Van de week kreeg ik al een mail met een uitnodiging van Ton van Kuijk om de nieuwe S60 te ervaren. Omdat ik niet wist hoe m'n weekeinde zou zijn qua tijd, had ik me niet opgegeven. Nou wil het (vervelende) toeval, dat ik gisteren een klein probleempje kreeg met m'n V50. Ik reed dus even langs TvK om een afspraak te maken, maar blijkbaar werken ze daar op zaterdag ook in de werkplaats. Mijn auto mocht naar binnen en terwijl ze daarmee bezig waren, mocht ik wel even spelen met de S60.
We kregen een D3 geartronic toegewezen, waar een instructeur (de man van de receptioniste, want er was te weinig verkooppersoneel) me wegwijs maakte met de verschillende veiligheidssystemen. Na een remproef met voetganger, demo van de om-de-hoek-kijk-camera en een rit waar adaptive cruise-control werd gedemonstreerd, mocht ik zelf achter het stuur plaatsnemen. Wat een verschil met m'n V50. De zit, de power, het dikke stuur etc. En wat een mooie systemen. Terwijl ik op de rechterbaan netjes achter iemand aan reed voegde er iemand voor me in. De auto greep direct in. Super om dat eens mee te maken. Het enige waar ik uiteindelijk aan moest wennen, was de besturing bij hoge snelheid. In een bocht van de snelweg, waar ik met 120km/h doorheen ging, vond ik de auto redelijk zwaar sturen. Maar verder... top!
Wel nog een iets gemerkt, waar je op bedacht moet zijn... en je achterligger ook. In Beverwijk op de meubelboulevard, zit vlak voor de verkeerslichten een flauwe bocht naar rechts. Ik reed op de rechterbaan om rechtdoor te gaan. Op de linkerbaan stond een rij auto's te wachten om linksaf te slaan. Omdat ik nog voor die flauwe bocht zat, reed ik als het ware recht op de rij stilstaande auto's af. En toen greep het systeem dus ook in en remde de auto, terwijl het dus eigenlijk nergens voor nodig was.
Tot slot nog even een ploatje van de bolide waar ik in mocht rijden.
![Afbeelding](http://www.ytos.nl/web/20100911_volvo-s60new/2010.09.11_volvo_s60new_001.jpg)
Ohwjah: probleempje met m'n auto is keurig opgelost en koste me niets.