Different color, same shit". En die eendjes, dat is dus doodsimpel.., maar als het systeem daar ook al op reageert dan pas ik....
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

Zo schuin van voren heeft de auto een erg mooie lijn! :)
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
Gebruikersavatar
Fransosowitz
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 09.07.2009 - 15:40
Locatie: Drenthe

Die beperkende factor die je beschrijft hebben volgens mij alle auto's met active/adaptieve cruise control. Bij BMW wordt hier b.v. ook voor gewaarschuwd.

Desalniettemin heb je een leuke ervaring opgedaan!
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Gebruikersavatar
Ytos
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 28.06.2009 - 23:24
Contacteer:

mad schreef:...maar als het systeem daar ook al op reageert dan pas ik....
Eendjes was een voorbeeld wat ik ooit begrepen heb van iemand die achterop een dierenvriend reed. De bestuurder die voor de eendjes remde werd aansprakelijk gesteld voor alle schade (4 auto's op elkaar). Maar voor zover ik begrepen heb, grijpt het systeem niet in bij eendjes. Er zijn twee systemen werd me uitgelegd, waarvan de ene een auto/blokkade herkent en de ander uit een database van 3500 foto's "mensfiguren" herkent.
MY2008 Chameleon Blue V50 1.8F Kinetic (Dynamic?) former Company Car of Volvo Sweden
MY2015 Chrystal White Metallic V60 Nordic+ T5 GT8 Summum Intellisafe Line & Security Line Full Options

Ytos' Photography website
Ytos on Facebook
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4298
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Ytos schreef:
mad schreef:...maar als het systeem daar ook al op reageert dan pas ik....
Eendjes was een voorbeeld wat ik ooit begrepen heb van iemand die achterop een dierenvriend reed. De bestuurder die voor de eendjes remde werd aansprakelijk gesteld voor alle schade (4 auto's op elkaar). Maar voor zover ik begrepen heb, grijpt het systeem niet in bij eendjes. Er zijn twee systemen werd me uitgelegd, waarvan de ene een auto/blokkade herkent en de ander uit een database van 3500 foto's "mensfiguren" herkent.
Dat is dan weer een geruststelling. En schoonmoeders zijn dus ook inbegrepen in die 3500 mensfiguren...( ff offtopic.. die vlag van jou, is dat het Vaticaan? Werk je daar? :lol: )
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Ytos schreef:Er zijn twee systemen werd me uitgelegd, waarvan de ene een auto/blokkade herkent en de ander uit een database van 3500 foto's "mensfiguren" herkent.
1e is het Collision Warning met full auto brake, deze werkt door middel van een radar. 2e is pedestrian detection, dit werkt door middel van een camera gekoppeld aan een systeem waarin dus die 3500 mensfiguren in staan. City safety werkt dan weer d.m.v. een laser.
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Ik hou eerlijk gezegd mijn hart vast. Als Ytos al een probleem had bij een proefrit dan ben ik benieuwd hoe veel near-misses er zullen zijn nu het systeem gemeengoed gaat worden.

Je hebt in NL tegenwoordig heel veel dubbele rotondes (met twee rijbanen naast elkaar met zo'n opstaand randje ertussen; als er iemand op de binnenbaan rijdt en jij voegt een beetje rap in op de buitenbaan dan kan het systeem detecteren dat je rechtdoor wil en gaat dan op de rem staan.

Ik heb nu BLIS, en die heeft het ook wel eens mis (schitterende rijm), maar daarbij zijn de gevolgen nog te overzien. BLIS geeft wel eens aan dat er een auto in de dode hoek zit als de zon er van achteren in schijnt, maar dan ben ik er zelf nog bij om in te grijpen. Een systeem dat helemaal zelfstandig op de rem kan gaan staan en dat ook nog eens per ongeluk kan doen... scary.

Eén van de redenen voor mij om een S60 te overwegen als volgende auto zijn alle gadgets, maar deze gadget moet ik nog eens overwegen (alhoewel ik wel héél erg blij ga worden van de queue assist!)
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4298
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Ik vraag me af wanneer er eindelijk eens infrarood-camera komt.. dan wordt 's nachts rijden een stuk veiliger.... ben inderdaad ook benieuwd naar meer ervaringen met collisionwarning..
XC70 D5 2009 Ocean Race
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Geen paniek.
Dat systeem werkt alleen als de CC aanstaat, volgens mij...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

Leuk om te horen dat het nog wat is :)

Altijd leuk om wat uit te proberen ;) Ik heb me opgegeven voor volgende week in Alkmaar.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

nightvision werd in 2002 aangekondigt als een voorziening op de toen te introduceren XC90
Volvo for life
Rylix
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 30.08.2010 - 11:12

Discovery schreef:
Ytos schreef:Er zijn twee systemen werd me uitgelegd, waarvan de ene een auto/blokkade herkent en de ander uit een database van 3500 foto's "mensfiguren" herkent.
1e is het Collision Warning met full auto brake, deze werkt door middel van een radar. 2e is pedestrian detection, dit werkt door middel van een camera gekoppeld aan een systeem waarin dus die 3500 mensfiguren in staan. City safety werkt dan weer d.m.v. een laser.
Hier ben ik niet helemaal zeker van. Ik heb een s60 momentum met motion pack besteld en het is me nog steeds niet helemaal duidelijk welke van deze functies ik nu precies heb.
Volgens wat ik gelezen heb is collision warning met full autobrake standaard op de s60 wat zou betekenen dat ik toch een radar heb als deze idd dmv. radar werkt.
Ik dacht dat de radar een onderdeel was van de adaptive cruise control en de pedestrian detection.
Benieuwd of ik nu toch zo een vierkant in mijn gril heb of niet...
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

City safety is als enige standaard op de S60. Collision warning met full auto brake zit in het advanced safety package(voor BE). Hierin zit tevens de ACC, BLIS en lane departure warning. Radar is voor ACC en CW met full auto brake. Als je geen van beide hebt besteld zul je dus ook geen radar in je grill hebben.
Gebruikersavatar
John Vermeulen
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 13.11.2006 - 23:52
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

In Nederland (en ook in Belgie neem ik aan) is City Safety inderdaad standaard. City Safety werkt via een lasersignaal vanuit de voorruit, hoog in het midden van de voorruit. City Safety kun je bij de dealer testen met behulp van de plastic wegafzettting (4 flappen in een standaard) die ze nog van de introductie van de XC60 op 1 november 2008 hebben.

De in Nederland optionele "Driver Support Line" bestaat uit:
- Blind Spot Information Systeem (BLIS), een kleine camera onder elke buitenspiegel, met oranje oplichtende ledjes aan de binnenkant, links en rechts van de bestuurder (ze lichten trouwens heel snel op);
- Elektrisch inklapbare buitenspiegels met grondverlichting (kun je zo instellen dat met het afsluiten van de auto de spiegels automatisch inklappen; erg handig);
- Collision Warning met Full Auto Brake: dit gebeurt via de radar in de grille, met oplichtend oranje tot rode ledjes in een rijtje aan de linkerkant van de binnenruit, helemaal voor het dashboard aan de bestuurderskant. Is bij mijn weten voor het eerst in de new S80 geintroduceerd. Als je erg dicht op een voorganger gaat rijden of het overkomt je, dan krijg je zeer rode ledjes met een acoustisch signaal. De "zelfdenkende" S60 keurt je gedrag dus sterk af c.q. waarschuwt je;
- Pedestrian Detection: camerasignaal vanuit de vooruit in combinatie met een radarsignaal vanuit de radar in de grille. Dit kun je bij de dealer testen met Bob;
- Adaptive Cruise Control met Distance Alert: gebeurt via de radar in de grille. In combinatie met een automatische transmissie vormt Queue Assist een onderdeel van dit ACC. Dit ACC is echt heel bijzonder: de Volvo blijft op een in te stellen afstand van de voorliggende auto en de Volvo remt zelf af/bij indien nodig. Heel bijzonder;
- Driver Alert: signaal dat je beter een kopje koffie kunt gaan drinken in een wegrestaurant of benzinestation. Is een signaal in de rechtse klok. Als je heel "zwierig" met de auto gaat rijden, Lane Departure hebt aanstaan, veel van rijbaan wisselt zonder richting aan te geven, dan krijg je al heel snel een Driver Alert signaal;
- Lane Departure Warning Systeem: een acoustisch signaal als je zonder richting aan te geven van rijbaan wisselt. Ik heb het uitstaan; dit is voor mij persoonlijk een beetje te veel van het goede. Te meer omdat de audio dan even onderdrukt wordt.

In Belgie zijn de geavanceerde, actieve veiligheidsvoorzieningen (ACC, CW, PD, BLIS, LD, DA) gebundeld in het "Advanced Safety Pack".
Het hierboven genoemde "Motion Pack" omvat RTI, Park Assist achter en een goede audio (High Performance Multimedia). Je hebt dan geen radar in de grille.
New S60 Intro Edition, 2.0T, Driver Support Line (met Pedestrian Detection), Winter Line (met Xenon), Premium Audio, Lederen stoelbekleding, Park Assist camera's achter en voor, Exterior Styling pakket en 17"; Njords en 17"; Balders.
Gebruikersavatar
chris_zweden
3rd Gear member
Berichten: 481
Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
Locatie: Karlstad

Zaterdag ga ik ook maar eens de s60 uitproberen. Ik zal uiteraard onpartijdig oordelen, toen ik gegronde kritiek uitte over de s80 keken ze me al vreemd aan, zal mij benieuwen :)

Blind Spot Information Systeem (BLIS)

Wel grappig, werkt niet altijd even goed en het lampje brandt soms nog als ik allang ingehaald hebt. Ook met nat weer worden bomen soms verward met auto's.

Elektrisch inklapbare buitenspiegels met grondverlichting

Staat bij mij aan, in de winter staat die uit omdat ik weleens het ijs heb horen kraken. Een keer ging die niet naar buiten door de kou en kon ik hem handmatig goed zetten.

Lane Departure Warning Systeem

Heb ik uitstaan, erg irritant! om 3 uur 's nachts richting aan geven als je een vrachtwagen inhaalt

Andere opties zijn pas vanaf 2009 en zijn niet op mijn s80 aanwezig. Ik heb liever dat ze het gewicht ratio beter verdelen dan al die nutteloze snufjes.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”