Pagina 1 van 1
Wiellager XC90
Geplaatst: 12.09.2010 - 22:38
door pimsam
Ik vermoed dat een of beide voorste wiellagers van mijn XC90 hun beste tijd gehad hebben. Er is op dit forum maar weinig geschreven over de wiellagers van de XC90 maar genoeg over de S60 en V70 modellen.
Is dit vergelijkbaar? Schijnt dan een klusje te zijn van 1 a 2 uur.
Geplaatst: 19.09.2010 - 21:54
door Hettijo
Kan ook de aandrijfas zijn en dan zijn de kosten ietwat hoger.
Geplaatst: 19.09.2010 - 22:23
door pimsam
De XC90 begint rond de 70 km/h te zoemen en dat gaat door tot ca 1200 km/h. Daarna wordt dit overstemt door andere rijgeluiden.
Bij een defect wiellager neemt het zoemen toe zodra je op snelheid een bocht maakt of een beetje slingert op de autobaan. Dat is echter hier niet het geval.
Ik dacht dat defecte aandrijfassen (homokineten) meer knikkeren in scherpe bochten. Maar dat is mijn eerste AWD en dat is allemaal iets complexer. De wagen heeft pas 125.000 km gereden en dan verwacht ik eigenlijk geen versleten lagers en assen.
Zijn er controlepunten hoe ik e.e.a. kan uitsluiten bij een AWD?
Geplaatst: 19.09.2010 - 23:02
door Gast
Klinkt meer als banden. Maar ook dat geluid zou eigenlijk mee moeten gaan met de snelheid.
Geplaatst: 04.10.2010 - 00:39
door Jepe
Dit probleem had ik ook met m'n xc70 met 98.000km op de teller. Meeste lawaai tussen de 80 en 120km/u. Ik dacht zelf dat het door de banden kwam. Mede doordat het geluid na het vervangen van de stuurkogel en het opnieuw uitlijnen was ontstaan. Helaas was een wiellager de boosdoener. Inmiddels door de dealer vervangen en het probleem is verholpen.
Geplaatst: 04.10.2010 - 16:28
door Thijs
en dat gaat door tot ca 1200 km/h.
:shock:
Geplaatst: 04.10.2010 - 20:05
door ruudoud
pimsam schreef:De XC90 begint rond de 70 km/h te zoemen en dat gaat door tot ca 1200 km/h. Daarna wordt dit overstemt door andere rijgeluiden.
Bij een defect wiellager neemt het zoemen toe zodra je op snelheid een bocht maakt of een beetje slingert op de autobaan. Dat is echter hier niet het geval.
Ik dacht dat defecte aandrijfassen (homokineten) meer knikkeren in scherpe bochten. Maar dat is mijn eerste AWD en dat is allemaal iets complexer. De wagen heeft pas 125.000 km gereden en dan verwacht ik eigenlijk geen versleten lagers en assen.
Zijn er controlepunten hoe ik e.e.a. kan uitsluiten bij een AWD?
bij zij er ook al 2 wielagers vervangen ook met 125000 kilometer gr oud
Geplaatst: 04.10.2010 - 20:45
door bart simpson
niks mis mee voor een wiellager
Geplaatst: 04.10.2010 - 22:29
door Hettijo
Hi Allemaal,
Zo te lezen heeft iedereen wel eens iets en de een soms iets meer als de ander. Je ontkomt niet aan onderhoud en dat houdt in dat er soms onderdelen vervangen dienen te worden. Met name de mechanische onderdelen. Daar is heel moeilijk van te voren vast te stellen hoe lang die meegaan. De ene wiellager gaat 100.000 km mee en een andere 250.000km. Neemt niet weg dat een mechanisch onderdeel een minimale werkingsduur moet hebben. Daarom geven de meeste firma's een garantie tot 100.000km of een aantal jaar.
Ik heb inderdaad wel wat gehad met mijn XC90 maar ik bekijk het over meerdere jaren en dan vallen de kosten mee.
Groeten Joost
Geplaatst: 04.10.2010 - 23:16
door pimsam
[quote="Tarman T"][quote]en dat gaat door tot ca 1200 km/h.[/quote]
:shock:[/quote]
Hij is flink gechipped.
Ik vind het maar lastig inschatten wat nu de oorzaak is. Ik wil niet zomaar lagers gaan wisselen als het niet nodig is. De voorbanden zijn bijna op dus mogelijk dat dat ook nog een oorzaak is. Ik zal de voor en achter banden wisselen, kijken wat daar het resultaat van is.
Geplaatst: 05.10.2010 - 07:55
door Ripley
Ik heb ooit een kapot wiellager gehad (20 jaar geleden) en wat ik me herinner is dat get geluid afhankelijk was van de belasting van het wiel. Het geluid veranderde dus als je bijv een flauwe bocht ging maken. Wellicht iets om te proberen?
Banden maken herrie wanneer ze gecupt zijn. Dat kan je voelen door je vlakke hand over de band te vegen. Je voelt dan in een richting dat de blokken van het profiel een zaagtandvorm hebben.
Geplaatst: 05.10.2010 - 22:59
door pimsam
Dat is nu net het vervelende: bij wisselende belasting (slingeren bv) blijft het geluid constant. En de banden zijn mooi glad alleen is er nog maar iets van 3 mm profiel. Naarmate banden minder profiel hebben, is mijn ervaring, gaan ze meer herrie maken.