Stationair schommelt, slaat vaak af

Alles over de 440 / 460
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Heb vandaag met een vriend een Volvo 440 1.6i (handbak) uit '95 opgehaald voor een prikkie en daar mankeert het een en ander aan.

- De auto start niet zonder gas bij te geven. Je hoort de startmotor draaien maar pas als je gas bij doseert slaat de motor daadwerkelijk aan.

- Als je motor eenmaal loopt, dan loopt hij stationair slecht. Hij schommelt tussen zo'n 700 en 1200 toeren, en als je gas geeft (in z'n vrij) en loslaat slaat de motor bijna af.

- Ook tijdens het rijden kan het voorkomen dat de auto snel afslaat.

Onder de motorkap zag ik al dat er gerommeld was met de luchtfilterkap (zat vast met tape), dus ik vermoed iets van valse lucht, maar wat kan dit zijn?
Gebruikersavatar
codriver
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 23.04.2007 - 22:42
Locatie: @home

Stappenmotor (bij monopoint injectie) of luchtmassameter (bij multipoint injectie) stuk?
Volvo S60 2.4 AT Edition 1
Gebruikersavatar
codriver
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 23.04.2007 - 22:42
Locatie: @home

1.6i is dacht ik multipoint.
Volvo S60 2.4 AT Edition 1
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

1.6 is inderdaad multipoint.

Was echt een bende onder de motorkap. De luchtfilterkap zat met tape vast omdat hij aan alle zijkanten (waar hij normaal met de klemmetjes vast zit) gebroken was. Verder was er een extra gat in die kap gemaakt voor de carterontluchtingslang ?

Tot nu toe hebben we een nieuwe kap geplaatst en die slang voor carterontluchting geplaatst op een tuutje op de "grote luchtslang" (die van filterkap naar gasklephuis leidt). Probleem nog niet opgelost.

Hoe kan ik de luchtmassameter controleren?

Super bedankt voor de hulp!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Klepspeling niet goed of inlaatspruitstuk pakking lekt denk ik!
Ik zou eerst de klepspeling is controleren.
Inlaatkleppen moeten zijn tussen 0.15 mm en 0.20
uitlaatkleppen tussen 0.35 en 0.40
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Die klepspeling kan toch niet verklaren dat hij stationair schommelend loopt?
En inlaatspruitstuk lek, hoe controleer je dat?

Iemand anders nog ideeën?
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Zoekfunctie al geraadpleegd.....?
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Ja, en dan lees je dingen over luchtmassameter, stappenmotor, valse lucht, maar verder kom je niet zo snel...

Oh, en nog een vraagje tussendoor, wat is de sensor die op het midden van luchtinlaatslang zit?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Oh, en nog een vraagje tussendoor, wat is de sensor die op het midden van luchtinlaatslang zit?
Dat is de luchttemp.sensor.
En een luchtmassameter zit alleen op de turbo motoren, dus niet op een 1.6i. Jij hebt een MAP sensor ipv een LMM oftewel MAF sensor). De MAP sensor is een klein zwart kastje met een stekker en een slangetje wat de map verbind met het inlaatspruitstuk en er staat GM op. Bij de meeste 400's zit deze rechts bij de inlaat voor de interieurfan onder de voorrruit.
Hier kan je het manual van het Fenix brandstofsysteem vinden waar de 1.6i mee is uitgerust.
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Dank! Hoort het bij die sensor dat als ik 'm lostrek met de motor lopend dat er niets verandert?
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Bij deze buitentemp. zou dat kunnen. In het Fenix manual kan je de waardes vinden om hem met een multimater door te meten.
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Ik ga de manual doornemen. Heb jij overigens een idee wat het probleem kan zijn?
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Zou de luchttemp.sensor kunnen zijn, bij mijn 480 veroorzaakte die hetzelfde probleem. Maar stationair beroerd lopen kan een heleboel oorzaken hebben, dat is een zaak van alles nalopen. Koudstartsensor doormeten, die zit rechtsonder de meest rechtse bougie. Gasklephuis schoonmaken met terpentine wasbenzine oid en een doekje en wattenstaafje. Even de luchtslang eraf halen en de klep en randen waar de klep tegen aan rust goed van aanslag ontdoen. Verder vacuumlekje, aansluiting van inlaatspr.stuk inspuiten met wd40 of remmenreiniger. Veranderd het toerental dan zit er een lek. Stationairregelklep loshalen en voolgooien met wasbenzine, schudden en weer leeggoien. Dit herhalen totdat er schone wasbenzine uitkomt.
En ik zou eerst eens de diagnose box uitlezen of die een storing aangeeft, Kan een hoop zoeken schelen. Staat ook in de manual beschreven.
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Ja, die diagnose box uitlezen, heb ik daar geen extra spullen voor nodig?
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ja, die diagnose box uitlezen, heb ik daar geen extra spullen voor nodig?
Nee, is alleen een kwestie van stekkertje dat er naast hangt in socket 2 te stoppen, contact op aan te zetten, (dus NIET starten) en het zwarte knopje dat naast het ledje zit indrukken. De hele beschrijving staat uitgebreid in het Fenix manual incl. code uitleg. Hou pen en papier bijdehand om het aantal keer knipperen van het ledje te noteren. That's all.
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Oke, vandaag de diagnose box uitgelezen en daar kwamen flink wat meldingen uit:

1-1-3, Open circuit in injector wiring
1-2-2, Air temperature sensor: no signal or signal faulty
1-3-2, Incorrect battery voltage
2-1-2, Oxygen sensor: no signal or signal faulty
2-3-2, Adaptive Lambda closed loop control system lean or rich at idling speed
3-1-3, Charcoal absorption canister valve: signal faulty

Ik heb daarna de codes gewist, en de volgende keer nadat mijn vriend weer wat heeft gereden eens kijken wat het verschil is, want in hoeverre kan ik zoveel codes serieus nemen? Plus wat betekenen de codes?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Dat is de juiste manier, eerst uitlezen en dan wissen, rijden en weer uitlezen. Zie je dan dezelfde codes terug komen dan die nakijken. Er kunnen codes in het geheugen zitten die bijv. veroorzaakt zijn doordat er een stekker is losgetrokken tijdens sleutelen. Zoals de code 122 van de luchttemp. sensor. Die had je losgetrokken en staat nu als storing aangegeven. En als je in het manual kijkt die ik je in de link gaf dan heb je de codes in het NL. Ik denk dat het beroerd stationair lopen wordt veroorzaakt door een defecte lambda. Als die terug keert is het ws bingo.
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Oke vreemd, vandaag even met de auto gereden (ca. 20 min) en toen weer uitgelezen maar kreeg alleen 1-1-1 dus geen foutmeldingen!??? Ben ik nu iets vergeten, had ik langer moeten rijden?
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Je moet wel rijden totdat hij een storing heeft, daarna uitlezen.
Zonder storing geen code natuurlijk.

Het kan ook een slecht contact zijn wat af en toe optreedt.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Oke, na enige tijd weer eens uitgelezen. Nu wel een foutmelding, namelijk

2-1-2 Oxygen sensor: no signal or signal faulty

Waar zit deze sensor?

Luchttemperatuursensor is trouwens vervangen voor een andere van de sloop en motor lijkt ietsjes beter te lopen nu.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”