V40 (bj2000, 1.8, LPG_G3): lawaai bij gas loslaten

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
lucidan
Starter

Hoi iedereen,

Mijn V40 (bj2000, 1.8, LPG_G3) maakt een brullend 'scheur' geluid (komt volgens mij van uitlaat, klinkt also hij dan lek is ofzo) wanneer (en zolang) ik het gaspedaal loslaat (bij alle toerentallen). Ook brandt (oranje) het waarschuwingslampje van het uitlaatsysteem (constant).

Dit lijkt ook de oorzaak te zijn van het inhouden op LPG (geen last van op benzine): het lampje gaat dan knipperen.

Verder start/rijdt de Volvo perfect, ook maakt de uitlaat geen lawaai als ik flink accelereer.

Iemand enig idee wat er mis kan zijn met mijn uitlaat?
En kan het kwaad hier nog een tijdje mee door te rijden?

[edit: 15 september - ik denk niet meer dat het de uitlaat is. Ik hoor het ook wanneer ik het koppelingspedaal intrap. Ook hoor ik een soortgelijk geluid wanneer ik de sleutel op contact draai (3 seconden ofzo, dan houdt het op totdat ik de motor start). Het was dus gewoon dat het geluid van de motor zelf dit geluid overstemde...]
v402t
2nd Gear member

Iets met het verbrandingsproces van LPG? Mengsel te rijk / te arm? Ik denk in ieder geval niet dat het aan de uitlaat ligt, ook omdat je op benzine nergens geen last van hebt als ik je goed begrijp.
Als dat zo is kan ik me voorstellen dat het niet echt gunstig is voor je kleppen..
Iemand anders nog een idee?
V40 2.0 T sports edition navigator '04
lucidan
Starter

v402t schreef:Ik denk in ieder geval niet dat het aan de uitlaat ligt, ook omdat je op benzine nergens geen last van hebt als ik je goed begrijp.
Op benzine brandt het lampje continue, en de uitlaat maakt percies hetzelfde lawaai op dezelfde manier (dus wanneer en zolang ik het gaspedaal loslaat). Het enige verschil met LPG is dus dat het lampje op LGP begint te knipperen (en de motor inhoudt bij accelereren op sommige toerentallen).
Ludo
6th Gear member

lucidan schreef:het lampje op LGP begint te knipperen (en de motor inhoudt bij accelereren op sommige toerentallen).
Vialle?.
Dan betekent dit, dat de controlefunctie van de computer in de fout is gegaan.
Kan je enkel laten uitlezen (en resetten) bij een Vialle dealer.
Ludo
6th Gear member

Ik zie net in de topictitel, "bij gas loslaten".
Heb je soms de luchtinlaatslang, in de rijrichting gemonteerd?.
lucidan
Starter

Ludo schreef:Ik zie net in de topictitel, "bij gas loslaten".
Heb je soms de luchtinlaatslang, in de rijrichting gemonteerd?.
Ikzelf niet, nee. Hoe bedoel je dat? Dat de slang verkeerd om kan zijn gemonteerd, of dat het inlaatgat naar de voorkant van de auto wijst?

Goede tip van het lampje trouwens, het is idd vialle.

Ik begin trouwens te twijfelen of het lawaai van de uitlaat komt - ik hoor hetzelfde (maar zachter) wanneer ik de sleutel op contact zet. Ik dacht aan de benzine/LPG pomp, maar ik hoor het geluid toch duidelijk van de voorkant komen....
lucidan
Starter

Update: het geratel tijdens het rijden is NIET de uitlaat.

&

Het is GEEN LPG-PROBLEEM.

Ik heb daarentegen wel een LPG-probleem: het (andere) geratel wanneer ik hem op contact draai komt van de LPG-pomp, die loopt dus aan z'n eind. Dit zal waarschijnlijk ook het lampje hebben doen branden.

Ik heb nog eens goed geluisterd naar het geratel tijdens het rijden, het komt zeker weten van de voorkant van de auto, ook wanneer ik de koppeling intrap. Het wordt minder naarmate de auto minder snelheid heeft, maar is nog steeds hoorbaar bij een kilometer of 20. Het klinkt echt als 'metaal-op-metaal', zoals een remschijf oid die ergens tegenaan loopt. Ik hoor het vervolgens niet meer wanneer ik weer gas bijgeef.

Nu kan ik hem natuurlijk ook gewoon naar de garage brengen - maar zoals jullie allen weten kost dit veel tijd. Dus: heeft iemand enig idee hoe ik kan constateren wat het probleem is? Ik hoor het immers alleen tijdens het rijden, ik kan de omstandigheden dus niet nabootsen terwijl ik onder de motorkap neus.
Ludo
6th Gear member

lucidan schreef:
Nu kan ik hem natuurlijk ook gewoon naar de garage brengen - maar zoals jullie allen weten kost dit veel tijd.
Enerzijds zeg je dat het de lpg pomp is (Vialle LPi ??), anderzijds ben je overtuigd dat het van de voorkant komt.
Iedere LPi pomp zit in de tank, die zit dan weer bij 99.99% in de kofferbak.
Een keer naar de garage is dan toch zo slecht nog niet...
lucidan
Starter

Ludo schreef: Enerzijds zeg je dat het de lpg pomp is (Vialle LPi ??), anderzijds ben je overtuigd dat het van de voorkant komt.
Iedere LPi pomp zit in de tank, die zit dan weer bij 99.99% in de kofferbak.
Een keer naar de garage is dan toch zo slecht nog niet...
Nee, dat zeg ik niet. 'Het' is niet 1 ding, maar twee afzonderlijke. Er komt geratel van mijn LPG pomp (dus uit de kofferbak inderdaad). Er komt echter OOK geratel van de VOORKANT van de auto, alleen tijdens het rijden. Van het eerst genoemde geratel is dus al duidelijk wat het is, maar van het tweede nog niet.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”