Ik vermoed dat een of beide voorste wiellagers van mijn XC90 hun beste tijd gehad hebben. Er is op dit forum maar weinig geschreven over de wiellagers van de XC90 maar genoeg over de S60 en V70 modellen.
Is dit vergelijkbaar? Schijnt dan een klusje te zijn van 1 a 2 uur.
Wiellager XC90
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 28.09.2009 - 12:37
Kan ook de aandrijfas zijn en dan zijn de kosten ietwat hoger.
Vroeger
Volvo V70 D5 summum geartronic 2008
Volvo XC90 D5 Elite geartronic 2003
Volvo V70 D5 Edition II geartronic 2004
BMW 520d High excutive aut 2013
BMW 120i High excutive aut 2008
Volvo V70 D4 Dynamic Edition 2015
Nu
Volvo XC90 D4 polestar Anniversary Edition 2018
Mini Clubman Cooper Salt business 2016
Volvo V70 D5 summum geartronic 2008
Volvo XC90 D5 Elite geartronic 2003
Volvo V70 D5 Edition II geartronic 2004
BMW 520d High excutive aut 2013
BMW 120i High excutive aut 2008
Volvo V70 D4 Dynamic Edition 2015
Nu
Volvo XC90 D4 polestar Anniversary Edition 2018
Mini Clubman Cooper Salt business 2016
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
De XC90 begint rond de 70 km/h te zoemen en dat gaat door tot ca 1200 km/h. Daarna wordt dit overstemt door andere rijgeluiden.
Bij een defect wiellager neemt het zoemen toe zodra je op snelheid een bocht maakt of een beetje slingert op de autobaan. Dat is echter hier niet het geval.
Ik dacht dat defecte aandrijfassen (homokineten) meer knikkeren in scherpe bochten. Maar dat is mijn eerste AWD en dat is allemaal iets complexer. De wagen heeft pas 125.000 km gereden en dan verwacht ik eigenlijk geen versleten lagers en assen.
Zijn er controlepunten hoe ik e.e.a. kan uitsluiten bij een AWD?
Bij een defect wiellager neemt het zoemen toe zodra je op snelheid een bocht maakt of een beetje slingert op de autobaan. Dat is echter hier niet het geval.
Ik dacht dat defecte aandrijfassen (homokineten) meer knikkeren in scherpe bochten. Maar dat is mijn eerste AWD en dat is allemaal iets complexer. De wagen heeft pas 125.000 km gereden en dan verwacht ik eigenlijk geen versleten lagers en assen.
Zijn er controlepunten hoe ik e.e.a. kan uitsluiten bij een AWD?
Klinkt meer als banden. Maar ook dat geluid zou eigenlijk mee moeten gaan met de snelheid.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 15.10.2009 - 13:28
- Locatie: Gelderland
Dit probleem had ik ook met m'n xc70 met 98.000km op de teller. Meeste lawaai tussen de 80 en 120km/u. Ik dacht zelf dat het door de banden kwam. Mede doordat het geluid na het vervangen van de stuurkogel en het opnieuw uitlijnen was ontstaan. Helaas was een wiellager de boosdoener. Inmiddels door de dealer vervangen en het probleem is verholpen.
XC70 D5 MY2005
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 25.11.2009 - 19:29
bij zij er ook al 2 wielagers vervangen ook met 125000 kilometer gr oudpimsam schreef:De XC90 begint rond de 70 km/h te zoemen en dat gaat door tot ca 1200 km/h. Daarna wordt dit overstemt door andere rijgeluiden.
Bij een defect wiellager neemt het zoemen toe zodra je op snelheid een bocht maakt of een beetje slingert op de autobaan. Dat is echter hier niet het geval.
Ik dacht dat defecte aandrijfassen (homokineten) meer knikkeren in scherpe bochten. Maar dat is mijn eerste AWD en dat is allemaal iets complexer. De wagen heeft pas 125.000 km gereden en dan verwacht ik eigenlijk geen versleten lagers en assen.
Zijn er controlepunten hoe ik e.e.a. kan uitsluiten bij een AWD?
VOLVO 245 380000 KILOMETER
VOLVO 940 420000 KILOMETER
NU VOLVO S 70
VOLVO 940 420000 KILOMETER
NU VOLVO S 70
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
niks mis mee voor een wiellager
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 28.09.2009 - 12:37
Hi Allemaal,
Zo te lezen heeft iedereen wel eens iets en de een soms iets meer als de ander. Je ontkomt niet aan onderhoud en dat houdt in dat er soms onderdelen vervangen dienen te worden. Met name de mechanische onderdelen. Daar is heel moeilijk van te voren vast te stellen hoe lang die meegaan. De ene wiellager gaat 100.000 km mee en een andere 250.000km. Neemt niet weg dat een mechanisch onderdeel een minimale werkingsduur moet hebben. Daarom geven de meeste firma's een garantie tot 100.000km of een aantal jaar.
Ik heb inderdaad wel wat gehad met mijn XC90 maar ik bekijk het over meerdere jaren en dan vallen de kosten mee.
Groeten Joost
Zo te lezen heeft iedereen wel eens iets en de een soms iets meer als de ander. Je ontkomt niet aan onderhoud en dat houdt in dat er soms onderdelen vervangen dienen te worden. Met name de mechanische onderdelen. Daar is heel moeilijk van te voren vast te stellen hoe lang die meegaan. De ene wiellager gaat 100.000 km mee en een andere 250.000km. Neemt niet weg dat een mechanisch onderdeel een minimale werkingsduur moet hebben. Daarom geven de meeste firma's een garantie tot 100.000km of een aantal jaar.
Ik heb inderdaad wel wat gehad met mijn XC90 maar ik bekijk het over meerdere jaren en dan vallen de kosten mee.
Groeten Joost
Vroeger
Volvo V70 D5 summum geartronic 2008
Volvo XC90 D5 Elite geartronic 2003
Volvo V70 D5 Edition II geartronic 2004
BMW 520d High excutive aut 2013
BMW 120i High excutive aut 2008
Volvo V70 D4 Dynamic Edition 2015
Nu
Volvo XC90 D4 polestar Anniversary Edition 2018
Mini Clubman Cooper Salt business 2016
Volvo V70 D5 summum geartronic 2008
Volvo XC90 D5 Elite geartronic 2003
Volvo V70 D5 Edition II geartronic 2004
BMW 520d High excutive aut 2013
BMW 120i High excutive aut 2008
Volvo V70 D4 Dynamic Edition 2015
Nu
Volvo XC90 D4 polestar Anniversary Edition 2018
Mini Clubman Cooper Salt business 2016
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
[quote="Tarman T"][quote]en dat gaat door tot ca 1200 km/h.[/quote]
:shock:[/quote]
Hij is flink gechipped.
Ik vind het maar lastig inschatten wat nu de oorzaak is. Ik wil niet zomaar lagers gaan wisselen als het niet nodig is. De voorbanden zijn bijna op dus mogelijk dat dat ook nog een oorzaak is. Ik zal de voor en achter banden wisselen, kijken wat daar het resultaat van is.
:shock:[/quote]
Hij is flink gechipped.

Ik vind het maar lastig inschatten wat nu de oorzaak is. Ik wil niet zomaar lagers gaan wisselen als het niet nodig is. De voorbanden zijn bijna op dus mogelijk dat dat ook nog een oorzaak is. Ik zal de voor en achter banden wisselen, kijken wat daar het resultaat van is.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12
Ik heb ooit een kapot wiellager gehad (20 jaar geleden) en wat ik me herinner is dat get geluid afhankelijk was van de belasting van het wiel. Het geluid veranderde dus als je bijv een flauwe bocht ging maken. Wellicht iets om te proberen?
Banden maken herrie wanneer ze gecupt zijn. Dat kan je voelen door je vlakke hand over de band te vegen. Je voelt dan in een richting dat de blokken van het profiel een zaagtandvorm hebben.
Banden maken herrie wanneer ze gecupt zijn. Dat kan je voelen door je vlakke hand over de band te vegen. Je voelt dan in een richting dat de blokken van het profiel een zaagtandvorm hebben.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Dat is nu net het vervelende: bij wisselende belasting (slingeren bv) blijft het geluid constant. En de banden zijn mooi glad alleen is er nog maar iets van 3 mm profiel. Naarmate banden minder profiel hebben, is mijn ervaring, gaan ze meer herrie maken.